گروه بنگاه‌ها: دبیر انجمن سازندگان تجهیزات صنعت سی ان جی با بیان اینکه توسعه صنعت سی ان جی در ایران دارای مزیت‌های متعدد اقتصادی و زیست محیطی است، گفت: در حال حاضر برای ساخت سالانه ۸۵۰ هزار مخزن سی ان جی در کشور ظرفیت از سوی سازندگان داخلی ایجاد شده است.

شهریار خاشع با بیان اینکه ایران بزرگ‌ترین ذخایر گاز جهان را در اختیار دارد، افزود: افزایش سهم CNG در سبد سوخت خودروها منجر به کاهش وابستگی به مصرف فرآورده‌های نفتی شده و به‌عنوان یک سوخت پاک مطرح است. وی با بیان اینکه بیش از چهار میلیون خودروی گازسوز در کشور تردد می‌کنند و بالغ بر ۲۳۵۰ جایگاه CNG احداث شده است، ادامه داد: بیش از ۲۸ کارخانه سازنده مخزن و تجهیزات مورد نیاز صنعت CNG در دو بخش جایگاهی و خودرو فعالیت می‌کنند و برای نخستین بار ایران به دانش فنی طراحی و ساخت موتورهای پایه گازسوز در جهان دست یافته که این اقدام می‌تواند به توسعه بیشتر صنعت CNG در کشور کمک کند.

خاشع که این سخنان را در مراسم امضای تفاهم‌نامه ساخت مشترک مخازن تحت فشار صنعتی و پزشکی اظهار کرد، افزود: سازندگان داخلی به منظور ایجاد کنسرسیوم و اجرای طرح‌های گازسازی از مسیر CNG به صنایع نیروگاهی و مشترکان خانگی برنامه‌ریزی‌هایی داشته و برای نخستین بار در ایران نسل جدید فولادهای آلیاژی تولید شده که امکان طراحی و ساخت انواع مخازن CNG در اندازه‌های مختلف در کشور را فراهم کرده است. مدیرعامل شرکت تولیدی مخازن گازطبیعی آسیاناما نیز در این مراسم گفت: در حال حاضر تقاضا برای مصرف و تولید مخازن CNG در کشور از سوی شرکت‌های خودروسازی کاهش یافته، اما با انجام تست دوره‌ای مخازن خودروهای موجود گازسوز، علاوه بر ارتقای ضریب ایمنی، امکان افزایش تقاضا در داخل بازار فراهم می‌شود. کیومرث مبلغ ناصری افزود: سالانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تقاضا برای انواع مخزن CNG وجود دارد و برای نخستین بار با ایجاد کنسرسیومی متشکل از سه شرکت سازنده داخلی، ایران به دانش فنی نصب جدید مخازن تحت فشار و CNG دست یافته که پیش‌بینی می‌شود با حمایت بیشتر، امکان توقف کامل واردات انواع مخازن CNG از کشورهای مختلف به ویژه چین فراهم شود.

ناصری با اشاره به لزوم تغییر در تعرفه‌های گمرکی واردات مخازن CNG از سوی دولت گفت: با اجرای روش‌های نوین مهندسی معکوس، هزینه‌های تولید مخازن CNG در کشور رو به کاهش بوده و حتی امکان صادرات به کشورهای هم‌ جوار و منطقه خاورمیانه وجود دارد. مدیرعامل شرکت پارس ام سی اس نیز در این مراسم درخصوص قیمت این مخازن در مقایسه نمونه خارجی آن افزود: عمده واردات مخازن تحت فشاری که در حال حاضر در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد از چین است که از نظر قیمتی رقابت را با مخازن تولیدی ما دچار مشکل خواهد کرد، اما هدف بر این است که تیراژ تولید را به نحوی افزایش دهیم تا مزیت رقابتی ایجاد کنیم. نوید خاصه باف گفت: قیمت این مخازن بر اساس مهندسی معکوس محاسبه خواهد شد تا با رویکردی مبتنی بر بازار آنالیز قیمت آن را استخراج کنیم شاید در ابتدای عرضه در سال ۹۶ با سود اندک یا حتی به‌صورت سر به سر فروش این مخازن را در بازار داخلی انجام دهیم. نوید خاصه باف به خواسته این شرکت‌ها از دولت در جهت حمایت و ایجاد فضای مناسب رقابتی اشاره کرد و گفت: چالش اصلی شرکت‌های مخزن‌سازی نقدینگی است؛ چرا که کالاهای ساخته شده این شرکت‌ها سرمایه بر هستند و نیاز به حجم منابع مالی بسیاری دارند. حال اگر دولت طی مصوبه‌ای خودروسازان را مکلف به تولید مشخصی در سال کند می‌توان تا حدودی گره از کار مخزن‌سازان باز کرد.