دنیای اقتصاد: معامله به قدری بزرگ بود که پوتین خبر نهایی شدن آن را شخصا از تلویزیون ملی روسیه اعلام کرد. فروش ۵/ ۱۹ درصد از سهام شرکت روسنفت به شرکت منابع طبیعی گلنکور اینترنشنال و یک صندوق ذخیره ارزی در قطر نه‌تنها یک برد اقتصادی برای روسیه‌ای که درگیر تحریم‌های اقتصادی غرب است به‌شمار می‌رود؛ بلکه معامله‌ای به بزرگی بیش از ۱۱ میلیارد دلار پیام‌های دیگری نیز به همراه دارد. به‌عقیده کارشناسان خوش‌بینی روسیه به رفع تحریم‌های غرب علیه این کشور با روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری جدید آمریکا که در سخنرانی‌های انتخاباتی خود از پوتین تمجید می‌کرد؛ می‌تواند یکی از پیام‌های قرارداد نفتی اخیر در این کشور باشد، قراردادی که پوتین در رابطه با آن گفته است «این بزرگ‌ترین قرارداد خصوصی‌سازی و بزرگ‌ترین خرید و فروش در بخش نفت و گاز جهان در سال ۲۰۱۶ است.»

این معامله غافلگیرکننده از نگاه کارشناسان این پیام را نیز به همراه دارد که شرکت‌های بزرگ در پی توافق اوپک برای کاهش تولید به آینده بازار نفت خوش‌بین شده‌اند، تا آنجا که شرکتی مانند گلنکور که در پی افت قیمت نفت سرمایه‌گذاری در بخش انرژی را کاهش داده بود، حالا تبدیل به یکی از طرف‌های این معامله بزرگ نفتی شده است. آن طور که ایگورسچین، مدیرعامل روسنفت و یار نزدیک پوتین می‌گوید «سهام روسنفت با حداکثر قیمت و حداقل تخفیف» به شرکای جدید واگذار شده است. به گفته سچین معامله ‌اخیر به همراه درآمدی که از شرکت نفت باشنفت روسیه از سوی روسنفت در ماه اکتبر حاصل شده است، در مجموع بیش از یک تریلیون روبل به اقتصاد راکد روسیه تزریق خواهد کرد؛ بنابراین تلاش جدی روسیه برای خروج از رکود و تزریق نقدینگی به اقتصاد خود پس از اعمال تحریم‌های غرب از پیام‌های دیگر این معامله بزرگ ارزیابی می‌شود.

با نهایی شدن این معامله در اواسط دسامبر، بزرگ‌ترین حجم سرمایه خارجی بعد از بحران اوکراین که تحریم‌های غرب را برای روسیه به همراه داشت، وارد این کشور خواهد شد. آمریکا در حال بررسی این قرارداد است تا مشخص کند قرارداد اخیر با نقض تحریم‌ها همراه بوده است یا خیر. این بررسی در حالی انجام خواهد شد که مشخص است آمریکا و کشورهای اروپایی که روسیه را تحریم کرده بودند، انتظار چنین اقدامی را از سوی روسیه‌ای که پیام خروج از انزوا را سر می‌دهد، نداشته‌اند. ‌با این حال ویکتور خائیکوف، رئیس انجمن نفت روسیه گفت: «این توافق به سهم‌هایی مربوط می‌شود که قبل از اعمال تحریم‌ها در بازار بوده است، بنابراین نمی‌توانیم بگوییم که آن تحریم‌ها تاثیری روی این توافق داشته‌اند.»

به این ترتیب بعد از گذشت حدود هشت ماه از زمانی که پوتین اعلام کرده بود به‌دلیل «احتیاج به پول» حاضر به فروش ۵/ ۱۹ درصد از سهام روسنفت است و هند و چین را نیز برای شکل دادن به این معامله کاندیدا کرده بود؛ سرانجام قرعه به نام گلنکور و قطر افتاد تا ایده خصوصی‌سازی که در روسیه در حال کهنه شدن بود در کمال ناباوری به‌کار افتاده و پوتین را از فشار اقتصادی ناشی از تحریم‌ها رها کند. این خصوصی‌سازی در روسنفت این پیام را هم در پی دارد که ممکن است همکاری روسیه به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت غیرعضو اوپک با توافق کاهش تولید تضعیف شود. پیش از این روسیه عنوان کرده بود سهامداران بخش خصوصی در شرکت‌های نفتی این کشور به‌منظور حفظ منافع درآمدی خود، موافق پیوستن به طرح کاهش تولید نیستند؛ حال با این واگذاری باید دید روسیه قول خود برای همکاری با اوپک در کاهش تولید نفت را چگونه اجرایی خواهد کرد.

به این ترتیب روسیه که از نگاه کارشناسان برای فروش سهام بزرگ‌ترین شرکت نفتی خود تنها ایده تامین مالی را در سر نداشت و با مشخص شدن فروش سهام آرامکو رقابت با عربستان سعودی در عرصه واگذار کردن سهام به شرکای جهانی را نیز دنبال می‌کرد (گزارش ۰۱/ ۰۴/ ۱۳۹۵ روزنامه دنیای اقتصاد) با وجود معامله اخیر، همچنان صاحب بیش از ۵۰ درصد از سهام روسنفت است. ۷۵/ ۱۹ درصد از سهام این شرکت نفتی نیز در اختیار شرکت بریتیش پترولیوم است. روسیه طی ماه‌های گذشته برای فروش سهام روسنفت که روزانه تقریبا ۵ میلیون بشکه نفت استخراج می‌کند، با بیش از ۳۰ خریدار بالقوه از اروپا، آمریکا، آسیا و شرق میانه مذاکره کرده بود اما در نهایت این معامله با گلنکور که اصالتا شرکتی سوئیسی است و شریک قطری‌اش رقم خورد تا آن‌طور که کارشناسان می‌گویند، ارتباط جهانی روسنفت در پی همکاری با شرکای نفتی جدید، بیش از پیش گسترده شود.