احتمال توافق روسیه و آمریکا

دنیای اقتصاد: حلب روزهای سرنوشت‌سازی را از سر می‌گذراند. این شهر اکنون به دو منطقه مجزا تقسیم شده است. یک بخش در دست نیروهای وفادار به اسد و دیگری در دست نیروهای شورشی. به گزارش الجزیره، دولت سوریه و متحدانش توانسته‌اند حدود ۸۰ درصد از منطقه شرق حلب را که در دست نیروهای شورشی بود، آزاد کنند. از سوی دیگر، شبکه المیادین هم اعلام کرد در حالی ارتش سوریه به پیشروی‌های خود در مناطق شرقی حلب ادامه می‌دهد که مرکز روسی مستقر در حمیمیم اعلام کرده ۴۷ محله شرق حلب به دست نیروهای سوری آزاد شده است.

با این موفقیت، نیروهای ارتش سوریه همچنان به پیشروی‌های خود در مناطق شرقی شهر حلب ادامه می‌دهند اما عملیات نظامی خود را به سمت منطقه بستان القصر و الکلاسه واقع در جنوب شهر حلب نیز آغاز کرده‌اند. روز پنج‌شنبه سرگئی‌لاوروف، وزیر خارجه روسیه، اعلام کرد که ارتش سوریه حملات خود به حلب را متوقف کرده تا اجازه تخلیه ساکنان را بدهد. در سمت جنوب شرقی نیز ارتش سوریه توانسته کنترل مناطق بیت القناص و الصالحین و الجدیده نزدیک به منطقه بستان القصر را به‌دست بگیرد و مقر جبهه النصره را به‌صورت مستقیم مورد هدف قرار دهد. گروه‌های مسلح خواهان اجرای آتش‌بس به مدت ۵ روز برای خارج کردن مجروحان با نظارت سازمان ملل شده‌اند، اما دولت سوریه تاکید کرده مادامی که تروریست‌ها حاضر به خروج از شهر نشوند هیچ توافق آتش‌بسی را نمی‌پذیرد.

دیدار بی‌نتیجه کری- لاوروف

روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته گذشته جان کری، وزیر خارجه آمریکا، دیداری فشرده با همتای روس خود داشت تا در روزهای باقی‌مانده دولت اوباما بتواند پرونده سوریه را به سرانجام برساند، اما این دیدار هم راه به جایی نبرد. نشست کری و لاوروف در حاشیه نشست سالانه سازمان امنیت و همکاری اروپا در یکی از هتل‌های هامبورگ صورت گرفت. لاوروف اعلام کرد: «ما همواره نسبت به طرح توقف درگیری‌ها در حلب موافق بوده‌ایم و حمایت خود را از طرح آمریکا که ۲ دسامبر جاری درخصوص خارج کردن افراد مسلح و غیرنظامیان از شرق حلب و اجرای آتش‌بس جدید ارائه شد اعلام کرده‌ایم.» اگرچه این مذاکرات بی‌نتیجه خاتمه یافت اما برخی منابع در وزارت خارجه روسیه می‌گویند امید به توافق هست و احتمالا در روزهای آینده این توافق انجام گیرد.

به گزارش الجزیره، الیزابت ترودو، یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که «کری و لاوروف توافق کردند مذاکرات ادامه یابد، چارچوبی برای آتش‌بس ایجاد شود که بتوان از طریق آن کمک‌های غذایی و بشردوستانه به نیازمندان ارائه داد. همچنین منطقه‌ای امن برای خروج کسانی که مایل به ترک شهر هستند برقرار شود.» این گزارش می‌افزاید روز چهارشنبه نیروهای ارتش سوریه با عقب راندن شورشیان از «شهر قدیمی حلب» که قلب تاریخی حلب محسوب می‌شود به یک پیروزی تاریخی دست یافتند. بشار اسد در مصاحبه با روزنامه الوطن گفت: «درست است که این یک پیروزی برای ما است اما بیایید واقع‌نگر باشیم. پیروزی بر حلب به معنای پایان جنگ در سوریه نیست. اما گام مهمی برای رسیدن به این هدف خواهد بود.»

برخی کارشناسان معتقدند روس‌ها با علم به اینکه ممکن است تصمیمات دولت اوباما در روزهای آخر عمرش از ضمانت اجرایی کافی برخوردار نباشد به عمد مذاکرات را طول می‌دهند تا عمر دولت اوباما به سرآید و رئیس‌جمهوری جدید در عمل انجام شده قرار گیرد. به هر روی، الجزیره در ادامه گزارش خود به نقل از «بریتا حاج حسن»، رئیس شورای شهر حلب می‌افزاید که طی ۲۶ روز گذشته ۸۰۰ نفر در شرق حلب کشته و بیش از ۳ تا ۳۵۰۰ نفر زخمی شده‌اند. او افزود: «امروز ۱۵۰ هزار نفر در معرض مرگ هستند. خواستار توقف حملات و تضمین عبور شهروندان هستیم.» صلیب سرخ می‌گوید تاکنون فقط ۱۵۰ نفر که بیشتر ناتوان بوده یا نیازمند کمک‌های فوری بودند، از بیمارستان حلب قدیم خارج شده‌اند.