گاهی به آسمان نگاه کن!

دنیای اقتصاد- رسول بهروش: اتفاقی که این هفته در مسابقات لیگ برتر باشگاه‌های کشور رخ داد، برشی آشکار و واضح از فقدان برنامه‌ریزی‌های دقیق و منظم در فوتبال ایران بود. موضوع این است که مطابق برنامه اصلی هفته سیزدهم که از مدتها قبل اعلام شده بود، قرار بود دو تیم پدیده مشهد و پرسپولیس ظهر روز پنج‌شنبه ۱۸آذر به مصاف هم بروند. شش روز پیش از فرارسیدن موعد مزبور اما، ناگهان در اتفاقی شگفت‌انگیز اعلام شد این بازی یک روز به تعویق افتاده است. در شرایطی که در سال‌های اخیر سازمان لیگ سعی کرده به‌شدت در برابر درخواست‌ها برای تغییر زمان مسابقات مقاومت کند و فقط در موارد خاص چنین تقاضاهایی را قبول کند، این‌بار به سرعت و سهولت با درخواست پدیده مشهد موافقت شد. درست از لحظه انتشار این خبر اما، برخی سایت‌ها و روزنامه‌های ورزشی به مسوولان فدراسیون فوتبال و مدیران دو باشگاه تذکر دادند که روز جمعه تغییرات شدید جوی در مشهد رخ خواهد داد و برخلاف پنج‌شنبه، هوا به‌شدت سرد و برفی خواهد بود.

بخشی از مطلبی را بخوانید که روز یکشنبه، چهار روز قبل از انجام بازی به‌طور وسیع در مطبوعات و سایت‌ها منتشر شد: «در طول هفته جاری دمای هوای مشهد بین ۱۴ تا ۲۰درجه سانتی‌گراد است، اما روز جمعه ناگهان شاهد افت دمای شدید در خراسان خواهیم بود. به این ترتیب بیشینه دمای مشهد در روز جمعه مثبت۳ درجه و کمینه دمای این شهر منفی۶ درجه خواهد بود و البته احتمال بارش برف هم وجود دارد! مسلما چنین دمایی برای برگزاری یک بازی فوتبال چندان مناسب نیست، آن‌هم در حالی که دمای روز پنج‌شنبه (تاریخ قبلی بازی) حداکثر۱۴ و حداقل منفی۲ درجه بوده است.» با این همه مسوولان مربوطه نهایت درایت را به‌خرج دادند و مسابقه‌ای را که می‌توانست جذابیت‌های پرشماری داشته باشد از هوای مطبوع پنج‌شنبه به روز جمعه موکول کردند. دیروز هم دو ساعت قبل از بازی، موعود بنیادی‌فر که قضاوت این دیدار را بر عهده داشت بعد از حضور در میدان و بررسی وضعیت زمین مملو از برف ورزشگاه ثامن، حکم به لغو بازی داد. در شرایط عادی، این مسابقه باید ۲۴ساعت بعد از تاریخ قبلی یعنی ظهر امروز برگزار شود؛ اما آیا شرایط برای برگزاری یک بازی فنی و باکیفیت فراهم است؟

چرا عقب افتاد؟

حواشی مسابقه پدیده و پرسپولیس در حالی با لغو بازی به اوج رسید که هنوز مشخص نیست چرا مسابقه مزبور از روز پنج‌شنبه به جمعه منتقل شد؟ باشگاه پدیده در مورد این درخواست مدعی شده بود روز جمعه برای آمد و شد هواداران مناسب‌تر است؛ استدلال عجیبی که به‌شدت سست و غیرمنطقی به‌نظر می‌رسید، اما به هر حال با موافقت سهل‌انگارانه باشگاه پرسپولیس و سازمان لیگ همراه شد تا این مسابقه گرفتار چنین شرایط عجیبی شود. البته در این مورد یک فرض دیگر هم مطرح بود؛ اینکه تقارن روز پنج‌شنبه با سالروز درگذشت امام حسن عسکری(ع)، مسابقه دو تیم را به روز جمعه موکول کرده باشد. این فرض هرگز از سوی مقامات رسمی تایید نشد، اما اگر چنین محاسبه‌ای هم در کار بود، باید پرسید پس چرا روز پنج‌شنبه سه بازی دیگر لیگ برتر در شهرهای تهران، آبادان و تبریز برگزار شد؟

گاف پرسپولیسی‌ها

پرسپولیس در کورس قهرمانی است و تک‌تک امتیازها برای این تیم اهمیت خارق‌العاده‌ای دارد، با این وجود مدیران باشگاه به‌راحتی آب‌خوردن از حق‌شان مبنی بر برگزاری بازی در روز پنج‌شنبه صرف‌نظر کردند و درخواست پدیده برای تعویق یک روزه مسابقه را پذیرفتند. این روزها به مدد رشد تکنولوژی و مشخص بودن وضعیت دقیق هوا حتی در ۱۰روز آینده، خیلی از مردم عادی قبل از رزرو بلیت سینما هم نگاهی به وضعیت آب و هوا می‌اندازند، اما پرسپولیسی‌ها که برای برگزاری مسابقه در روز پنج‌شنبه تدارک هتل و بلیت هواپیما را هم دیده بودند از چنین کاری دریغ کردند تا به این شکل غافلگیر شوند. بعد جالب است که مدیران فعلی این باشگاه از پروژه‌های دور و دراز برای ساختن یک پرسپولیس رویایی و افسانه‌ای حرف می‌زنند. شما اول شرایط آب و هوا را در گوگل سرچ کن، بقیه‌اش پیشکش!

تبعات بعدی

بارش برف در مشهد قطع شده و به احتمال فراوان بازی پرسپولیس و پدیده هرطور که شده امروز برگزار می‌شود؛ اما آیا چنین مسابقه‌ای کیفیت مورد انتظار را خواهد داشت؟ در خبرها آمده بود بخشی از زمین ورزشگاه ثامن حتی کاور هم نداشته که از تماس مستقیم با برف جلوگیری کند؛ شما فکر می‌کنید چنین چمنی که شب را در دمای منفی ۶درجه به صبح رسانده، قابلیت برگزاری یک بازی بزرگ را دارد؟ به علاوه به تعویق افتادن بازی پرسپولیس و پدیده، زمان باقی‌مانده تا مسابقه بعدی دو تیم در هفته چهاردهم را نیز کاهش می‌دهد؛ به‌طوری که هر دو تیم از همین حالا خواهان تعویق بازی‌های‌شان با ذوب‌آهن و استقلال تهران شده‌اند. این در حالی است که طبق برنامه قبلی قرار است پدیده و استقلال روز پنج‌شنبه با هم بازی کنند و مسابقه پرسپولیس و ذوب‌آهن هم جمعه هفته جاری برگزار شود. البته روز شنبه بعد هم به مناسبت میلاد پیامبر تعطیل است، اما مسوولان فدراسیون احتمالا علاقه نخواهند داشت در چنین روزی مسابقه فوتبال برگزار کنند. همه این گرفتاری‌ها به‌خاطر یک ندانم‌کاری عجیب بود که کسی هم دلیلش را نفهمید، اما هر چه بود قشنگ می‌تواند نشان بدهد فوتبال ما از نظر مدیریتی در چه سطحی به‌سر می‌برد!