ساخت بندرخشک با مشارکت بخش خصوصی چین و قزوین

دنیای اقتصاد- قزوین- مهرداد نوری: یک هیات چینی به‌منظور بررسی طرح‌های راهسازی و شبکه ریلی وارد قزوین شد و با رئیس اتاق بازرگانی استان دیدار و گفت‌وگو کرد.

این هیات متشکل از هفت نفر از سرمایه‌گذاران و مدیران اتحادیه حمل و نقل و ارتباطات چین و مدیر مرکز هماهنگی شعبه پل زمینی ارتباطی اتحادیه حمل و نقل و ارتباطات این کشور، معاون دبیرکل لجستیک پل زمینی و ارتباطی آسیا و اروپا، معاون مدیرکل شرکت خدمات ریلی بین‌المللی بامسوولیت محدود، معاون مدیر اتحادیه شهرهای جاده ابریشم بودند که با حضور در اتاق بازرگانی قزوین با مدیران بازرگانی استان گفت‌وگو کردند. علیرضا کشاورز قاسمی، رئیس اتاق بازرگانی قزوین در جلسه با هیات چینی گفت: ساخت بندرخشک و توسعه شبکه ریلی با مشارکت بخش خصوصی چین و قزوین عملیاتی می‌شود. وی افزود: در مذاکراتی با مدیرکل راه‌آهن شمال‌غرب از توانمندی شبکه ریلی اطلاع لازم کسب شد. کشاورز قاسمی تصریح کرد: ایجاد شبکه ریلی و راه‌اندازی قطار برای ترانزیت کالا و تشکیل مرکز لجستیک ایران و چین از ضرورت‌هایی است که می‌تواند سود اقتصادی مناسبی برای ایران و چین داشته باشد و اگر یک درصد از مجموع ۴۰ میلیارد دلار کالای مورد مبادله دو کشور به‌وسیله قطار جابه‌جا شود به ۴۰هزار واگن نیاز داریم که ارزش هر واگن ۱۰۰ هزار دلار است.

یعنی روزانه به سه قطار برای جابه‌جایی نیاز داریم. رئیس اتاق بازرگانی قزوین یادآور شد: حمل کالا با قطار در ۱۴ روز و با کشتی ۳۴ تا ۴۰ روز طول می‌کشد و کاهش زمان در این بخش بسیار اهمیت دارد. وی گفت: در مرحله اول به قطعه زمینی به مساحت حدود یک هزار مترمربع برای تخلیه و بارگیری ۴۱ واگن نیازمندیم که قطعه زمینی در جنب نیروگاه و روبه‌روی شهرک صنعتی کاسپین به هیات چینی برای شروع طرح پیشنهاد شده که مورد توجه قرار گرفته است. یوجینگ‌یو، مدیر مرکز هماهنگی شعبه پل زمینی ارتباطی اتحادیه حمل و نقل و ارتباطات چین نیز در این دیدار گفت: مهم‌ترین هدف از سفر این هیات بازرگانی، توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری است که امیدواریم نتایج خوبی حاصل شود. یوجینگ‌یو اظهار کرد: بخشی از محموله‌هایی که از شهر «ای ایوو» چین به مقصد ایران با کشتی بارگیری می‌شود حدود ۴۰ روز در راه است که با اجرای شبکه ریلی می‌توان این مدت را به ۲۰ روز کاهش داد. وی تصریح کرد: حجم ۴۰میلیارد دلاری تجارت ایران و چین ایجاب می‌کند تا با توسعه شبکه ترانزیت کالا و شبکه ریلی برای کاهش هزینه و زمان جابه‌جایی اقدام شود که با استفاده از ظرفیت‌های موجود و همکاری مشترک می‌توانیم به طرح‌های خوبی برسیم.