گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته با وجود سیطره یک تعادل نسبی، کم‌انگیزه و در انتظار تحولات آتی حاضر شد. در هفته معاملاتی منتهی به سوم آذر‌ماه، بورس اوراق بهادار تهران با یک تعادل نسبی در معاملات خود مواجه بود.بخش عمده‌ای از این تعادل تحت تاثیر رفتار حمایتی بازیگران عمده از بازار رخ داد. این در حالی است که برای اکثر فعالان بازار انگیزه کافی برای حضور پر‌رنگ‌تر در بازار وجود نداشت. اکثر معامله‌گران در حال حاضر در انتظار تحولات آتی در چند بخش هستند.

نخستین بخش تحولات پر‌رنگ شده سیاسی در صحنه بین‌المللی است که در شرایط فعلی در همه بازارهای جهانی به چشم می‌خورد. تغییرات سیاسی در حوزه آمریکا موجب شده است، در روزهای اخیر بازارها به کرات نوسان‌های منفی و مثبت را به نمایش بگذارند. از این رو در حال حاضر سهامداران نیز در انتظار رصد واقعیت‌ها و نه تحلیل‌ها و خبرهای دست دوم هستند. در کنار بحث سیاسی در حوزه اقتصادی رشد قیمت دلار در حال حاضر تاثیر عمده‌ای را بر بازار گذاشته است. موضوع دیگر پیش روی بازار در حال حاضر تحولات بازار جهانی است. جایی که نرخ‌ها به سرعت تغییر می‌کند. برآیند قیمت جهانی و رشد ارزش دلار در برابر ریال جایگاه شرکت‌های صادر‌کننده کشور را تقویت کرده است. در این شرایط تثبیت قیمت محصولات پتروشیمی، فلزات مس، روی، سرب و سنگ‌آهن می‌تواند خبرهای خوبی برای بورس تهران به همراه داشته باشد.

در بازار سهام در هفته گذشته نگاه‌ها به سمت تحولات اقتصادی پیش روی بازار بود. در مهم‌ترین‌ موضوع بحث لایحه بودجه سال آینده به‌عنوان آخرین سال دولت یازدهم بود. براساس خبرهای منتشره عضو هیات رئیسه مجلس گفت: دکتر روحانی رئیس‌جمهوری روز ۱۴ آذر ماه برای ارائه لایحه بودجه عمومی کشور در سال ۹۶ به مجلس می‌آید. از این رو به نظر می‌رسد هفته جاری در‌بردارنده خبرهایی در مورد لایحه بودجه سال آینده باشد. در همین حال انتظار نمی‌رود به دلیل تعطیلی میان هفته جاری بازار تب و تاب جدی داشته باشد هر چند که بازارهای جهانی تا عصر روز جمعه در‌بردارنده خبرهای خوبی برای این هفته بورس بودند. در آخرین تحولات بهای مس در هر تن به ۵هزار و ۸۹۲ دلار رسیده است. بهای روی نیز به ۲هزار و ۷۸۰دلار و سرب به ۲هزار و ۲۵۰دلار ( در هر تن) بالغ شده است.

در بازار سنگ‌آهن نیز سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد وارداتی به چین به روند صعودی ادامه داده و از ۹/ ۷۴ دلار از روز سه‌شنبه به ۲۵/ ۷۵ دلار هر تن سی‌اف‌آر چین رسیده است. به نظر می رسد آلودگی هوا در زمستان و مقررات جدید دولت چین برای کنترل وضعیت، قیمت سنگ‌آهن و فولاد را این روزها بالا برده است. البته فعالان بازار معتقدند میزان تولید فولاد تاثیر جدی نمی‌بیند و این نوسانات بیشتر جنبه روانی دارد. در هفته گذشته همچنین نیز مزایده‌های امسال سازمان خصوصی‌سازی به ارزش تقریبی ۱۲ هزار میلیارد ریال در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه به سرانجام نرسیدند.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه بازاری کم‌حجم با شاخص منفی بود که در آن شاخص کل بورس بیش از ۸ واحد کاهش یافت و به رقم ۷۹ هزار و ۳۸۶ واحد رسید. نمادهای «تاپیکو» با ۴۲ واحد، «فملی» با ۲۵ واحد و «فخوز» با ۱۵ واحد بیشترین تاثیر منفی را در محاسبه شاخص کل داشتند.در مقابل معاملات مثبت در نمادهای فولاد خراسان، پتروشیمی پردیس و نفت بهران مانع از رشد بیشتر شاخص شدند.روز چهارشنبه در گروه شیمیایی نماد مواد ویژه لیا بعد از رشد اخیر قیمتی برای شفاف‌سازی متوقف شد و نماد گسترش صنایع و خدمات کشاورزی که در روزهای اخیر صدر‌نشین بازار بود با انتشار گزارش شفاف‌سازی خاطر‌نشان کرد که تحولی که باعث تغییر در سود شرکت شود، رخ نداده است.

در گروه فلزی رئیس انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران گفت: به‌رغم اینکه کیفیت خاک‌های استخراجی از معادن از جمله معدن انگوران که در اختیار صنایع سرب و روی قرار می‌گیرد، پایین است، قیمت بسیار بالایی دارد؛ این در حالی است که خاک‌های وارداتی ارزان‌تر و مرغوب‌تر هستند. یوسف مرادلو در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه افزایش قیمت‌های جهانی به صنعت سرب و روی جان بخشید، اظهار کرد: تنها تغییری که این روزها حاصل شده است افزایش قیمت‌های جهانی بوده که توانست صنعت سرب و روی را احیا کند. اگر روند افزایشی به این صورت ادامه پیدا کند تولیدکنندگان می‌توانند قسمتی از زیان‌های عمده سال‌های قبل را جبران کنند. در گروه سیمانی یک کارشناس صنعت سیمان از قطع گاز برخی کارخانه‌های سیمانی خبر داد و گفت: در چنین شرایطی تامین مازوت به‌عنوان سوخت جایگزین نیز با مشکل روبه‌رو است و هنوز قیمت این فرآورده مشخص نیست.

علی‌محمد بُد در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به قطع گاز بعضی از کارخانه‌های سیمانی کشور همزمان با فرارسیدن روزهای سرد اظهار کرد: اکثر کارخانه‌های سیمانی با مشکل تامین گاز روبه‌رو هستند، به‌طوری که گاز برخی کارخانه‌ها قطع شده و برخی کارخانه‌ها نیز با مشکل افت فشار گاز روبه‌رو شده‌اند. وی ادامه داد: گاز کارخانه‌های سیمانی در استان‌هایی مانند خراسان رضوی، کردستان و اصفهان قطع شده یا به تولیدکنندگان هشدار قطعی گاز طی یکی، دو روز آینده داده شده است. وی تصریح کرد: در چنین شرایطی، وضعیت تامین مازوت به‌عنوان سوخت جایگزین برای کارخانه‌های سیمانی نیز مشخص نیست و نمی‌دانیم قرار است این فرآورده با چه قیمتی برای تولیدکنندگان محاسبه شود. بد توضیح داد: تولیدکنندگان سیمان با دریافت حواله، نسبت به تحویل مازوت از شرکت پالایش و پخش اقدام می‌کنند و پول این سوخت به‌صورت اقساطی پرداخت می‌شود. وی با اشاره به پیگیری برخی تولیدکنندگان برای دریافت مازوت گفت: هنوز قیمت مازوت به‌طور قطعی ابلاغ نشده است.

بد با بیان اینکه قبلا مازوت با قیمت لیتری ۱۰۰ تومان به تولیدکنندگان تحویل داده می‌شد، گفت: صنعتگران در حال حاضر نمی‌دانند چه بهایی را بابت خرید سوخت جایگزین باید پرداخت کنند. این کارشناس صنعت سیمان تاکید کرد: دولت در مورد قیمت مازوت هنوز برنامه‌ریزی انجام نداده است و مشکل تامین سوخت باعث شده تولید کارخانه‌های سیمانی کاهش یابد، به‌طوری که تولید برخی کارخانه‌ها ۵۰ درصد کاهش یافته است. در گروه غذایی نیز سرمای ناگهانی دشواری‌هایی را برای صنایع تولید‌کننده به ویژه شرکت‌های قندی که در فصل تولید هستند، ایجاد کرده است. هر‌چند که به دلیل گذرا بودن شرایط و کاهش سرما انتظار بازگشت به شرایط عادی وجود دارد. در گروه پتروشیمی حادثه رخ داده در پتروشیمی پردیس تاثیری در عملیات این شرکت ایجاد نکرده است.در این رابطه «شپدیس» توضیحاتی ارائه و اعلام کرد: در مورخ دوم آذر ماه مقدار کمی مخلوط کاربامات (ترکیب آمونیاک و CO۲) از شیر اطمینان یکی از ولوهای فاز دوم نشت کرد. در حالی که تعداد کثیری از کارکنان در آن محل مشغول به کار بودند. تنها دو نفر از کارگران به دلیل اینکه اولین بار با این مورد روبه‌رو‌ شدند دچار اندکی کسالت شده و پس از مراجعه به درمانگاه منطقه به محل کار برگشتند و خوشبختانه هیچ مخاطره جدی نداشت. نشت این مقدار ناچیز آمونیاک از شیر اطمینان امری عادی بوده که در طول ۱۰ سال که از راه‌اندازی اولین فاز این شرکت می‌گذرد، بارها اتفاق افتاده و هرگز باعث رخ دادن حادثه و مصدوم شدن هیچ کدام از کل کارکنان پیمانکاری و رسمی این شرکت در طول این مدت نشده است.

شیراطمینان قسمتی از هر تجهیزات مستقر در سایت بوده که گاه به علت بالارفتن فشار دستگاه، مقدار کم و ناچیزی نشتی دارد، این امر برای محافظت از دستگاه بوده و در کارخانه مادر روی تجهیزات نصب می‌شود. بنا بر این گزارش، کلیه واحدهای فاز یک و دو پتروشیمی پردیس هم‌اکنون به‌صورت نرمال در حال تولید بوده و بدون هیچ مشکلی در سرویس هستند. در گروه خودرویی، دبیر انجمن قطعه‌سازان آخرین وضعیت مذاکره دو شرکت فرانسوی پژو و رنو با قطعه‌سازان ایرانی را تشریح کرد. به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مازیار بیگلو در مورد آخرین وضعیت مذاکرات پژو با قطعه‌سازان ایرانی به خبرگزاری فارس اظهار کرد: پژو فعلا در مرحله استعلام قیمت از شرکت‌های قطعه‌ساز است، ولی منابع تامین‌کننده قطعات هنوز به‌طور قطعی مشخص نشده‌اند. در گروه بانکی نماد متوقف شده بانک صادرات در گزارش حسابرسی شده سال مالی ۹۴، مبلغ ۳۴۰ ریال زیان به ازای هر سهم شناسایی کرد. این در حالی است که در گزارش حسابرسی نشده خود ۱۴۵ ریال سود شناسایی کرده بود! «وگردش» نیز برای سال مالی منتهی به آذر۹۶ با افزایش ۱۳۹درصدی نسبت به آخرین بودجه ۹۵، مبلغ ۴۳ ریال سود به ازای هر سهم پیش‌بینی کرده است. در این گروه بلاتکلیفی و سکوت مسوولان بازار سرمایه شرایط دشواری را برای سهامداران ایجاد کرده است. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری متعادل با شاخص منفی بود که در آن ارزش معاملات در بورس (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) به ۲۳۲میلیارد تومان و در فرابورس به ۳۰۰میلیارد تومان بالغ شد.