در هاله‌ای از دود!

مرحله یک‌هشتم نهایی جام‌حذفی امروز و فردا برگزار می‌شود. در این مرحله بسیاری از تیم‌های مدعی لیگ برتر حضور ندارند. حذف پرسپولیس در مرحله یک سی و دوم مقابل قشقایی‌شیراز بزرگ‌ترین شگفتی این دوره از رقابت‌های جام حذفی بود. اگر سرخپوشان حذف نشده بودند، جمعه جذاب‌تری بابازی تراکتورسازی و پرسپولیس انتظار فوتبال‌دوستان را می‌کشید اما حالاو به جای این نبرد بزرگ تیم دسته دومی برق جدیدشیراز مقابل تراکتور قرار می‌گیرد. پیکان، استقلال خوزستان و پدیده از دیگر تیم‌های لیگ‌برتری حذف شده هستند. با این شرایط از جمع ۸ مسابقه این مرحله فقط شاهد نبرد دو بازی با حضور تیم‌های لیگ‌برتری هستیم و در دیدارهای دیگر حریفانی از لیگ‌های پایین‌تر به مصاف تیم‌های لیگ برتری می‌روند. مهم‌ترین موضوع اما ابهام درمورد برگزاری بازی در شهرهای بزرگ مثل تهران به دلیل آلودگی هوا است. بهروان، رئیس کمیته مسابقات دیروز بعدازظهر از قطعیت در انجام مسابقات با وجود آلودگی‌ها گفت: «در مورد آلودگی هوا تابع قانون هستیم و هرچه متخصصان بگویند اجرا می‌کنیم. البته زهره هراتیان (عضو کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال) اعلام کرده میزان شاخص آلودگی هوا در صورتی که بیش از ۲۰۰ باشد، مسابقات لغو می‌شود که امروز میزان شاخص آلودگی هوا ۱۴۶ بود. طبق پیش‌بینی‌ها میزان آلودگی کاهش پیدا می‌کند و به این ترتیب بازی‌های جام حذفی برگزار می‌شود. در شهرستان‌های دیگر به جز تهران نیز طبق همین روال عمل می‌کنیم. حفظ سلامتی بازیکنان و مربیان و تماشاگران برای ما اولویت است.»

استقلال - صبای قم؛ بدون پورحیدری

یک مصاف تمام استقلالی؛ صمدمرفاوی مقابل علیرضا منصوریان. یکی از جذاب‌ترین مسابقه‌های این مرحله نبرد آبی‌پوشان تهرانی با صبای‌قم است. روی کاغذ استقلال شانس زیادی برای پیروزی در این بازی دارد، با این حال وضعیت آبی‌های پایتخت خیلی هم ایده‌آل نیست. استقلال لشکری از مصدومان دارد. کاوه رضایی جدیدترین مصدوم آبی‌پوشان است. وریا غفوری هم بعید است که در این بازی حضور داشته باشد. به‌جز آنها، خسرو حیدری و رابسون هم در این هفته دچار مصدومیت شده‌اند و شاید مقابل صبا غایب باشند. صبای‌قم هم با چهره‌های سابق استقلالی می‌آیند. هاشم بیک‌زاده و رضا عنایتی با سرمربیگری صمد مرفاوی مقابل تیم سابق خود صف‌آرایی می‌کنند. برنده این مسابقه در مرحله یک‌چهارم به مصاف برنده بازی نفت‌تهران و شهرداری فومن خواهد رفت. نکته‌ای که می‌تواند برای آبی‌ها دلگرم‌کننده باشد، این است که تاریخ نشان داده صبا برابر استقلال معمولا کارنامه موفقی ندارد. این نخستین بازی استقلال بعد از درگذشت منصور پورحیدری است و احتمالا استقلال با پیراهن مشکی پای به زمین مسابقه می‌گذارد.

ذوب - ماشین‌؛ شگفتی شاگردان خطیبی؟

یک ملاقات درحد لیگ برتری دیگر هم این هفته در جام‌حذفی انجام خواهد شد. در این مسابقه هم شاهد نبرد دو تیم لیگ‌برتری هستیم. ذوب‌آهن قهرمان دو دوره متوالی جام‌حذفی به مصاف تیم بحران‌زده ماشین‌سازی می‌رود، تیمی که در انتهای جدول لیگ برتر قرار دارد، با این حال رسول خطیبی مدعی شده که تیم ماشین‌سازی دست پر از اصفهان به تبریز برمی‌گردد که معنای این جمله حذف ذوب‌آهن است. ذوبی‌ها اما حریفی قدرتمند هستند که به خوبی قواعد بازی در جام حذفی را بلدند و بعید است که رسول خطیبی بتواند یک شگفتی دیگر را در جام حذفی رقم بزند. برنامه مرحله یک هشتم جام حذفی از این قرار است.

پنج‌شنبه 27 آبان 95

فولاد.......................... نفت وگاز گچساران ۱۴:۳۰

نفت تهران ......................شهرداری فومن ۱۴:۱۵

جمعه 28 آبان 95

آلومینیوم اراک ............................ سپاهان ۱۳:۳۰

ذوب‌آهن............................. ماشین‌سازی ۱۶:۳۰

نفت مسجد سلیمان........................ سایپا ۱۴:۳۰

تراکتور‌سازی ................ آینده‌سازان برق ۱۳:۳۰

استقلال ..................................... صبای قم ۱۶:۲۰

شهرداری ماهشهر .......... گسترش فولاد ۱۴:۳۰