پیش‌بینی تاثیرات رایانش ابری بر زندگی انسان‌ها در ۱۰ سال آینده

همکاران سیستم: جان باسو (John Basso) نویسنده سایت InfoWorld، کوشیده است وضعیت رایانش ابری در ۱۰ سال آینده را به تصویر بکشد و تاثیرات این پدیده بر حوزه‌های مختلف زندگی انسان‌ها را پیش‌بینی کند. وی با اذعان به اینکه دنیای فناوری از رشد بسیار سریع و شتابانی برخوردار است، می‌گوید همین باعث می‌شود کار پیشگویی با دشواری همراه باشد.

جان باسو بر این باور است که در سال ۲۰۲۶ مردم هنوز درباره ماشین‌های خودران کمی دچار شک و تردید هستند، البته نه به‌خاطر هوش‌مصنوعی به‌کار رفته در آنها بلکه به این دلیل که هنوز هم کنترل بخشی از خودروهایی که در جاده‌ها رفت و آمد می‌کنند، در دست انسان‌ها قرار دارد و واضح است که ترکیب رانندگان انسان و ماشین قدری ترسناک به‌نظر می‌رسد. در آن زمان، اپل، مایکروسافت و آمازون برای کنترل حمل و نقل عمومی در سراسر جهان اعم از اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها و قطارها با یکدیگر شدیدا رقابت می‌کنند و بر همین مبنا برآورد می‌شود تا ده سال آینده بالغ بر ۱۰ میلیون شغل مربوط به صنعت حمل و نقل ناپدید شود و از بین برود. موضوعاتی همچون حل مشکلات برون‌سازمانی، یافتن کارکنان ماهر و زبده، کاهش مصرف انرژی و برنامه‌ریزی مجدد تراشه‌های رایانه‌ای برای ارتقای عملکرد آنها از موضوعات داغ آن سال‌ها خواهد بود. بر همین اساس ارائه‌دهندگان سرویس‌های ابری می‌توانند هزینه‌های عملیاتی خود را به نصف کاهش دهند.

از سوی دیگر شرکت‌هایی که به رایانش ابری بی‌اعتنا باشند، تاب مقاومت در برابر تقاضاهای روز را از دست داده و کمابیش از بازار حذف می‌شوند. در سال ۲۰۲۶ در همه‌جا و در هر صنعت و حرفه‌ای، ما با شدت و ضعف متفاوت، نشانه‌هایی از هوش مصنوعی و اتوماسیون را شاهد خواهیم بود. جان باسو که به مدت ۲۵ سال به‌عنوان مشاور ارشد فناوری خدمات‌رسانی کرده، بر این باور است که در سال ۲۰۲۶ «پزشک» به آن صورتی که ما امروزه می‌شناسیم، تقریبا وجود نخواهد داشت زیرا سیستم‌های ابری پیشرفته قادر است کار پزشکان حاذق را انجام دهد.