فعالیت صادراتی پایانه نفت فورکادوس نیجریه از سر گرفته شد

شانا: دولت نیجریه روز سه‌شنبه (چهارم آبان ماه) اعلام کرد که شرکت هلندی انگلیسی رویال داچ‌شل، صادرات نفت خام را از پایانه فورکادوس در منطقه ناآرام دلتای نیجر از سرگرفته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از ابوجا، فعالیت این پایانه در پی حمله شبه نظامیان مخالف دولت که در جنوب نیجریه فعالیت می‌کنند، متوقف شده بود. صادرات نفت خام فوردکادوس نیجریه از هنگام حمله شبه نظامیان به یک خط لوله زیردریایی در ماه فوریه در منطقه دلتای نیجر، در وضع فوق‎العاده قرار گرفته است. پیش از حمله گروه شبه نظامی انتقام جویان دلتای نیجر، صادرات نفت فورکادوس میان ٢٥٠ هزار تا ٣٠٠ هزار بشکه در روز بوده است. وزارت نفت نیجریه اعلام کرده است که تولید نفت این کشور عضو سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت (اوپک) از یک میلیون و ٤٠٠ هزار بشکه در روز به یک میلیون و ٩٠٠ هزار بشکه در روز افزایش یافته است. دولت نیجریه پیش‌تر از ١٥ شرکت نفتی شامل شورون و توتال به اتهام صادرات غیرمجاز نفت خام و خودداری از اعلام میلیاردها دلار درآمد صادرات نفت، شکایت و از آنها درخواست دریافت ١٥ تا ١٧ میلیارد دلار درآمد از دست رفته در سال‌های ٢٠١١ تا ٢٠١٤ را کرده بوده است.

بر اساس اسناد دادگاه، دولت نیجریه گفته است که یکی از دلایل عمده کاهش درآمد این کشور از محل اکتشاف نفت خام، صدور محموله‌های نفت خام اعلام نشده برخی شرکت‌های عمده نفت و گاز بوده است. نخستین پرونده ادعای دولت نیجریه، درباره صادرات حدود ٥٧ میلیون بشکه نفت خام به ارزش ١٢ میلیارد و ٧٠٠ میلیون دلار به ایالات متحده است که شرکت‌های فرعی وابسته به توتال، شورون و انی ایتالیا در نیجریه متهم آن هستند. نیجریه برای تامین بیش از ٧٠ درصد درآمدهای دولت به فروش نفت صادراتی وابسته است.