یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

حمایت بازارهای کالایی از بورس

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۵۳۸ واحدی (۷/ ۰ درصدی) در سطح ۷۹ هزار و ۳۰۰ واحدی (بیشترین سطح از ۲۵ فروردین) ایستاد. روز گذشته با حمایت صنایع کالایی بیشترین رشد شاخص از ۱۳ مرداد رقم خورد. با تداوم رشد قیمت جهانی سنگ‌آهن (و ثبت رشد بیش از ۴۰ درصدی از ابتدای ۲۰۱۶) نمادهای «کچاد» و «کگل» در کنار نماد «فولاد» بیشترین اثر مثبت را بر شاخص داشتند. پیش‌تر رشد دسته‌جمعی قیمت جهانی کالاها از جمله سنگ‌آهن، روی و آلومینیوم رقم خورد. «وامید» و «ومعادن» نیز با توجه به سهم ۵۰ درصدی پرتفو از گروه کانه‌های فلزی نیز بر رشد شاخص تاثیرگذار بودند. پیشخور شدن انتظارات برای تعدیل سودآوری، P/ E بازار را به ۵/ ۷ (بالاتر از متوسط تاریخی) رسانده است. اما رشد انتظارات بیش از واقعیت می‌تواند با ایجاد فرصت فروش مانع از پایداری رشد شاخص در میان‌مدت شود.

بازار ارز

تداوم دلار بالای ۳۶۰۰ تومان

دیروز هر دلار آمریکا با افت 5 تومانی به نرخ 3615 تومان معامله شد. همچنان ارزش جهانی دلار نزدیک به سقف 8 ماهه نوسان می‌کند. امری که در هفته‌های اخیر با رشد تقاضای آربیتراژی باعث افزایش نرخ دلار در بازار داخلی شده است؛ بنابراین با وجود اینکه پیش‌تر سقف 3600 تومانی در برابر رشد دلار مقاومت می‌کرد، اما حمایت عوامل بنیادین روز سه‌شنبه نرخ دلار را به سطح 3620 دلاری رساند. روز گذشته اما شناسایی سود میان معامله‌گران با افزایش عرضه عامل فشار بر دلار شد. امری که افت دلار را تا سطح 3609 تومانی رقم زد، اما در ادامه مجددا شاهد رشد نرخ دلار بودیم. همچنان چشم‌انداز افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها با تقویت احتیاط معامله‌گران نوسانات دلار در جهت صعودی بالاتر از سطح 3600 تومانی را محدود می‌کند. حمایت سطح مزبور می‌تواند حرکت صعودی دلار را تسهیل کند.

بازار سکه

خوش‌بینی سکه به بازارهای اثرگذار

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۳ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۱۱۲ هزار تومان معامله شد. رشد اونس طلای جهانی و افت اندک نرخ دلار بالاتر از سطح ۳۶۰۰ تومانی عامل حمایت از قیمت سکه شد. روز گذشته افت شاخص دلار، رشد تقاضای فیزیکی از هند و چین و رشد تقاضای محافظه‌کارانه از اونس طلا حمایت کردند. به این ترتیب نوسانات اونس طلای جهانی بالاتر از سطح ۱۲۷۰ دلاری رقم خورد. همچنین در بازار ارز روز گذشته شاهد تداوم نرخ دلار بالاتر از سطح ۳۶۰۰ تومانی بودیم. با وجود افزایش عرضه توسط معامله‌گران اما نرخ دلار تنها با ۵ تومان افت به نرخ ۳۶۱۵ تومان رسید. خوش‌بینی‌ها به حمایت سطح‌های اثرگذار و تمایل معامله‌گران سکه به کاهش نوسانات سکه باعث بزرگ شدن حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه شده است.

بازار طلای جهانی

حمایت عوامل از طلا

دیروز ساعت 16 اونس طلای جهانی به قیمت 1272 دلار معامله ‌شد. افت شاخص دلار و رشد تقاضای فیزیکی عوامل حمایت از طلا هستند. علاوه‌بر این روز گذشته افت بازارهای سهام با افت قیمت نفت و با توجه به گزارش‌های مالی نامناسب 6 ماهه شرکت‌ها نیز با افزایش تقاضای محافظه‌کارانه عامل حمایت از اونس طلا شد. رشد پوند با تضعیف احتمال کاهش بیشتر نرخ بهره بانک مرکزی انگلیس از پوند حمایت کرد و بر دلار فشار آورد. علاوه بر این شاخص اعتماد مصرف‌کننده در ماه اکتبر کمتر از پیش‌بینی‌ها نیز عامل فشار بر شاخص دلار بود. با این وجود تقویت احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا نوسانات شاخص دلار نزدیک سقف 8 ماهه را حفظ کرده است. گلدمن‌ساکس پیش‌بینی کرده است کاهش ارزش یوآن چین و کند شدن بخش مسکن این کشور، رشد تقاضای محافظه‌کارانه چین را رقم خواهد زد.

بازار اوراق مسکن

نوسان اندک «تسه»ها نزدیک کف

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ۳/ ۰درصدی به قیمت ۷۸ هزار و ۸۰۳ تومان معامله شدند. پس از رسیدن قیمت اوراق به کمترین سطح از خرداد، حمایت تقاضا روند نزولی اوراق را متوقف کرد. اوراق جدیدتر نیز نزدیک سطح ۷۹ هزار تومان معامله می‌شوند. همچنان نشانه‌های خروج تدریجی سمت تقاضا از رکود، با توجه به رشد تعداد معاملات و افزایش قیمت مسکن در ماه‌های اخیر از اوراق حمایت می‌کند. با توجه به این عوامل به نظر می‌رسد کف ۷۷هزار تومانی از قیمت اوراق حمایت کند. با وجود نشانه‌های تقویت سمت تقاضای مسکن اما به‌نظر می‌رسد خروج سمت عرضه مسکن به‌صورت تدریجی صورت گیرد. همچنان کارشناسان معتقدند پایین بودن قدرت خرید متقاضیان با سقف‌های کنونی وام مسکن مانع از رشد پرشتاب تقاضا است. امری که باعث تداوم رکود سمت عرضه نیز شده است.

بازار نفت

بازگشت نفت به زیر ۵۰ دلار

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 1/ 49 دلار معامله ‌شد. کاهش خوش‌بینی‌ها به توافق میان صادرکنندگان بزرگ نفتی در کنار چشم‌انداز تداوم مازاد عرضه نفت را زیر سطح 50 دلاری تثبیت کرد. تخمین موسسه نفت آمریکا (API) از رشد 8/ 4 میلیون بشکه موجودی نفت تجاری در مقایسه با افزایش 800 هزار بشکه طبق نظرسنجی‌ها عامل فشار بر قیمت نفت شد. در هفته‌های اخیر نیز خوش‌بینی به توافق اعضای اوپک برای کاهش تولیدات در کنار حمایت روسیه از توافق رشد قیمت نفت را رقم زد؛ اما در روزهای اخیر این کشور اعلام کرد کاهش تولیدات را نمی‌توان گزینه‌ای برای روسیه در نظر گرفت. عراق، دومین تولیدکننده اوپک نیز اعلام کرد تمایل دارد همراه با لیبی، ایران و نیجریه از توافق برای کاهش سطح تولیدات مستثنی شود؛ امری که باعث کاهش خوش‌بینی به نفت شد.