ایجاد مرکز «جوارصنعت» در خوزستان

دنیای اقتصاد - اهواز - محمد علاف‌پور: مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان با اشاره به اینکه در ۶ ماه نخست امسال ۴۰ هزار نفر در دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای استان شرکت کرده‌اند، گفت: در این مدت میزان عملکرد آموزشی در هر دو بخش دولتی و آموزشگاه‌های آزاد در مجموع ۶ میلیون و ۵۷۸ هزار نفر ساعت بوده که از این میزان تقریبا ۳ میلیون و ۹۰۰نفر ساعت مربوط به بخش دولتی بوده است. عبدالنبی سواعدی افزود: از اولویت‌های کاری در سال‌جاری، متناسب‌سازی آموزش‌های مهارتی با نیاز بازار کار است که تشکیل این کمیته در کارگروه اشتغال استان مصوب و دبیرخانه آن به اداره‌کل فنی و حرفه‌ای واگذار شده است؛ همچنین دستورالعمل شیوه‌نامه اجرایی این طرح را به کارگروه ارائه داده‌ایم که در جلسه آینده مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.وی تعامل با صنایع در حال احداث، موجود و آینده را از دیگر اولویت‌های کاری امسال برشمرد و ادامه داد: ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها را بر اساس سند توسعه استان احصا و فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی آموزشی را بر این مبنا با استفاده از مزیت‌های نسبی و متناسب با نیاز بازار کار انجام داده‌ایم.

تفاهم‌نامه با صنایع برای سفارشی‌کردن آموزش‌های مهارتی

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین اجرای آموزش‌های مورد نیاز بخش‌های مختلف در قالب تفاهم‌نامه‌های آموزشی در اولویت است؛ در زمینه سفارشی‌کردن آموزش‌های مهارتی نیز اقدامات خوبی انجام و تفاهم‌نامه‌ای با شرکت شهرک‌های صنعتی استان منعقد و اجرای آن آغاز شده است. سواعدی افزود: همچنین تفاهم‌نامه‌هایی با شرکت ملی گاز ایران، سازمان انرژی‌های نو، پتروشیمی مسجدسلیمان، آلومینیوم مسجدسلیمان، سایت دوم مجتمع پتروشیمی ماهشهر، پالایشگاه خلیج‌فارس بهبهان، شرکت فولاد خرمشهر و صنایع دیگر منعقد شده که این جزو برنامه‌هایی است که در جهت متناسب‌سازی آموزش‌های مهارتی اجرا می‌شود.وی اعلام کرد: در صنایع موجود نیز برای ارتقای مهارت شاغلان و به‌روزرسانی مهارت کارگران ایجاد مرکز جوار صنعت در دستور کار قرار گرفته است که به این منظور مرکز جوار صنعت شرکت فولاد اکسین به‌زودی افتتاح می‌شود؛ اکنون ۶مرکز فعال جوار صنعت در استان وجود دارد.

واگذاری امور به بخش خصوصی

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان با بیان اینکه در زمینه واگذاری امور به بخش‌خصوصی نیز اقدامات خوبی انجام شده است، خاطرنشان کرد: در بحث کاهش تصدی‌گری دولت برنامه‌های ویژه‌ای پیش‌بینی کرده‌ایم که تمدید گواهینامه‌های صنعت ساختمان و واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام و قابل واگذاری به بخش خصوصی از این طرح‌ها است. سواعدی افزود: ظرفیت‌ها و طرح‌های قابل‌واگذاری به بخش خصوصی احصا شدند و امیدواریم پس از نهایی شدن آن از سوی سازمان مدیریت، آگهی واگذاری طرح‌ها به شیوه‌ای که در این دستورالعمل بیان شده، منتشر شود. همچنین واگذاری فضاها و ظرفیت‌های قابل واگذاری کارگاه‌های آموزشی به بخش خصوصی در دستور کارگروه کاهش تصدی‌گری دولت قرار دارد که پس از تصویب در این کارگروه، آگهی واگذاری این ظرفیت‌ها نیز برای استفاده متقاضیان منتشر خواهد شد.

توانمندسازی روستاییان در انتظار تصویب

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه امکانات و ظرفیت‌های سازمان محدود است، بهره‌گیری از دانش و اطلاع از نیاز بازار کار از موضوعات مورد توجه ویژه است. بر این اساس نیازسنجی آموزش‌های مهارتی موردنیاز روستاها در سال ۹۴ به اتمام رسیده و برنامه توانمندسازی روستاییان بر اساس این نیازسنجی و مزیت‌های نسبی شهرستان‌ها بر مبنای سند توسعه استان تدوین و به سازمان مدیریت و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور برای تصویب، تقدیم شده است.

آخرین وضعیت تبدیل وضعیت مربیان

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان درباره آخرین وضعیت جذب مربیان حق‌التدریس و تبدیل وضعیت آنها، اظهار کرد: از میان ۱۵۶ مربی واجد شرایط جذب حدود ۱۱۳ نفر تعیین وضعیت شد‌ه‌اند و فرآیند جذب آنها با توجه به ردیف‌های استخدامی موجود انجام شده است. سواعدی افزود: دیگر افراد نیز یا در مراحل گزینش هستند یا به محض تعیین ردیف سازمانی یا استخدامی، مراحل جذب یا تبدیل وضعیت آنها انجام می‌شود؛ البته این افراد اکنون نیز به‌صورت حق‌التدریس با اداره‌کل فنی و حرفه‌ای همکاری داشته و رابطه کاری آنها قطع نشده، از این‌رو هیچ ظرفیتی از مربیان استان کم نشده است.

تاسیس رشته‌ها و حرفه‌های جدید متناسب با نیاز روز

وی همچنین در زمینه تاسیس رشته‌ها و حرفه‌های جدید متناسب با نیاز روز، خاطرنشان کرد: از اولویت‌های استان متناسب‌سازی آموزش‌های مهارتی به‌منظور نیاز بازار کار است که این موضوع هم در بخش دولتی و خصوصی دنبال می‌شود. بر این اساس بخش خصوصی را به سمت ظرفیت‌های جدید هدایت می‌کنیم. سواعدی افزود: برای ارائه آموزش‌های الکترونیک و رشته‌های نوین در حوزه فناوری اطلاعات نیز شرکت‌های توانمندی دعوت شده‌اند که بعضی از آنها آموزش‌های خود را آغاز کرده و برخی دیگر نیز در حال تاسیس آموزشگاه هستند. در بخش دولتی نیز این اتفاق می‌افتد و با توجه به ظرفیت‌های موجود در زمینه ارتقای مربیان، ‌برنامه‌های ویژه‌ای در سطح استان و مرکز تربیت‌مربی کرج تدارک دیده شده است.