دنیای اقتصاد: تلاش برای برگزاری همه‌پرسی به منظور برکناری نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا، با شکست مواجه شد. شورای ملی انتخابات ونزوئلا اعلام کرد در جریان دور اول جمع‌آوری امضا برای برگزاری همه‌پرسی برکناری رئیس‌جمهوری، موارد بسیاری تقلب در هویت رای‌دهندگان مشاهده شده است.

به گزارش سی‌ان‌ان، در نتیجه، شورای ملی انتخابات دور دوم جمع‌آوری امضا را متوقف کرد. قرار بود در روزهای ۲۶ تا ۲۸ اکتبر(۵ تا ۷ آبان) برای برگزاری همه‌پرسی امضا جمع‌آوری شود. اگر طی این مدت ۲۰ درصد از واجدان شرایط رای دادن دادخواست همه‌پرسی را امضا می‌کردند، مقامات ملزم به برگزاری همه‌پرسی می‌شدند. با توقف فرآیند جمع‌آوری امضا برای همه‌پرسی، مادورو می‌تواند دوره ریاست‌جمهوری خود را که در اوایل سال ۲۰۱۹ به پایان می‌رسد، تکمیل کند.

انریکه کاپریلس، رهبر مخالفان، درمورد تصمیم شورای ملی انتخابات گفت: «دیروز در ونزوئلا کودتا رخ داد. این تصمیم را به هیچ‌چیز دیگری نمی‌توان تشبیه کرد. آنچه از آن می‌ترسیدیم اتفاق افتاد.» او همچنین گفت:«زمان دفاع از قانون اساسی ونزوئلا فرا رسیده است.» از سوی دیگر رهبران مخالف دولت خواستار برگزاری تظاهرات در این کشور شدند. رهبران ائتلاف «اتحاد دموکراتیک» اعلام کردند از روز شنبه تظاهرات با راهپیمایی زنان در کاراکاس آغاز می‌شود در روز چهارشنبه تظاهرات سراسری با شعار «تصاحب ونزوئلا» برگزار می‌شود. این در شرایطی است که مادورو اعلام کرده است هرگونه تلاش برای برکناری او از قدرت ناکام خواهد ماند. گروه‌های مخالف دولت در تابستان گذشته امضای یک درصد از واجدان شرایط رای دادن را برای برگزاری همه‌پرسی جمع کرده بودند. این میزان امضا برای آغاز دور دوم جمع‌آوری امضا کافی بود، اما پس از اعلام نتایج دور اول جمع‌آوری امضا، یک مقام ارشد انتخابات ونزوئلا خواستار تحقیق درمورد فهرست امضا‌ها شد. تصمیم شورای ملی انتخابات ونزوئلا در توقف جمع‌آوری امضا، واکنش آمریکا را درپی داشته است. وزارت خارجه آمریکا در مورد محروم شدن ونزوئلایی‌ها از حق خود برای برگزاری همه‌پرسی «عمیقا ابراز نگرانی» کرده است.

این تحولات در شرایطی صورت می‌گیرد که ونزوئلا با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند و بسیاری از مردم این کشور به مواد غذایی و مراقبت‌های اولیه بهداشتی دسترسی ندارند. قیمت مواد غذایی سر به فلک کشیده است و مردم فقط می‌توانند مواد غذایی موجود در فروشگاه‌ها را تماشا کنند. پس از آنکه دولت کنترل قیمت‌ها را لغو کرده است، فروشگاه‌ها می‌توانند از کشورهای همسایه مواد غذایی وارد کنند. به همین دلیل میزان مواد غذایی در قفسه فروشگاه‌ها افزایش یافته است، اما قیمت‌ها آن‌قدر گران است که مردم توانایی خرید ندارند. برای مثال قیمت دوازده عدد تخم‌مرغ در برخی از فروشگاه‌های کاراکاس ۱۸۰۰ بولیوار(۵۰/ ۱ دلار) است. سال گذشته قیمت این تعداد تخم‌مرغ ۵۰۰ بولیوار(۴۰/ ۰ دلار) بود. همچنین قیمت یک لیتر شیر به ۹۷۰ بولیوار رسیده است. درحال حاضر حداقل دستمزد خانوارهای فقیر ونزوئلایی ماهانه ۶۵ هزار بولیوار(تقریبا ۵۴ دلار) است. یعنی ۸۰ درصد از حقوق ماهانه کارگران صرف خرید یک پاکت آرد گندم و دوازده عدد تخم‌مرغ می‌شود. در شرایطی که مخالفان سیاست‌های شکست‌خورده سوسیالیستی را علت اوضاع وخیم اقتصادی ونزوئلا می‌دانند، دولت کاهش شدید قیمت نفت و «جنگ اقتصادی» آمریکا علیه ونزوئلا را دلیل شرایط نابسامان این کشور معرفی می‌کند.