دنیای اقتصاد: نخستین اجلاس اتاق‌های بازرگانی و صنایع کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی D۸ در شهر ازمیر ترکیه و به میزبانی اتاق بازرگانی این شهر برگزار شد.

در این اجلاس دو روزه که نمایندگانی از اتاق‌های بازرگانی و صنایع هشت کشور عضو سازمان حضور داشتند، فعالان بخش خصوصی با بیان ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مناطق تحت پوشش و اعضای خود، بر رسیدن به اهداف شناخته‌شده و تعیین‌شده سازمان که بر بنیان توسعه همکاری‌های اقتصادی استوار است، تاکید کردند. با تصمیمی که در این اجلاس اتخاذ شد، اتاق‌های بازرگانی عضو کشورهای D۸ هر سال برای برگزاری این اجلاس در یکی از کشورهای عضو و به میزبانی یکی از اتاق‌های بازرگانی جمع می‌شوند تا عملکرد یکساله خود را در تحقق توسعه مراودات اقتصادی پیگیری کنند. در نشست ازمیر مقامات ۱۸ اتاق بازرگانی و صنایع از ۸ کشور عضو حضور داشتند. از ایران نیز اتاق‌های تهران، اصفهان، تبریز، ارومیه و کرمانشاه در این اجلاس حاضر بودند و از تلاش‌های بخش خصوصی ایران برای بهبود روابط اقتصادی کشورهای عضو سخن گفتند.

در آغاز نشست اتاق‌های بازرگانی و صنایع کشورهای عضو D۸، اکرم دمیرتاش، رئیس اتاق ازمیر، از این گردهمایی به‌عنوان نخستین گام بنیادی بخش خصوصی کشورهای عضو D۸ یاد کرد. دمیرتاش با اشاره به ظرفیت بالای کشورهای عضو سازمان گفت: حجم تجارت کشور ترکیه در حال حاضر با سایر کشورهای عضو D۸ تفاوت معناداری دارد و لازم است روی افزایش حجم و بهبود کیفیت این روابط بسیار بیشتر تمرکز کنیم. او با اشاره به حجم روابط اقتصادی ترکیه و ایران گفت: در حال حاضر بالاترین حجم همکاری‌های تجاری ترکیه با کشورهای عضو D۸ با ایران است که رقمی معادل ۹ میلیارد و ۷۶۰ میلیون دلار است. با این همه بخش مهمی از این میزان مبادلات مربوط به خرید نفت خام و گاز طبیعی ترکیه از ایران است و به نظر می‌رسد بخش خصوصی دو کشور باید تلاش بیشتری برای توسعه مبادلات خود در حوزه‌ غیرنفتی داشته باشند.

وی با بیان اینکه مجموع جمعیت کشورهای عضو D۸، یک‌هفتم کل جمعیت جهان است، گفت: در حال حاضر تجارت این هشت کشور نزدیک به یک و نیم تریلیون دلار یعنی حدود ۹ درصد تجارت جهانی این کشورهاست. در ادامه این نشست سیدعلی محمد موسوی، دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی D۸، از همکاری بخش خصوصی و دولتی برای رفع موانع موجود در توسعه روابط اقتصادی بین کشورهای عضو خبر داد و گفت: با شناسایی مشکلات و موانع از سوی بخش خصوصی و ارائه راهکارهای بهینه، رایزنی بین دولت‌ها آغاز می‌شود. همان‌طور که در حال حاضر در حال پیگیری رفع مشکلات صدور ویزا برای فعالان اقتصادی بین کشورهای عضو هستیم. تلاش می‌کنیم تا صدور ویزا حذف یا بسیار کوتاه شود.

دبیرکل ایرانی سازمان کشورهای عضو D۸ افزود: کاهش تعرفه‌های تجاری با استفاده از قرارداد تجارت ترجیحی، کاهش روندهای گمرکی و ایجاد مناطق آزاد برای مبادله این هشت کشور از دیگر اموری است که در حال حاضر مورد پیگیری است و امیدواریم زودتر به نتیجه برسد. او در پایان عنوان کرد که هدف فعلی سازمان رساندن حجم تجارت بین کشورهای عضو D۸ به ۵۰۰ میلیارد دلار تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی است. موسوی افزود: این میزان معادل ۲۰ درصد از کل تجارت کشورهای عضو است و برای رسیدن به این هدف نیازمند افزایش انگیزه‌های بخش خصوصی و اقدامات موثر بازرگانان و فعالان اقتصادی هستیم.

همچنین محمدرضا بختیاری، معاون امور بین‌الملل اتاق تهران نیز با اشاره به اهمیت بلوک اقتصادی ایجادشده در کشورهای این حوزه، بر توسعه مراودات اقتصادی با محوریت بخش خصوصی تاکید کرد. بختیاری در سخنرانی خود با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی بالای ایران در دوره پساتحریم عنوان کرد: اتاق بازرگانی تهران آماده است تا هرگونه همکاری و مساعدتی در زمینه توسعه مراودات اقتصادی بین کشورهای عضو D۸ داشته باشد. در این اجلاس با پیشنهاد اتاق‌های بازرگانی ایرانی مقرر شد نشست سال بعد در ایران و در یکی از اتاق‌های تبریز یا ارومیه یا به‌طور مشترک در هر دو اتاق برگزار شود.