شانا: مجری طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی گفت: هیچ شرکتی در اولویت واگذاری فاز دوم توسعه میدان آزادگان جنوبی قرار ندارد و شرکت‌های توانمند می‌توانند در مناقصه این میدان حضور یابند.محمود مرعشی با اشاره به اینکه فاز دوم میدان آزادگان جنوبی امسال در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی به مناقصه می‌رود، گفت: اطلاعات کلی این میدان براساس امضای قرارداد محرمانگی در اختیار ٢ شرکت خارجی قرار گرفته است و آنها مطالعات را ارزیابی کرده‌اند.

قرارداد محرمانگی، در واقع اطمینان دوطرفه‌ای ایجاد می‌کند تا دو طرف اطلاعات خود را به اشتراک بگذارند بدون آنکه بیم آن رود که این اطلاعات، به شخص سوم برسد. محرمانگی یا (NDA( Non Disclosure Agreement را نمی‌توان قرارداد نامید، بلکه نوعی توافق است که میان حداقل ۲ طرف حاصل می‌شود و براساس آن دو طرف توافق می‌کنند که یکسری اطلاعات را در اختیار یکدیگر قرار دهند به‌طوری که بازنشر نداشته باشد و تنها به همان منظور خاصی که توافق شده است، استفاده شود. مجری طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی ادامه داد: اطلاعات اصلی میدان آزادگان جنوبی زمانی در اختیار شرکت‌ها قرار می‌گیرد که مناقصه برگزار شده باشد. مرعشی افزود: هنوز مطالعات ارزیابی شرکت‌های مذکور از میدان آزادگان جنوبی تمام نشده است و آنها به‎زودی نتایج مطالعات خود را به شرکت ملی نفت ایران اعلام می‌کنند.

مجری طرح توسعه آزادگان جنوبی با تاکید بر اینکه هیچ شرکتی در اولویت برای واگذاری این میدان وجود ندارد، تصریح کرد: شرکت‌های توانمند می‌توانند در مناقصه این میدان حضور یابند. به گفته مرعشی، تا زمانی که مناقصه فاز دوم میدان آزادگان جنوبی برگزار نشود، نمی‌توان گفت چه شرکتی برنده توسعه این میدان است. فاز نخست طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی پس از خلع ید شرکت چینی به پیمانکاران ایرانی واگذار شد. هدف از توسعه میدان آزادگان جنوبی تولید روزانه ٣٢٠ هزار بشکه نفت خام (با احتساب تولید زودهنگام) در فاز نخست و افزایش تولید روزانه ٢٨٠ هزار بشکه نفت خام (‌جمعا به میزان ٦٠٠ هزار بشکه نفت خام در روز با احتساب هر ٢ فاز) در فاز دوم است.