دنیای اقتصاد: ارزش مهم‌ترین کالای بازار فلزات گرانبها در سومین هفته اکتبر حدود ۳/ ۱ درصد رشد کرد. هر اونس طلا که در هفته پایانی سپتامبر و دو هفته نخست اکتبر شاهد تضعیف خود بود، هفته گذشته با ۱۶ دلار رشد به بهای ۱۲۶۶ دلار رسید تا از میانه کانال ۱۲۰۰ دلار فاصله گرفته باشد. عمده‌ترین دلیل رشد فلز زرد در هفته گذشته افت مقطعی شاخص دلار بود؛ گرچه بازگشت این شاخص به اوج ۷ ماهه، اونس را از اوج هفتگی پایین کشید. رشد هفته گذشته طلا تحقق پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه معامله‌گران به اصلاح روند این کالای سرمایه‌ای بود و حالا هم پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت، امید کارشناسان و سرمایه‌گذاران خرد به روند آخرین هفته ماه دهم میلادی را نشان می‌دهد. پیش از آغاز هفته جدید که مملو از داده‌های جدید نیز خواهد بود، مرور رویدادهای هفته گذشته خواندنی است.

شروع خوب

اونس هفته سوم اکتبر را با رشد آغاز کرد. هر اونس طلا روز دوشنبه با ۵ دلار رشد به بهای ۱۲۵۵ دلار رسید. رشد نخستین روز کاری هفته عمدتا ناشی از افت شاخص دلار و سخنان معاون فدرال‌رزرو بود. شاخص دلار که در هفته دوم اکتبر به اوج ۷ماهه رفته بود، روز دوشنبه از مرز ۹۸ واحد پایین آمد. همزمان، استنلی فیشر معاون جانت یلن، رئیس بانک مرکزی ایالات‌متحده اظهاراتی داشت که نشان می‌داد احتمال افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در سال‌جاری همچنان وجود دارد. او اشاره کرده که اقتصاد آمریکا در وضعیت خوبی قرار دارد. روز دوشنبه بهای نفت خام به زیر مرز ۵۰ دلار افت کرد تا طلا تحت‌فشارقرار بگیرد؛ اما اثر افت دلار بیشتر بود تا اونس در نهایت نسبت به قیمت نهایی هفته پیش از آن رشد کند.

ادامه رشد

رشد ابتدای هفته به روز دوم هم منتقل شد. اونس روز سه‌شنبه به قیمت ۱۲۶۲ دلار رسید. رشد ۷ دلاری این روز علاوه‌بر تکرار کاهش ارزش دلار آمریکا، ناشی از پایان موقعیت فروش برخی از معامله‌گران هم بود. نقره نیز تحت حمایت همین عوامل رشد کرد. مهم‌ترین داده روز سه‌شنبه، شاخص بهای مصرف‌کننده آمریکا در ماه سپتامبر بود که رشدی ۳/ ۰ درصدی را نسبت به ماه آگوست و ۵/ ۱ درصدی نسبت به سپتامبر گذشته نشان می‌داد. این ارقام همسو با انتظارات بودند؛ اما با توجه به اهمیت تورم در تصمیم‌گیری در مورد زمان و سرعت انقباض پولی توسط فدرال‌رزرو، به‌شدت دیده‌بانی شدند. در ماه‌های آینده علاوه‌بر تورم آمریکا، تورم دیگر اقتصادها نیز موردتوجه اعضای کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو خواهد بود. سه‌شنبه بریتانیا هم رشد شاخص بهای مصرف‌کننده بریتانیا در مقیاس سال به سال را یک درصد اعلام کرد که بیشترین میزان در دو سال گذشته بود. رشد اندک بهای نفت در دومین روز کاری هفته هم کمک کمی به طلای سه‌شنبه کرد. دیگر کالاهای خام نیز از این وضعیت تا حدی بهره بردند، با این همه عامل مهم خارجی که به طلا کمک کرد، افت شاخص دلار بود.

رشد سوم

رشد ۷ دلاری روز سه‌شنبه، روز چهارشنبه هم تکرار شد تا اونس به بهای ۱۲۶۹ دلار برسد که اوج دو هفته‌ای طلا بود. شاخص دلار روز چهارشنبه رشد اندکی داشت؛ اما نتوانست جلوی رشد طلا را بگیرد چراکه داده‌های خوب از اقتصاد چین به کمک فلز زرد آمد. دیگر عامل رشد روز چهارشنبه، رشد روزهای دوشنبه و سه‌شنبه بود که بخشی از قدرت فنی طلا را به این کالای گرانبها بازگردانده بود. اونس روز چهارشنبه تا قیمت ۱۲۷۲ دلار هم بالا رفت؛ اما در نهایت به انتهای محدوده ۱۲۶۰ دلار بازگشت. مهم‌ترین دلیل رشد روز سوم اعلام رشد ۷/ ۶ درصدی دومین اقتصاد بزرگ جهان در سه ماه سوم سال‌جاری میلادی در مقیاس سال به سال بود. دیگر خبر روز چهارشنبه این بود که شورای جهانی طلا اعلام کرد کاهش قیمت‌های فلز زرد باید تقاضای فیزیکی چین را بالا ببرد. دیگر عامل کمک‌کننده به طلا در این روز رشد بهای نفت خام بود که از قیمت ۵۱ دلار برای هر بشکه فراتر رفت.

اولین افت

اما اونس طلا روز پنج‌شنبه ۴ دلار ارزان شد، افتی که مهم‌ترین دلیل آن رشد دوباره شاخص دلار بود. اونس در چهارمین روز کاری هفته تا اوج جدید دو هفته‌ای ۱۲۷۳ دلار بالا رفت، ولی بعد تحت‌فشار رشد شاخص دلار به قیمت ۱۲۶۵ دلار بازگشت. همزمان با رشد شاخص دلار، بهای نفت خام هم دراین روز افت کرد تا هر دو عامل خارجی مهم در بازار فلزات گرانبها به ضرر فلز زرد کارکرده باشند. روز پنج‌شنبه بزرگ‌ترین اقتصاد جهان داده‌هایی را منتشر کرد که یکدست نبودند. داده‌های بد میزان مطالبات هفتگی بیمه بیکاری آمریکا اندکی باعث رشد طلا شد، با این همه رشد شاخص دلار که نتیجه تعدیل روند بازار ارز بود، مانع انتفاع طلا شد. مهم‌ترین اتفاق روز دست نخورده ماندن سیاست پولی بانک مرکزی اروپا بود که البته مورد انتظار بازار بود. فعالان بازار بیشتر در انتظار نشست شورای حکام این بانک در ماه دسامبر هستند، همان ماهی که در آن کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو هم ممکن است دست به انقباض پولی بزند.

مقاومت آخر

بازگشت شاخص دلار به بالای مرز ۵/ ۹۸ واحد در روز جمعه مهم‌ترین عامل فشار بر فلز زرد در آخرین روز هفته بود، با این همه طلا حتی در این روز هم یک دلار رشد کرد. همزمان با بازگشت شاخص دلار به اوج جدید ۷ ماهه، ثبات بازارهای سهام به ضرر طلا تمام شد. بورس‌های جهانی در سومین هفته اکتبر، نخستین هفته رشد خود را در یک ماه گذشته تجربه کردند. به دلایل پیش گفته، قیمت شروع روز جمعه پایین‌تر از قیمت نهایی روز پنج‌شنبه بود و گرچه پس از آن اونس نوسان‌های افزایشی به‌دلیل علاقه به خرید در قیمت‌های پایین را تجربه کرد، در ادامه روز نیز تحت‌فشار ماند. با این همه روز جمعه یک عامل فنی مهم یار طلا بود و آن اینکه فلز زرد در حال ثبت نخستین هفته رشد خود در یک ماه گذشته بود، آن هم در شرایطی که دلار و بورس رو به رشد داشتند. رشد روز جمعه دلار عمدتا ناشی از افت یورو بود. افت یورو نیز نتیجه ثبات سیاست پولی بانک مرکزی اروپا بود. بانک مرکزی اروپا درها را به روی تحریک بیشتر در ماه دسامبر باز نگه داشته و این به معنای ادامه ضعف یورو خواهد بود. ماریو دراگی، رئیس‌بانک مرکزی اروپا روز پنج‌شنبه احتمال کاهش برنامه ۷/ ۱ تریلیون یورویی خرید دارایی را رد کرد.

پایان اکتبر

به این ترتیب، اونس طلا در سومین هفته اکتبر ۱۶ دلار رشد کرد تا امید به هفته آخر تشدید شود. یک دلیل مهم برای امید به روند هفته جدید کاری که از دوشنبه آغاز می‌شود، شکسته نشدن مرز حمایتی ۱۲۵۰ دلار در هفته گذشته است. تحلیلگر برجسته اقتصادی «استاندارد بانک» بر این باور است که قیمت جهانی طلا در شرایط کنونی منتظر برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا است و روند نوسانات ارزش دلار تاثیر زیادی بر قیمت این فلز گرانبها خواهد داشت. به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، «یوییچی ایکه میزو» تحلیلگر استاندارد بانک معتقد است: «قیمت طلا هم اکنون توانسته است سطح حمایتی ۱۲۵۰ دلاری را حفظ کند و حالا به‌نظر می‌رسد که طلا منتظر برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و روشن شدن مسیر نوسانات ارزش دلار است.» این کارشناس می‌افزاید: «بعید می‌دانم که افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در شرایط کنونی موجب کاهش شدید قیمت طلا شود؛ چراکه این عامل پیش از این در قیمت طلا لحاظ شده و تاثیر خود را گذاشته است.» از سوی دیگر، جیسون کریسولا تحلیلگر ارشد موسسه «ام‌کی‌اس» نیز می‌گوید: «تصمیم اخیر بانک مرکزی اروپا برای تثبیت نرخ بهره و ادامه اجرای برنامه خریداری دارایی‌ها نیز تاثیر زیادی بر روند قیمت طلا خواهد داشت.» اینها در حالی است که میزان ذخایر طلای صندوق اس‌پی‌دی آر نیز با ۳۱/ ۰ درصد افزایش به بیش از ۹۷۰ تن رسیده است.

در هفته پایانی اکتبر هم شاخص دلار احتمالا مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر روند طلا خواهد بود. به‌نظر می‌رسد احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در نشست دسامبر بیشتر شده و این مساله تاثیر زیادی بر افزایش ارزش دلار داشته است. البته انتشار آمارهای متناقض اقتصادی در آمریکا، سرمایه‌گذاران بین‌المللی را نسبت به افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو در نشست دسامبر دچار سردرگمی کرده است. بعید به‌نظر می‌رسد که فدرال‌رزرو در نشست نوامبر نرخ بهره را تغییر دهد و هرگونه تصمیم‌گیری در این خصوص را به پس از انتخابات ریاست‌جمهوری موکول خواهد کرد.

مقاومت طلا مقابل دلار