امضای قرارداد آهنین

دنیای اقتصاد: مدیرعامل راه‌آهن در مراسم عقد قرارداد تولید ۴۰ هزار تن ریل با شرکت ذوب‌آهن اصفهان با بیان اینکه تمام همت دولت در مجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی استفاده از توان داخلی است، اعلام کرد: امروز اولین قرارداد تولید ۴۰ هزار تن ریل با ذوب‌آهن منعقد شد و از آنجا که این کارخانه توانایی تولید ریل U۳۳ را دارد مقرر شد این شرکت تا پایان سال ماهانه ۱۰ هزار تن از این قرارداد را تحویل و شرکت راه‌آهن نیز به صورت نقدی آن را خریداری کند تا شاهد راه‌اندازی این خط در ذوب‌آهن باشیم و پس از این قرارداد نیز آماده عقد قرارداد برای ۱۰۰ هزار تن ریل UIC۶۰ هستیم. محسن پورسیدآقایی در مراسم انعقاد خرید ریل ملی در ذوب‌آهن اصفهان گفت: در دولت یازدهم توجه بسیار جدی به راه‌آهن شد به‌طوری‌که امروز راه‌آهن در صدر مسائل توسعه کشور قرار دارد. همچنین مقام معظم رهبری بر این موضوع تاکید کردند و در سیاست‌های کلی برنامه ششم دو بند از ۴۰ بند اقتصادی به راه‌آهن اختصاص دارد. پورسیدآقایی با بیان اینکه همه مسوولان یکدل به دنبال توسعه راه‌آهن هستند، تصریح کرد: توسعه کشور بدون توسعه راه‌آهن امکان‌پذیر نیست و در تمام کشورهای توسعه‌یافته به توسعه راه‌آهن توجه شده چراکه توسعه صنعتی کشورها در گرو توسعه راه‌آهن بوده است.

وی افزود: توسعه راه‌آهن یک کشور لازم و ملزوم توسعه صنعتی و همه‌جانبه آن است و بحث فولاد بدون توجه به راه‌آهن نمی‌تواند توسعه یابد. مدیرعامل راه‌آهن خاطرنشان کرد: برای توسعه خطوط راه‌آهن کشور همه امکانات و تکنولوژی‌ها مانند زیرساخت‌ها و سیستم‌های علائم وجود دارد، اما تنها نقطه ضعف، نبود تولید ریل داخلی بود و همچنین به‌دلیل وابستگی به خرید خارج از کشور و تحریم‌ها و تامین منابع ارزی و ال سی با مشکلات زیادی در این زمینه مواجه بودیم و برای ما بهتر است ریل مورد نیاز خود را از یک کارخانه داخل کشور تهیه کنیم. پورسیدآقایی اظهار کرد: خوشبختانه شرکت ذوب‌آهن این همت را داشت که شروع به تولید ریل کند و سال‌های بسیاری قرار بود راه‌آهن و ذوب‌آهن اصفهان این ریل را تولید کنند ولی این امر محقق نشد تا در زمان مدیرعامل سابق ذوب‌آهن این تصمیم گرفته شد و اگر این کارخانه به تولید برسد، قطعا نیاز کشور توسط ذوب‌آهن تامین می‌شود و بازار مناسبی در کشور خواهد داشت. وی گفت: در حال حاضر خط تولید ریل نصب شده و آماده تولید است، همچنین تولید آزمایشی نیز انجام شده است.

اگرچه به ظاهر کار ساده‌ای به نظر می‌رسد اما در عمل این خط در کارهای فنی نیازمند توانایی و تخصص مهندسان ذوب‌آهن است و حتما شدنی است. مدیرعامل راه‌آهن تصریح کرد: امروز اولین قرارداد تولید ۴۰ هزار تن ریل با ذوب‌آهن منعقد شد و این کارخانه توانایی تولید ریل U۳۳ را دارد و قرار شد به جای خرید این نوع ریل از خارج کشور، این ریل از ذوب‌آهن خریداری شود. پورسیدآقایی گفت: مطمئن هستیم این ریل با کیفیت و استاندارد مناسب تولید می‌شود و تمام همت دولت در مجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی و وزارت صنعت، معدن و... استفاده از توان داخلی است. وی ادامه داد: در این دولت با وجود تمام مشکلات مالی در صنعت فولاد و راه‌آهن به این سمت حرکت کردیم و امیدواریم این صنعت تقویت شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای خریدهای بعدی که دارای حجم بزرگ‌تری است، نیازمند همکاری بانک‌ها و تامین منابع مالی از این طریق هستیم، گفت: مقرر شد تا پایان سال ذوب‌آهن ماهانه ۱۰ هزار تن از این قرارداد را تحویل دهد و راه‌آهن نیز به صورت نقدی آن را خریداری کند تا شاهد راه‌اندازی این خط در ذوب‌آهن باشیم و پس از این قرارداد نیز آماده عقد قرارداد برای ۱۰۰ هزار تن ریل UIC۶۰ هستیم. وی با تاکید براینکه در برنامه ششم توسعه باید برای راه‌آهن مزیت‌های اقتصادی ایجاد شود، گفت: رئیس‌جمهور یکی از برنامه‌های اساسی خود را توجه به راه‌آهن اعلام کرده و امیدواریم توسعه راه‌آهن یکی از یادگارهای این دولت باشد. مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه مجلس نیز در برنامه ششم به این موضوع توجه کرده است، گفت: امیدواریم در برنامه ششم توسعه راه‌آهن مسیر روشن و مشخصی داشته باشد.