یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

اقبال به گزارش‌های 6 ماهه

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۲۹۶ واحدی ( ۳۸/ ۰ درصدی) با ثبت بیشترین رشد از ۳ مهر، در سطح ۷۸ هزار و ۳۸۷ واحدی (بیشترین سطح از ۱۷ مرداد) ایستاد. تقویت خوش‌بینی‌ها به گزارش‌های مثبت ۶ماهه ‌عامل حمایت از شاخص است. خوش‌بینی به رشد سودآوری شرکت‌های پالایشی پیش از انتشار گزارش‌های ۶‌ماهه و بدون توجه به ابهامات در سودآوری (با توجه به رشد همزمان قیمت مواد اولیه و محصولات) و عدم انتشار گزارش‌های ۳ ماهه اکثر این شرکت‌ها، باعث شد دیروز نمادهای «شبندر»، «شپنا» و «شبریز» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. نمادهای «همراه» و «فولاد» با توجه به پوشش ۵۰ درصدی سودآوری در‌ ۶ ماه، نیز از شاخص حمایت کردند. در گروه خودرویی، با وجود پوشش ۵۲ درصدی فروش ایران خودرو، اما رشد نمادهای خودرویی با هدف کسب سودهای کوتاه‌مدت، تحلیل‌پذیری این گروه را کمرنگ کرده است.

بازار ارز

حرکت دلار زیر مرز 3600 تومانی

دیروز هر دلار آمریکا با رشد یک تومانی به نرخ ۳۵۹۴ تومان معامله شد. شرایط متعادل بازار، نوسان دلار را محدود کرد. روز جمعه با تداوم رشد ارزش جهانی، دلار مجددا به سقف ۷ ماهه رسید. در یک ماه اخیر رشد ۴/ ۳ درصدی ارزش جهانی دلار، با افزایش تقاضای آربیتراژی از نرخ دلار حمایت کرد. در بازار داخلی در هفته‌های اخیر پس از قرار گرفتن دلار بالاتر از سطح ۳۶۰۰ تومانی، افزایش عرضه مقاومت سطح مزبور در مقابل رشد دلار را تقویت کرد. بنابراین در شرایط کنونی نیز شاهد شرایط احتیاطی در نزدیکی سطح ۳۶۰۰ تومانی هستیم. با انتظار مقاومت سطح مزبور، شناسایی سود از سوی معامله‌گران نیز عامل فشار بر دلار است، اما روند معاملات نشان می‌داد که دلار در مقابل افت بیشتر هم مقاومت می‌کند؛ بنابراین با اینکه دلار به سطح ۳۵۸۸ تومانی نیز رسید، اما با افزایش تقاضا روبه‌رو‌ شد.

بازار سکه

کم‌نوسانی سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد هزار تومانی معامله شد. رشد اندک اونس طلای جهانی روز جمعه در شرایط نوسان اندک نرخ دلار عامل حمایت از قیمت سکه شد. روند نزولی اونس طلای جهانی در هفته اخیر پس از سه هفته متوقف شد. در هفته‌های اخیر اونس طلا به کف ۱۲۵۰ دلاری رسید. با توجه به نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (۸ نوامبر) و ریسک‌های اقتصادی افت بیشتر اونس طلا در هفته‌های آتی دور از انتظار است؛ بنابراین در هفته‌های اخیر شاهد حبس بازه‌ای طلا در سطح ۱۲۵۰ تا ۱۲۷۲ دلاری بودیم. در بازار ارز نیز همچنان عوامل بنیادین از نرخ دلار حمایت می‌کنند، اما انتظار می‌رود سطح ۳۶۰۰ تومانی در مقابل رشد دلار مقاومت کند. انتظار حمایت‌ بازارهای اثرگذار (سطح ۱۲۵۰ دلاری از طلا) باعث بزرگ شدن حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه شده است.

بازار طلای جهانی

توقف روند نزولی طلا

اونس طلای جهانی با رشد هفتگی ۵/ ۰ درصدی همراه شد. به این ترتیب روند نزولی اونس طلای جهانی پس از سه هفته متوقف شد. رشد تقاضای فیزیکی از سوی چین و هند، همچنین تقاضای صندوق‌های با پشتوانه طلا عامل حمایت از اونس طلا است، اما رشد شاخص دلار رشد اونس طلا را محدود کرد. در هفته اخیر شاهد حرکت اونس طلا در بازه ۱۲۵۰ تا ۱۲۷۰ دلاری بودیم. تقویت احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا در ماه دسامبر با آمارهای مناسب اقتصادی و اظهارات نمایندگان فدرال رزرو در کنار افت یورو یه کف ۴‌ماهه عامل شاخص دلار را در سقف ۷ ماهه قرار داد. همچنان در کوتاه‌مدت انتظار می‌رود کف ۱۲۵۰ دلاری از اونس طلا حمایت کند، اما با توجه به تقویت چشم‌انداز اقتصاد جهانی و چشم‌انداز تقویت سیاست‌های انقباضی، کارشناسان روند نزولی طلا را در بلندمدت پیش‌بینی می‌کنند.

بازار اوراق مسکن

تشدید روند نزولی اوراق

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت ۶/ ۱ درصدی همراه شدند. روز گذشته شاهد تداوم روند نزولی «تسه»ها برای پنجمین روز متوالی بودیم. با اینکه پیش‌تر شاهد مقاومت اوراق در برابر افت شدید بودیم، اما به نظر می‌رسد روند نزولی اوراق در روزهای اخیر تشدید شده است. به صورتی که تنها در ۸ روز معاملاتی اخیر افت ۳/ ۵ درصدی اوراق رقم خورده است. به این ترتیب روز گذشته قیمت اوراق به کمترین سطح از ۱۰ خرداد رسید. اوراق جدیدتر نیز در سطح ۸۴ هزار تومانی معامله شدند. در میانه مرداد، افزایش تقاضا قیمت اوراق را بالاتر از سطح ۱۰۰ هزار تومانی قرار داد، اما فاصله گرفتن از اوج تقاضای مسکن، افت دو ماه اخیر اوراق را به ۱۶ درصد رسانده است. با این وجود، همچنان تقویت چشم‌انداز خروج مسکن از رکود، مانع از رسیدن قیمت «تسه»ها به کف‌های سال گذشته است.

بازار نفت

پنجمین هفته صعود نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد یک درصدی، پنجمین هفته متوالی صعودی را ثبت کرد و به قیمت ۸۵/ ۵۰ دلار معامله شد. خوش‌بینی‌ها به همکاری روسیه برای کاهش تولیدات عامل حمایت از قیمت نفت شد. روز گذشته وزیر انرژی روسیه اعلام کرد که از کاهش تولیدات برای بازگرداندن ثبات به بازار نفت حمایت می‌کند. نواک، روز دوشنبه نیز دیداری با دبیر کل اوپک دارد. خوش‌بینی به کاهش تولیدات صادرکنندگان بزرگ نفتی، رشد ۱۸ درصدی نفت را در ۵ هفته اخیر رقم زده است، اما روز جمعه افزایش (۱۱ موردی) تعداد دکل‌های آمریکا برای هشتمین هفته متوالی مانع از رشد شدید قیمت نفت شد. با وجود اینکه کاهش تولیدات صادرکنندگان بزرگ می‌تواند از نفت حمایت کند، اما چشم‌انداز بازگشت تولیدات شیل با توجیه‌پذیری تولیدات، چشم‌انداز نوسان نفت در محدوده ۵۰ تا ۶۰ دلاری را در میان‌مدت ارائه می‌دهد.