دنیای اقتصاد: یک روز پس قطعی شدن کناره‌گیری سه وزیر دولت حسن روحانی از کابینه یازدهم، محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس نهم، عموم وزیران این دولت را مجرب خواند و تاکید کرد در این دولت، وزیران معنی حکومت کردن را می‌فهمند و تدابیر خوبی دارند. دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین که شامگاه پنج‌شنبه در برنامه تلویزیونی دست‌خط حضور یافته بود به نقاط ضعف و قوت دولت یازدهم شاره کرد و در این باره توضیح داد: «آقای روحانی و دولتش نقاط مثبت خوبی دارند و نقاطی هم دارند که می‌توان نقد کرد. » باهنر با بیان اینکه در اقتصاد کلان ۳ نفر یعنی وزیر اقتصاد، رئیس بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه باید با هم هماهنگ باشند وگرنه کار پیش نمی‌رود تاکید کرد: فکر می‌کنم که این هماهنگی الان وجود ندارد. او در ادامه در نقد دولت گفت: نقدی که به دولت وارد است این است که همه تخم‌مرغ‌های خود را در سبد برجام گذاشت.

امضای برجام به نفع کشور بود

نایب رئیس مجلس نهم در ادامه اظهاراتش با اشاره به موضوع برجام گفت: ما اگر برجام را امضا نکرده بودیم قطعا به ضرر منافع ملی بود؛ اما اینکه بگویم برجام توانسته همه منافع ما را جلب کند این گونه نیست. هدف‌گذاری ما این بوده است که در برجام با ۶ابرقدرت و زورگو و غیرمتهعد به برخی از تعهدات مذاکره کنیم و قرار این بود که در این بازی ۱۰ گل بزنیم و هیچ نخوریم. اینها تصمیم گرفتند و جدی هم تلاش کردند. باهنر افزود: حضرت آقا هر جا به‌صورت جدی از برجام سخن گفتند از تیم دیپلماسی ما تشکر کردند. این تیم رفته است و هدف این بود ۱۰ گل بزنیم و هیچ نخوریم. حالا عوض ۱۰ گل ۷ گل زدیم و ۳-۲ گل هم خوردیم. آیا باید زیر کل بازی بزنیم؟ البته این همیشه روی میز ما وجود دارد. همین الان معتقدم چه در شورای عالی امنیت ملی و چه دولت و چه مجلس، همواره برگشت به قبل از برجام جزو یکی از گزینه‌هایمان هست. الان هم هست اما چه زمانی این را اجرا کنیم حد و مرزی دارد.

انتخابات 96

نایب رئیس مجلس نهم با بیان اینکه در انتخابات ۹۶ قطعا کاندیدای ریاست‌جمهوری نخواهد شد، تاکید کرد: برای ریاست‌جمهوری اگر قرار است رقابتی باشد، تعدد کاندیداها خیر و برکتی ندارد.

باهنر همچنین درباره کنار کشیدن ناطق نوری از جامعه روحانیت مبارز خاطرنشان کرد: دوران دولت نهم و دهم دوران خوبی برای اصولگراها نبود. ما امیدوار بودیم بتوانیم از ظرفیت دولت‌های نهم و دهم در جناح اصولگرایی استفاده کنیم، اما متاسفانه خیلی اختلافات به‌وجود آمد که خیلی از آنها تقصیر دولت وقت بود. وقتی کسی در تلویزیون به شخصی اتهاماتی می‌زند، این خیلی کار سنگینی است؛ زیرا آبروی مومن از حرمت کعبه بالاتر است. اظهارات باهنر درباره انتخابات پیش رو و فعالیت اصولگرایان در این باره، به برنامه دستخط محدود نماند. او همچنین در جلسه ماهانه انجمن اسلامی مهندسین با بیان اینکه ما در کار تشکیلات و حزب و کادر سازی برای آنها بسیار ضعیف هستیم، به زمان کم باقیمانده تا انتخابات سال آینده اشاره کرد و گفت: توصیه سیاسی ما به دوستان اصولگرا این است که در رابطه با انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به طور جدی وارد عمل شوند و جلسات خود را برگزار کنند. او همچنین درباره انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ با بیان اینکه «ما از نیامدن احمدی‌نژاد هم سود کردیم و هم ضرر»، افزود: سود ما این است که اختلافی در میان اصولگرایان از سوی احمدی‌نژاد اتفاق نمی‌افتد، ضرر ما این است که یواش یواش برخی سر و گوش‌شان می‌جنبد که به میدان بیایند، بگویند اگر او نیست ما هستیم، آن وقت برای ما گرفتاری درست شود و تعداد کاندیدای اصولگرا زیاد شود. باهنر با تاکید بر اینکه «در بحث انتخابات ریاست‌جمهوری ما ایجابی نباید روی هیچ‌کس متمرکز شویم»، افزود: متاسفانه انتخابات ریاست‌جمهوری در کشور ما دو ماه مانده به انتخابات دور می‌گیرد، اگر زودتر اسمی سرزبان‌ها بیاید تیربارانش می‌کنند، البته این‌گونه هم نیست که ما در جلسات خود به کاندیدای مشخصی رسیده باشیم و الان قصد مخفی کردن او را داشته باشیم، به همین دلیل سیاست راهبردی ما همین است که فعلا سلبی برخورد کنیم . دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین توضیح داد: باید فعلا سراغ عده‌ای برویم که احساس تکلیف شرعی کنند و نیایند، در زمان انتخابات همه تکلیف شرعی می‌کنند که در صحنه حاضر شوند؛ اما برخی را باید توجیه کرد که احساس تکلیف شرعی کنند و به عرصه انتخابات وارد نشوند، اگر این سیاست را اجرا کنیم دو رو برمان خلوت می‌شود. ما در حال حاضر در حال منصرف کردن بعضی از کاندیداها برای آمدن هستیم. هنوز دنبال اینکه از شخصی خواهش کنیم که وارد عرصه انتخابات شود نیستیم.

باهنر در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کند روحانی رئیس‌جمهور دو دوره‌ای باشد، بیان کرد: عرف تا به حال این بوده که معمولا روسای‌جمهور دو دوره‌ای هستند، اما آقای روحانی تا بهمن و اسفند باید دو،سه کار جدی انجام دهدکه عبور از رکود و حل مشکل بیکاری از جمله آنهاست. البته نمی‌گویم رکود تا آخر سال تمام شود، یا همه بیکاران سر کار بروند، اما همین که مردم حس کنند مشکلات اقتصادی در حال حل‌شدن است، کمک خواهد کرد.

باهنر همچنین در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دارد اصولگرایان در دقایق آخر از آقای روحانی حمایت کنند، گفت: تا الان بخشی از اصولگرایان موثر به‌صورت قطعی اعلام کردند که ما از آقای روحانی حمایت نمی‌کنیم، این مساله به‌صورت طبیعی اتفاق نخواهد افتاد و من بعید می‌دانم جریان جامع اصولگرایی به این نتیجه برسد، ممکن است بخش‌هایی از جامعه اصولگرایی به این جمع‌بندی برسد که سکوت کند و کاندیدایی معرفی نکند، اما اینکه جامع اصولگرایان تصمیم بر حمایت از آقای روحانی بگیرند، من این را بعید می‌دانم.

نایب رئیس مجلس نهم در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه اصلاح‌طلبان از روحانی عبور نمی‌کنند، گفت: برخی از اصلاح‌طلبان نگران عدم رای کافی آقای روحانی هستند. باهنر در ادامه با بیان اینکه «هر رئیس‌جمهوری که رقابتش به مرحله دوم انتخابات کشیده شود افتادنش قطعی است» گفت: آقایان دارند تلاش می‌کنند برای بازسازی آرایی که ریزش شده، همین مساله اصلاح کابینه که صورت گرفت هم می‌توانست زودتر انجام شود و هم کافی نیست، از نظر ما وزرایی هستند که تغییر آنان ضروری‌تر از این ۳ وزیر بود. او افزود: ترمیم کابینه و اصلاح آن زودتر از اینها نیاز بود؛ اما در هر صورت به نظر من این تغییرات در کابینه در نتیجه عملکرد وزرا بود و هم فشار سیاسی.

باهنر با اشاره به صحبت‌های مطرح‌شده درباره احتمال کاندیداتوری قاسم سلیمانی و بیانیه‌ای که او در رد این ادعا صادر کرد، گفت: وقتی این صحبت‌ها مطرح شد، من استرس گرفته بودم و فکر می‌کردم یا این حرف‌ها بسیار خام است یا یک توطئه است. حاج قاسم آدم بسیار باتدبیری است و بیانیه‌ای هم که صادر کرد که قصد کاندیداتوری در ریاست‌جمهوری را ندارد و این نشان ژرف‌نگری خیلی خوب ایشان بود.