«سفارس» پیشرو در مدیریت بازار و استفاده از سیمان در امر جاده‌سازی با بتن

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سیمان فارس و خوزستان با حضور بیش از ۵/ ۷۶ درصد سهامداران این شرکت برگزار شد. این مجمع به ریاست بهروز خالق، نظارت حسین فاتح و حسین صوفلو و دبیری سیداحمد موسوی، مدیر مالی شرکت سیمان فارس و خوزستان تشکیل شد. در ادامه این جلسه پس از تصویب صورت‌های مالی از سوی سهامداران، تقسیم مبلغ ۱۰۰ ریال سود از سوی سهامداران تصویب شد. مدیرعامل شرکت سیمان فارس و خوزستان در ابتدای مجمع به قرائت گزارش عملکرد هیات مدیره برای سال مالی ۹۵ پرداخت و گفت: این مجموعه با رشد قابل‌توجه صادرات موفق شده محصولات تولیدی خود را به کشورهای عراق، ترکیه، گرجستان، ارمنستان، آذربایجان، افغانستان، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان، تاجیکستان، پاکستان، عمان، امارات، قطر، عربستان، کویت و... صادرکند.

مهندس مرتضی لطفی با اشاره به افق روشن وآینده موفق فراروی سهامداران این شرکت اظهار کرد: با همدلی و حمایت قابل ‌تقدیر کلیه سهامداران به ویژه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، مجموعه فارس وخوزستان همواره ضمن گسترش بازارهای داخلی وخارجی مصمم است جایگاه نخست خود را در عرصه تولید و صادرات در ایران و خاورمیانه ارتقا بخشد. مدیرعامل شرکت سیمان فارس و خوزستان گفت:‌ طی سال مالی مورد گزارش با کنترل موثر بر تعداد ۱۲ شرکت سیمان خاکستری و سفید، همچنین تعداد ۹ شرکت مرتبط با شرکت‌های سیمانی به‌عنوان یکی از شرکت‌های مطرح در تولید سیمان فعالیت کرده و بالاترین سهم بازار را در بین سایر گروه‌های تولید سیمان کشور به خود اختصاص داده است. مهندس مرتضی لطفی افزود: شرکت همواره استراتژی حفظ و افزایش سهم خود در بازار سیمان و اقدامات اساسی جهت افزایش ارزش خالص دارایی‌ها و بدهی‌های شرکت (N.A.V) در بازار سرمایه و استفاده بهینه از فرصت‌های موجود بازار را مدنظر قرار داده و به همین منظور افزایش ظرفیت، بهینه‌سازی خطوط و ایجاد کارخانه‌های جدید را برای رسیدن به ظرفیت ۵۴/ ۱۹ میلیون تن در سال در شرکت‌های تابعه اجرا کرده است. وی اظهار کرد: به‌رغم بسیاری از مشکلاتی که به‌صورت سیستماتیک بر این صنعت اثر گذاشته که عمده آن در چالش‌های کلان اقتصادی کشور خلاصه می‌شود، رکود بخش مسکن، کاهش پروژه‌های عمرانی، فقدان بازارهای هدف صادراتی، توانسته است با اعمال کنترل بر اداره شرکت‌های تابعه زیرمجموعه در سال ۱۳۹۴ از ۱۶/ ۱۸ میلیون تن ظرفیت اسمی امکانات تولیدی در اختیار مقدار ۹۷/ ۱۱ میلیون تن تولید و تحویل داشته باشد که مقدار ۲/ ۸۴ درصد آن در بازار داخل و ۸/ ۱۵ درصد بقیه صادر شده است که مقدار ۳۶/ ۲۰ درصد سیمان تولید و تحویل شده کشور را شامل می‌شود. مدیرعامل شرکت سیمان فارس و خوزستان تصریح کرد: امید آن می‌رود که با تداوم فعالیت شرکت در مسیر برنامه‌های راهبردی، سال مالی جدید برای سهامداران همراه با توفیق و خیر و برکت باشد.

موضوع فعالیت هلدینگ

الف- سرمایه‌گذاری و مشارکت در توسعه صنعت سیمان به‌صورت اخص و سایر فعالیت‌های اقتصادی در داخل و خارج کشور، اعم از تولیدی، صنعتی، معدنی، بازرگانی، مالی و خدماتی و تشکیل انواع شرکت‌ها.

ب- خرید و فروش، ایجاد، توسعه، راه‌اندازی و اداره واحدهای تولیدی، صنعتی، معدنی، بازرگانی، خدماتی، مالی در داخل و خارج از کشور.

ج- خرید و فروش کالا، خدمات، تجهیزات و واردات و صادرات انواع کالاهای صنعتی، معدنی، مواد اولیه و ماشین‌آلات.

د- خرید و فروش و پذیره‌نویسی سهام، اوراق تجارتی و معاملات اوراق بهادار داخلی و خارجی، انتشار اوراق مشارکت و انجام هرگونه عملیات مالی داخلی و خارجی در جهت اهداف شرکت.

هـ- آماده‌سازی شرکت‌های سرمایه‌پذیر جهت ورود به بورس اوراق بهادار.

و- دریافت و ارائه خدمات مشاوره‌ای، نظارت، سرپرستی، مدیریت، کارگزاری و نمایندگی در زمینه فعالیت‌های شرکت.

ز- انجام کلیه معاملات و عملیات تجاری و غیرتجاری با هر شخص و هرجا و انجام کلیه امور و عملیاتی که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم برای اجرای موضوع شرکت ضروری تشخیص داده شود.

سرمایه هلدینگ

سرمایه هلدینگ در بدو تاسیس مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال (شامل تعداد ۲۰۰.۰۰۰ سهم به ارزش اسمی هر سهم ۱.۰۰۰ ریال) بوده که طی چندین مرحله به مبلغ ۴.۵۰۰.۰۰۰ میلیون ریال (شامل تعداد ۴.۵۰۰ میلیون سهم ارزش اسمی هر سهم ۱.۰۰۰ ریال) افزایش و در تاریخ ۲۴/ ۱۲/ ۱۳۸۸ به ثبت رسیده است. براساس تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ ۰۵/ ۰۳/ ۱۳۹۵ و آگهی پذیره‌نویسی مورخ ۰۱/ ۰۴/ ۱۳۹۵، سرمایه شرکت از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به مبلغ ۵.۶۲۵ میلیارد ریال افزایش خواهد یافت.

جایگاه هلدینگ در صنعت سیمان

شرکت سیمان فارس و خوزستان یک بنگاه اقتصادی است که با مشارکت در سهام شرکت‌های سیمانی درآمد خود را از طریق سهم سود از شرکت‌های سرمایه‌پذیر تامین می‌کند. میزان فروش سیمان و کلینکر شرکت‌های تابعه در سال ۱۳۹۴ جمعا بالغ بر ۱۳ میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان ۹/ ۱۵ تن حدود ۱۸ درصد کاهش داشته است. مهم‌ترین علت کاهش وجود رکود در ساخت و ساز داخل کشور رقابت شدید بین تولیدکنندگان در بازار، کاهش قیمت نفت و ناآرامی‌های حادث شده در کشورهای هدف صادرات، موانع ایجادشده در صادرات به عراق، توقف صادرات به کشور آذربایجان به دلیل بهره‌برداری از کارخانه‌های جدید سیمان و بالا رفتن هزینه حمل و... بوده است. سهم بازار داخلی شرکت در سال ۱۳۹۴ با مبلغ فروش ۹.۲۳۲.۸۶۵ میلیون ریال حدود ۳/ ۲۰ درصد بوده که نسبت به سایر شرکت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت سیمان در رده اول قرار دارد.

اهداف و سیاست‌های اجرایی شرکت

* مشارکت و همکاری با رهبران بازار جهانی سیمان در منطقه در کلیه فعالیت‌های زنجیره صنعت.

* توسعه نشان تجاری.

* در اختیار گرفتن شبکه ترکیبی حمل‌ونقل.

* ایجاد شبکه‌های هم‌افزا بین شرکت‌های تابعه، تامین‌کنندگان، مشتریان.

* توسعه بازار با تاکید بر تنوع بخشی به محصولات و خدمات و بازارسازی در جهت افزایش مصرف اقتصادی سیمان.

* مدیریت بهینه منابع در اختیار برای ایجاد بیشترین بازدهی از سبد منابع.

چشم‌انداز هلدینگ

ایفای نقش به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده سیمان و محصولات مرتبط در کشور و منطقه

فرصت‌ها

* نزدیکی برخی از کارخانه‌ها به مراکز مصرف سیمان که به کاهش هزینه حمل می‌انجامد.

* سابقه تولید و برند شناخته شده در کارخانه‌ها

* کیفیت تولیدات

* خدمات مناسب فروش و بازاریابی مستمر

* پایبندی به تعهدات

* تعامل مدیران شرکت‌ها با دیگر عرضه‌کنندگان همجوار

* حمایت دولت از ناوگان حمل‌ونقل کشور

* کشف بازارهای جدید صادراتی

مرور کلی بر عملکرد هلدینگ در سال مالی مورد گزارش

* بازنگری برنامه استراتژیک در کمیته راهبردی هلدینگ و تصویب توسط هیات‌مدیره و تشکیل کارگروه‌های هم‌اندیشی جهت تهیه برنامه‌های عملیاتی.

* تشکیل جلسات با شرکت‌های تابعه به‌منظور بررسی برنامه‌های استراتژیک شرکت‌های تابعه و میزان دستیابی به اهداف استراتژیک آنها براساس شاخص‌های راهبردی و مدل BSC با استفاده از جداول TLR.

* انجام بازدیدهای ادواری عمومی و خاص از شرکت‌های تابعه گروه و بررسی مسائل فنی، مالی، اداری و بازرگانی شرکت‌های سرمایه‌پذیر و توصیه جهت برطرف‌کردن اشکالات و ایرادات مشاهده شده.

* تشکیل جلسات بررسی عملکرد میان‌دوره‌ای سه ماهه، ۶‌ماهه، ۹ ماهه و بودجه سالانه شرکت‌های گروه.

* انجام مراقبت‌های ویژه در کارخانه‌ها جهت اعمال مدیریت بر تولید و فروش در شرکت‌های تابعه.

* تاکید بر تولید سیمان‌های پوزولانی و آمیخته به‌منظور کاهش بهای تمام شده که در اکثر شرکت‌های تابعه تحقق یافته است.

* پیگیری فروش دارایی‌های غیرمولد و مازاد بر نیاز شرکت‌های تابعه به‌منظور تامین بخشی از نیازهای مالی.

* تاکید بر ایجاد هم‌افزایی، به‌عنوان یکی از استراتژی‌های اصلی، ‌به‌منظور ایجاد ارزش افزوده.

* شرکت در نمایشگاه‌های خارجی به‌صورت متمرکز یا به‌صورت غیرمتمرکز بر حسب مورد باتوجه به موقعیت جغرافیایی هریک از شرکت‌های تابعه نسبت به بازارهای هدف.

* بررسی کلیه معادن مربوط به شرکت‌های تابعه و طبقه‌بندی شرکت‌ها از نظر موقعیت معادن آنها و برنامه‌ریزی جهت اداره معادن و بهره‌برداری از آنها به‌صورت علمی.

* برگزاری جلسات مستمر کارگروه معادن و آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت شرکت‌های تابعه.

* برنامه‌ریزی جهت انجام ممیزی کنترل کیفیت، ممیزی فرآیند در کارخانه‌های سیمان و همچنین ممیزی فیلتراسیون در شرکت‌های تابعه.

«سفارس» پیشرو در مدیریت بازار و استفاده از سیمان در امر جاده‌سازی با بتن

«سفارس» پیشرو در مدیریت بازار و استفاده از سیمان در امر جاده‌سازی با بتن