دنیای اقتصاد: طرح زوج و فرد جدید ۵ روز پس از اجرا به دلیل ناتوانی عوامل ترافیکی در فراهم‌سازی بستر مناسب اجرا، برای مدت نامشخص تعلیق شد. به گزارش «دنیای اقتصاد» طرح زوج و فرد با مختصات جدید از اول مهر امسال از طریق الزامی کردن داشتن گواهی معاینه فنی خودرو در محدوده همیشگی طرح زوج و فرد کلید خورد اما طی چند روز اخیر، تشکیل صف‌های دو کیلومتری خودرو در معابر مجاور مراکز معاینه فنی مانع از تجهیز همه خودروها به این گواهی برای کسب مجوز تردد در مرکز شهر شد. به این ترتیب روز گذشته پلیس راهنمایی و رانندگی برای رعایت حال پایتخت‌نشینان اجرای این طرح را تا زمان نامشخصی لغو و از جریمه مالکان خودروهای با عمر بیش از پنج سال که ملزم به اخذ گواهی معاینه فنی هستند اما به دلیل ظرفیت محدود مراکز امکان دریافت آن را نیافته‌اند، جلوگیری کرد.

در قالب این طرح ورود خودروهای دارای پلاک منطبق با روز زوج یا فرد هفته در محدوده طرح بدون داشتن گواهی معاینه فنی، ۵۰ هزار تومان جریمه در پی داشت. با این حال پلیس به دلیل توقف موقتی طرح، جرایم پنج روز گذشته را هم که برای خودروهای فاقد معاینه فنی در محدوده زوج و فرد صادر شده بود، منتفی اعلام کرد. سرهنگ حسن عابدی، جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ زمان اجرای دوباره مرحله دوم این طرح را منوط به کاهش میزان مراجعه خودروها به مراکز معاینه فنی دانسته به این معنا که هر زمان پلیس تشخیص بدهد اغلب مالکان خودرو موفق به اخذ معاینه فنی شده‌اند، اجرای طرح از سر گرفته می‌شود.

تعلیق طرح جدید ترافیکی پایتخت در روزهای اولیه اجرا نشان می‌دهد مدیریت ترافیک پایتخت پیش‌بینی‌های لازم را برای اجرای صحیح، پایدار و بدون عیب و نقص طرح در نظر نگرفته بود. این در حالی است که دولت در اواخر بهار امسال مصوبه‌ای گذراند که به موجب آن شورای عالی ترافیک را به اجرای طرح موسوم به «LEZ» مکلف کرد. این طرح به منزله الگوی جهانی کاهش انتشار آلاینده‌ها که در اروپا سابقه اجرایی طولانی‌مدت دارد و این در حالی است که طرح زوج و فرد در هیچ یک از کشورهای دنیا به‌صورت دائمی اجرا نمی‌شود. مبنای اجرای طرح ترافیکی «LEZ»، نوع موتور خودروها و میزان آلایندگی آنها است این در حالی است که ملاک عمل طرح زوج و فرد بدون توجه به وضعیت موتور و احتراق سوخت خودروها و صرفا بر اساس شماره آخر پلاک خودرو تعیین شده که معیار معقولی برای کنترل آلودگی هوا نیست. اما مخالفت برخی اعضای شورای عالی ترافیک و مسوولان اجرایی با پیاده‌سازی این الگوی جهانی آزموده‌شده، موجب شد طرح زوج و فرد برای دوازدهمین سال متوالی در پایتخت تثبیت شود. شهرداری تهران نیز به صراحت اعلام کرده بود اجرای طرح زوج و فرد تاثیری در بهبود کیفیت هوای شهر تهران نداشته است اما به رغم اذعان به ناکارآمدی محرز طرح زوج و فرد این طرح همچنان در پایتخت اجرا می‌شود و تنها شرط اخذ گواهی معاینه فنی به ساختار آن اضافه شد که البته نسخه جدید نیز فعلا متوقف شده است.