دنیای اقتصاد: ماهیت مانیتورها با کامپیوترهای شخصی شکل می‌گیرد و بدون آنها چندان کاربردی نخواهند بود. با این اوصاف است که به دنبال رکود نسبی در بازار جهانی کامپیوترهای شخصی، بازار مانیتورها هم روزهای بدون جنب و جوشی را پشت سر می‌گذارد. بررسی‌های جدید موسسه تحقیقاتی IDC در این مورد نشان می‌دهد که صادرات جهانی انواع مانیتور در فصل دوم سال جاری میلادی به بیش از ۳۰ میلیون دستگاه رسیده که این میزان نسبت به فصل دوم سال گذشته میلادی رشد ۹/ ۴ درصدی و نسبت به فصل گذشته رشد ۶/ ۴ درصدی داشته است.

«مائورو فیتزجرالد» یکی از کارشناسان و تحلیلگران موسسه IDC در این مورد معتقد است: «فصل دوم سال جاری میلادی در بازار جهانی مانیتور بهتر از پیش‌بینی‌ها بوده است. بازارهای آمریکا، کانادا، اروپای شرقی، آفریقا و خاورمیانه رشد نسبتا ثابتی را در این فصل به ثبت رسانده‌اند، هرچند ما انتظار داریم بازار جهانی مانیتور در فاصله سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ همچنان به روند کاهشی خودش با نرخ کاهش سالانه ۳ درصدی ادامه بدهد.» در حال حاضر IDC پیش‌بینی کرده است که ۱۱۸ میلیون دستگاه مانیتور در کل سال ۲۰۱۶ به سراسر دنیا صادر شود. همچنین انتظار می‌رود بازار جهانی مانیتور در فصل دوم سال آینده میلادی با صادرات جهانی ۷/ ۲۶ میلیون دستگاهی، کاهش سالانه ۷/ ۱۲ درصدی را تجربه کند. کارشناسان این موسسه تحقیقاتی معتقدند که صادرات جهانی انواع مانیتور تا سال ۲۰۲۰ به کمتر از ۱۰۰ میلیون دستگاه خواهد رسید که این اتفاق به دنبال افزایش نرخ استفاده از دستگاه‌های دیجیتال موبایل با قیمت ارزان و در دسترس قرار گرفتن این محصولات برای مردم سراسر دنیا رخ می‌دهد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که مانیتورهای خمیده همچنان طرفداران زیادی دارند و به همین دلیل بازار این محصولات رو به رشد است. بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی IDC، مانیتورهای خمیده در حال حاضر سهم ۹/ ۱ درصدی از کل بازار مانیتور در فصل دوم سال جاری میلادی را دارند که این میزان نسبت به سال گذشته رشد سالانه ۲۲۱ درصدی داشته است. در میان اندازه‌های مختلف مانیتورها، هنوز هم مانیتورهای عریض ۵/ ۲۱ اینچی و ۵/ ۱۹ اینچی بیشترین طرفداران را در دنیا دارند. با این اوصاف است که سهم این مانیتورها از کل بازار مانیتور در فصل دوم سال ۲۰۱۶ به ترتیب برابر ۲۲درصد و ۲/ ۱۲ درصد بوده است. از بین ۱۰ اندازه صفحه نمایش محبوب در جهان، مانیتورهای ۸/ ۲۳اینچی و ۵/ ۳۱ اینچی به ترتیب با افزایش ۱/ ۱۰۰ درصدی و ۸/ ۷۶ درصدی بیشترین رشد سالانه را در این فصل به خودشان اختصاص داده‌اند. مانیتورهای مجهز به تیونر تلویزیون هنوز هم پرطرفدار هستند، تا جایی که انتظار می‌رود تا فصل دوم سال ۲۰۱۷ سهمشان از بازار جهانی به ۳/ ۵ درصد برسد. درحالی‌که این سهم در فصل دوم امسال برابر ۸/ ۴ درصد بوده است. در بازار مانیتورهای مبتنی بر تیونر تلویزیونی دو شرکت LG و Samsung با مجموع ۹۹ درصد، بیشترین سهم بازار در میان رقبای دیگر را در اختیار دارند.

رشد کند بازار جهانی مانیتور

رشد کند بازار جهانی مانیتور