تولید 3محصول در حوزه موشکی عکس: ایرنا

دنیای اقتصاد: مقامات ارشد نظامی جمهوری اسلامی ایران صبح دیروز در دو مراسم مختلف از توسعه توان نظامی ایران سخن گفتند. سردار حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ازجمله این مقامات نظامی است که روز گذشته با حضور درجلسه علنی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که در آینده موشک‌های بالستیک زمین به زمین را به‌گونه‌ای توسعه خواهیم داد که در دوردست نیز اهداف دریایی را مورد هدف قرار دهد. دومین اظهارنظر در این باره را سرلشکر محمد‌حسین باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح در دانشگاه عالی دفاع ملی مطرح کرد. او تاکید کرد که روس‌ها به‌شدت به دنبال دریافت کمک از ایران برای دستیابی به علم پهپادهای دوربرد هستند.

تولید سه محصول اساسی در حوزه موشکی

سردار حسین دهقان که روز گذشته برای بزرگداشت هفته دفاع مقدس و نیز تقدیر از نمایندگان ایثارگر مجلس و خانواده شهدای مدافع حرم به پارلمان رفته بود، در سخنانی درباره توسعه توان نظامی ایران در حوزه موشکی اعلام کرد: سه محصول اساسی در حوزه موشکی تا پایان سال جاری به عرصه تولید می‌رسد. براساس آنچه «ایرنا» از این اظهارات گزارش داده است، سردار دهقان با بیان اینکه این سه موشک شامل موشک غدیر و سجیل (با سوخت جامد برد بلند) و موشک خرمشهر با قدرت اصابت بالا است که آن را به صحنه تولید آورده‌ایم، تاکید کرد: خط تولید موشک سوخت جامد تاکتیکی و نقطه زن ذوالفقار را که ضد جمینگ- ضد اختلال در سیستم‌های راداری - است نیز فعال کردیم. او همچنین تاکید کرد: ما در حوزه تولید موشک در زمینه موشک‌های کروز، بالستیک سوخت جامد و مایع و موشک‌های پدافندی، حدی از توان را به لحاظ تولیدی داریم که قادریم هر بُرد، هر دقت و هر میزان تخریبی را با دقت اصابت، طراحی و ایجاد کنیم. وزیر دفاع با تاکید بر اینکه امروز موشک‌های برد بلند ما با دقت‌های زیر ۱۰ متر می‌تواند اهداف متخاصم را مورد هدف قرار دهد، گفت: موشک‌های کروز زمین به دریا و آنهایی که از شناورها پرتاب می‌شوند، قادرند تمامی اهداف دریایی را در بردهای بلند مورد اصابت قرار دهند.

بودجه و تقویت بنیه دفاعی

وزیر دفاع همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به بودجه‌های سالانه و عنایت ویژه مجلس به بخش دفاع، ابراز امیدواری کرد که در برنامه ششم و بودجه سال ۹۶ گام‌های بلندتری برای تقویت بنیه دفاعی کشور برداشته شود. او تاکید کرد: ما باید صنایع دفاعی‌مان را به‌گونه‌ای توسعه دهیم که ضمن تولید همه اقلام پدافندی و دفاعی، در راستای توسعه تولید اقلام تهاجمی نیز گام برداریم. سردار دهقان با تاکید بر اینکه ما نیاز به توسعه و نوسازی اقلام دفاعی خود داریم، اظهار کرد: ما نیاز داریم نیروی دریایی خود را به لحاظ استقرار در ساحل دریایی مکران و ناوشکن‌ها و ناوگان‌های جدید، به‌روز کنیم. ما نیاز داریم تحرک را در نیروی زمینی خود افزایش دهیم و در جهت توسعه سلاح‌های زمینی که ما را قادر به مقابله با تحلیل‌های نوین می‌سازد، اقدام کنیم. سردار دهقان با تاکید بر اینکه در حوزه دفاعی تنها عنصر محدودکننده‌ای که پذیرفته‌ایم، عدم ورود به عرصه تولید سلاح‌های کشتار جمعی و شیمیایی است، گفت: کشور ما به لحاظ جغرافیایی و نظام حاکم در معرض تهدید دیگر کشورها قرار دارد و به همین دلیل در حوزه دفاع، از توسعه تجهیزات پدافندی غفلت نمی‌کند. به گفته وزیر دفاع در حوزه پدافند موشکی، هیچ عنصری برای ایجاد محدودیت در قدرت نمی‌شناسیم و در جهت تقویت توان دفاعی خود با برنامه‌های اعلام شده حرکت می‌کنیم. او از تشکیل سازمان مدیریت در وزارت دفاع برای چابک‌سازی این وزارتخانه خبر داد و گفت: تلاش کردیم تمام سرمایه‌های پژوهشی کشور را در خدمت دفاع و توسعه ملی قرار دهیم.

درخواست کمک روسیه از ایران

همزمان سرلشکر محمدحسین باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح دیروز در مراسم آغاز تحصیلی دانشگاه عالی دفاع ملی از درخواست کمک روسیه از ایران برای دستیابی به علم پهپادهای دوربرد سخن گفت. او با تاکید بر اینکه امروز علم پهپادهایی با برد بلند، تنها در اختیار یکی دو کشور است، توضیح داد: البته آمریکایی‌ها هم این علم را دارند و رژیم صهیونیستی هم به‌واسطه آمریکا از این دستاورد برخوردار است. او در ادامه با تاکید بر اینکه ستادکل، ستاد ارتش و ستاد سپاه جزیره‌های جدا از هم نیستند و باید در یک صف و در سطوح‌ موردنظر حرکت کنند تا به هدف نهایی برسیم، تذکر داد که باید از دوباره‌کاری و موازی‌کاری در کارهای صورت گرفته خودداری کنیم.

افتتاح خط تولید موشک «ذوالفقار»

همچنین روز گذشته خط تولید موشک جدید مایل پرتاب نقطه‌زن و ۷۰۰ کیلومتری«ذوالفقار»، با حضور سردار حسین دهقان وزیر دفاع افتتاح شد. این موشک با سوخت جامد، بردی در حدود ۷۰۰ کیلومتر دارد و نوع پیشرفته موشک نقطه زن فاتح۱۱۰ محسوب می‌شود. موشک ذوالفقار در اختیار نیروی هوافضای سپاه قرار خواهد گرفت.