دنیای اقتصاد- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته به‌رغم جو مثبت و رشد شاخص، شاهد عرضه‌های سنگینی بود. بازار سهام که معاملات این هفته را با جهش ۴۵۶ واحدی شاخص کل آغاز کرده بود، دیروز نیز در ابتدای بازار شرایط مثبت خود را ادامه داد اما با نزدیک شدن به ساعت پایانی با یک موج سنگین عرضه مواجه شد.این امر موجب شد تا روند پیشرفت اکثر نمادهای بازار از جمله نمادهای خودرویی رو به کندی بگذارد. کارشناسان بازار این عرضه‌ها را محکی برای ارزیابی میزان نقدینگی حاضر در بازار می‌دانند. از دیدگاه این گروه در صورتی که بازار در روزهای آینده نتواند به مسیر خود ادامه دهد احتمال بازگشت به روند اصلاحی گذشته ممکن خواهد بود. دیروز شاخص کل با رشد نمادهای شاخص ساز بازار توانست به رشد ۱۷۴واحدی معادل ۲۳/ ۰درصد دست یابد و به کانال ۷۷هزار واحد ورود کند.

در بازار دیروز در گروه خودرویی عرضه‌های سنگین صف‌های خرید این گروه را به تعادل کشاند. در گروه قندی نیز صدرنشینی این گروه با عرضه‌های سنگین از میان رفت.در گروه پالایشی دیروز پالایشگاه لاوان در گزارشی از تصمیم این شرکت برای فروش۶ ملک در سه شهر تهران، مشهد و کیش خبر داد. در این گروه همچنین پالایشگاه شیراز آمار تولید و فروش ۵ ماه گذشته را با کاهش نسبی فروش بعضی محصولات اعلام کرد.این شرکت فرابورسی آمار تولید و فروش ۱۴ محصول برای دو دوره یک و پنج ماهه (تا پایان مرداد) را اعلام کرد که طی آن مشخص شد در ۵ماه گذشته، فروش محصولاتی چون بنزین، نفت گاز، نفت و کوره، وکیوم باتوم،گوگرد و آیزوریسایکل با کاهش نسبی مواجه شده است.

در گروه بانکی بازار همچنان در انتظار گزارش‌های حسابرسی شده عملکرد سال ۹۴بانک‌های سه گانه ملت، تجارت و صادرات است. در این گروه دیروز سهام شهر آفتاب و شهروند به بانک شهر واگذار شد.در جلسه دیروز شورای شهر تهران با واگذاری سهام بخشی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند به بانک شهر موافقت شد. براساس این مصوبه ۶۰درصد فروشگاه شهروند به بانک شهر واگذار می‌شود. در گروه بانکی همچنین هیات مدیره «سمایه» تصمیم گرفت محمدرضا خانی را که ماه‌های گذشته سرپرست این بانک بود به‌عنوان مدیرعامل معرفی و جانشین علیرضا حیدرآبادی‌پور کند.

در گروه دارویی دیروز هلدینگ دارویی تامین با معاملات پرحجمی مواجه شد در این گروه شرکت داروسازی امین از برنامه افزایش سرمایه ۴۳ درصدی سود انباشته خبر داد. فضل‌الله حیدرنژاد، مدیر‌عامل «دامین» با ارسال نامه افشای مستقیم اطلاعات در مورد تغییرات سرمایه به سازمان بورس اعلام کرد: طبق اعلام، پیشنهاد افزایش سرمایه شرکت داروسازی امین از مبلغ ۵۸ میلیارد تومان به ۸۲ میلیارد تومان به میزان ۴۳ درصد از محل سود انباشته به منظور جبران مخارج سرمایه‌ای و اصلاح ساختار مالی که به تصویب هیات‌مدیره رسیده و برای اظهار نظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده ارائه شد.

همچنین اظهار نظر بازرس قانونی نسبت به گزارش مذکور متعاقبا اعلام خواهد شد. بدیهی است انجام افزایش سرمایه اعلام شده منوط به اعلام سازمان بورس و اوراق بهادار و تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده است. در گروه معدنی یک مسوول در اتحادیه سنگ آهن با اعلام توقف صادرات سنگ آهن از سال۹۶، از برنامه شرکت گل گهر برای افتتاح کارخانه ۵ میلیون تنی و لغو تعرفه صادراتی ۳۰ درصدی برای صادرات یک تا ۲ میلیون تنی گندله خبر داد. کیوان جعفری‌تهرانی، رئیس امور بین‌الملل اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران در حاشیه کنفرانس صنعتی دالیان چین گفت: درحالی قیمت جهانی سنگ آهن کاهش یافته که ایران در حال برنامه‌ریزی برای توقف صادرات سنگ آهن خام از سال ۹۶ و فروش سنگ آهن فرآوری شده به منظور به حداکثر رساندن سود است. به گفته وی تعداد معادن سنگ آهن ایران از ۲۰۰ مورد سال ۲۰۱۳ به ۲۰ مورد کاهش یافته و هنوز هیچ اتفاقی در مورد طرح شرکت هندی «کی‌ای او سی ال» برای احداث کارخانه گندله‌سازی در ایران نیفتاده است. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت اما با عرضه‌های سنگین بود که در آن ارزش معاملات با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت در بورس به ۲۹۶میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۷۵میلیارد تومان رسید.