صعود تاریخی فوتسال ایران به نیمه نهایی جام جهانی عکس: AFP

دنیای اقتصاد: اتفاق بزرگی رخ داد. تیم کم ادعای فوتسال ایران چراغ خاموش به جام جهانی رفت و بعد از شروع نه چندان مقتدرانه و درحالی که بسیاری از آن دل بریده بودند پله پله جلوآمد و بزرگان را یکی پس از دیگری از پیش‌رو برداشت. آخرین شاهکار هم مربوط به صبح یکشنبه بود که مقابل پاراگوئه به برتری رسید و خود را بعد از ۲۴ سال به جمع چهار تیم پایانی جهان رساند.

اتفاقی بزرگ که باردیگر تمام نگاه‌ها را به سوی فوتسال معطوف کرد. اما شرح ماجرا چگونه بود: شاگردان ناظم‌الشریعه در وقت‌های قانونی به تساوی ۳ بر ۳ دست یافتند و در وقت اضافه توانستند با نتیجه ۴ بر ۳ مقابل حریف خود به برتری برسند. گل‌های بازی را مارتینز ۱۳، سالاس ۲۰ و ویلالبا ۳۹ برای پاراگوئه و احمد اسماعیل‌پور ۱۶ و ۵۰ مهدی جاوید ۲۳ و ۳۶ برای ایران به ثمررساندند. اما حریف ایران در نیمه‌نهایی؛ روسیه در مرحله یک‌چهارم نهایی جام جهانی مقابل اسپانیا با نتیجه پرگل ۶ بر ۲ به پیروزی رسید تا حریف ایران در مرحله نیمه‌نهایی شود. این بازی سرنوشت ساز بامداد روز چهارشنبه از ساعت ۳:۳۰به وقت تهران آغاز خواهد شد. دو تیم ایران و روسیه تاکنون در مسابقات مختلف (اکثر بازی‌ها دوستانه بوده) ۲۷ بار رودرروی یکدیگر قرار گرفته‌اند که از این تعداد روس‌ها توانسته‌اند ۱۱ پیروزی کسب کنند و ایران نیز ۶ برد را از آن خود کرده است. ۱۰دیدار دو تیم نیز با تساوی به پایان رسیده است.

تمجید کارشناسان

این موفقیت بلافاصله بازتاب زیادی درمحافل ورزشی کشور داشت و تحسین بسیاری را به همراه آورد. محمد مایلی‌کهن سرمربی همان تیم فوتسالی که آخرین بار به جمع چهارتیم برتر جهان صعود کرده بود به تمجید ازآنها پرداخت. اونگران شکسته شدن رکوردش و صعود این تیم به فینال نیست و به خبرگزاری فارس می‌گوید: «رکورد من فدای یک تار موی ملت ایران، آنچه برای من مهم است ایران عزیز است. واقعا به آنها دست مریزاد می‌گویم من با وجود آنکه شب‌ها نمی‌توانم تا دیر وقت بیدار بمانم و خیلی هم خسته بودم اما بازی ایران و پاراگوئه را تماشا کردم. تیم ملی فوتسال ایران زیبا و مردانه و با متانت بازی کرد. دست گل ناظم‌الشریعه سرمربی تیم ملی فوتسال درد نکند، به صانعی عزیز هم تبریک می‌گویم. من به افتخارآفرینی فوتسالیست‌ها بالیدم، هر چند گزارشگر مسابقه حرف‌های جالبی زد. این آقای گزارشگر تلویزیونی مدام می‌گفت تیم ملی فوتسال ایران برای اولین بار است که به جمع ۴‌تیم صعود کرده است و اگر ما در گذشته به جمع ۴ تیم رفته بودیم مقررات فوتسال با امروز خیلی فرق می‌کرده، باید خدمت این آقای گزارشگر چند نکته را بگویم اول اینکه من در دومین دوره جام جهانی فوتسال تیم ملی ایران را به جمع ۴ تیم بردم نه اولین دوره؛ دوم اینکه آقای گزارشگر اکنون فوتسال را ۱۰ نفر بازی می‌کنند؟! خب مقررات در فوتبال هم تغییراتی داشته است، فوتسال هم همین شرایط را دارد.» اما مایلی‌کهن مدعی شد تیم ملی فوتسال ایران می‌تواند روسیه را شکست بدهد و به فینال برود وگفت: «همه بازی‌ها در جام جهانی سخت است پاراگوئه هم یک تیم قدرتمند بود. در زمان سرمربیگری من در فوتسال ما پاراگوئه را ۱۰ بر ۶ بردیم. پاراگوئه جزو کشورهای آمریکای جنوبی است و فوتبالی نزدیک به آرژانتین و برزیل دارد. در آن دوره که من سرمربی تیم ملی فوتسال بودم روسیه هم فوق‌العاده تیم خوبی بود که نتوانست به جمع ۴ تیم بیاید. در بازی با روسیه کار سختی داریم اما بازیکنان ایران و کادر فنی تیم ملی فوتسال نشان دادند که اگر بخواهیم می‌توانیم چه کارهای بزرگی انجام بدهیم. امیدوارم بتوانیم روسیه را شکست بدهیم و به فینال برسیم که این مساله هم حقشان است.» وحید شمسایی هم مثل مایلی‌کهن از این تیم توقع تاریخ‌سازی دارد: «من بسیار خوشحالم که پس از ۲۴ سال توانستیم راهی مرحله نیمه‌نهایی جام جهانی شویم و به حق واقعی فوتسال برسیم. هم‌اکنون دیگر توقعات ما از این تیم بسیار بالا رفته است و بازیکنان باید برای قهرمانی تلاش کنند. تاکنون تاریخ‌ساز شده‌اند اما از اینجا به بعد توقع داریم اتفاقات خوب دیگری را رقم بزنند و قهرمان این دوره از مسابقات شوند کاری که دور از دسترس نیست.»

سرمربی امیدوار به موفقیت

اما بشنوید از ناظم‌الشریعه سرمربی موفق این تیم که در آستانه جاودانه شدن در فوتسال قراردارد. او در پاسخ به این سوال که دو بازی به شکل دراماتیک و پر هیجان را پشت سر گذاشته‌اید. آیا در نیمه‌نهایی یک برد راحت خواهد داشت یا باز هم شاهد بازی هیجانی از سوی شما خواهیم بود؟ گفت: «دیدارهای نیمه‌نهایی بسیار سخت است و تیم‌ها برای موفقیت می‌آیند. ما نیز تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیریم تا استرس را از بازیکنان دور کنیم و تا لحظه آخر به کاری که اعتقاد داریم برسیم. در جام جهانی بازی آسانی نداریم و تمام تلاشمان را می‌کنیم که بهترین کیفیت را به نمایش بگذاریم. تمام زیبایی فوتسال به این است که مشخص نمی‌کند چه تیمی تا لحظه آخر برنده است.»

پاداش فوتسالیست‌ها؛ تا اینجا 13میلیون تومان!

تیم ملی فوتسال ایران در آستانه صعودی تاریخی به فینال مسابقات جام‌جهانی قرار گرفته و همین مساله باعث شده بحث درمورد پاداش ورزشکاران این تیم حسابی داغ باشد. در همین راستا دیروز هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال مصوب کرد پاداش فوتسالیست‌ها از این قرار باشد: برد برزیل ۱۰۰۰ دلار، برد پاراگوئه ۱۲۵۰ دلار، کسب عنوان چهارم ۱۵۰۰ دلار، کسب عنوان سوم ۲۰۰۰ دلار، کسب عنوان دوم ۲۵۰۰ دلار و کسب قهرمانی ۳۰۰۰ دلار. به این ترتیب با توجه به حصول دو برد اول و حتمی بودن مقام چهارمی تیم ملی، در حال حاضر هر یک از بازیکنان تیم ملی فوتسال دریافت حداقل ۳۷۵۰دلار را قطعی کرده‌اند؛ یعنی چیزی حدود ۱۳و نیم میلیون تومان!

ادامه خبر ...

صعود تاریخی فوتسال ایران به نیمه نهایی جام جهانی