نتایج شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی

دنیای اقتصاد - کرمانشاه - الهام اکبری: رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه گفت: رویدادهای مهم اقتصادی استان کرمانشاه همچون پتروشیمی چهارم و بازگشایی مرز سومار از دل جلسه‌های شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی بیرون آمده است. کیوان کاشفی در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که در محل اتاق بازرگانی کرمانشاه برگزار شد، از سابقه فعالیت سه ساله شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش‌خصوصی در کرمانشاه سخن گفت. وی با بیان اینکه اوج جلسات شورا را در سال ۹۳ و با ۱۸ جلسه داشتیم، تاکید کرد: این جلسات ۱۴۶ مصوبه داشته که ۶۰درصد آنها اجرایی شده است.

به گفته عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران، این شورا کامل‌ترین کارگروه اقتصادی استان است و حتی نمایندگان مجلس و نماینده دستگاه قضایی هم عضو آن هستند که چنین ویژگی را سایر کارگروه‌های اقتصادی ندارند.رئیس اتاق کرمانشاه با اشاره به خروجی‌های مثبتی که این کارگروه داشته، تصریح کرد: تعیین زمین منطقه ویژه اقتصادی زاگرس، پتروشیمی چهارم، رفع ممنوعیت صادرات دام زنده و نخود، رسیدگی به موضوع نخود تا ایجاد مجتمع کشت و صنعت و کنسرسیوم صادرات خدمات فنی و مهندسی از نتایج برگزاری جلسات این شورا بوده است. کاشفی افزود: از این پس نیز با طرح مباحث مختلف و کلان استان در این شورا، تلاش می‌کنیم ارتباط دولت و بخش خصوصی بیش از پیش گسترش یابد و برای توسعه استان قدم‌های جدی برداریم و خوراک فکری و کارشناسی را برای سایر بخش‌ها ایجاد کنیم.

قصرشیرین «هفت خوان رستم» بود

رضا رحیمی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه معتقد است، گرفتن موافقت منطقه آزاد تجاری قصرشیرین هفت خوان رستم بود و این منطقه ظرفیت بسیار بیشتری نسبت به مهران و مریوان دارد. وی موافقت شورای‌عالی مناطق آزاد با ایجاد منطقه آزاد تجاری قصرشیرین را اتفاقی خوب برای کرمانشاه دانست و تصریح کرد: البته تا تصویب این منطقه در مجلس هم باز جای کار وجود دارد. رحیمی در ادامه تجارت و تردد مسافر و زائر از مرزهای کرمانشاه را نکته‌ای بسیار مهم دانست که از گذشته تا کنون حدود ۵۰ درصد توسعه اقتصادی استان از این محل بوده است.

به گفته این مسوول، اینکه اخیرا مقرر شد تردد زائر کربلا از مرز «سومار» را نیز داشته باشیم خبر خوب دیگر برای استان بود که نتیجه پیگیری‌های فراوان و تعامل دولت و بخش خصوصی بود.معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه اظهار امیدواری کرد: با برقراری امنیت در منطقه، شاهد تردد زوار از مرز خسروی که زیرساخت‌ها و امکانات فنی بیشتری دارد، باشیم.رحیمی در ادامه به اهمیت شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اشاره کرد و با بیان اینکه این شورا باید خوراک فکری و مطالعاتی در اختیار بخش اجرایی استان قرار دهد، یادآوری کرد: دستور کارهای این شورا باید کارشناسی و کاربردی باشد، نه اینکه به مسائل تئوری بپردازد.

به گفته این مسوول، در قالب این شورا می‌توان از ظرفیت‌های فراوانی که در کرمانشاه به عنوان سرزمین فرصت‌ها وجود دارد، استفاده کرد.رحیمی اظهار کرد: اگر در این شرایط پس از برجام وقت نگذاریم و از فرصت‌ها استفاده نکنیم، استان‌های دیگر از آن استفاده می‌کنند.وی در پایان بر لزوم حمایت از تولیدکنندگان داخل استان و خرید کالاهای تولید داخل کرمانشاه تاکید کرد و از دستگاه‌های مختلف خواست در این زمینه همکاری داشته باشند و از واحدهای تولیدی نیز تقاضا کرد برای ارتقای کیفیت و خدمات خود تلاش کنند.

تولید سالانه 30 هزار تن لوله پلی‌اتیلن

نعمت‌الله حقیقی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه نیز در این شورا گفت: واحدهای تولیدی کرمانشاه ظرفیت تولید سالانه ۳۰ هزار تن لوله پلی‌اتیلن را دارند.وی از وجود ۱۳ واحد تولیدکننده پلی‌اتیلن در کرمانشاه خبر داد و افزود: از این تعداد سه واحد نیمه‌فعال و دو واحد راکد است و هشت واحد دیگر فعال هستند و بیش از ۳۰ هزار تن لوله‌پلی‌اتیلن در سال تولید می‌کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه معتقد است، این واحدها توان تامین نیازهای استان را دارند، اما باید حمایت شوند. برای مثال شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی یا شرکت آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی برای امور خود از این واحدها خرید کنند.به گفته این مسوول، این واحدها نیز باید تلاش کنند درجه استاندارد خود را بالا ببرند تا بتوانند در مناقصه‌ها شرکت کنند.در ادامه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز با اشاره به نیاز استان به لوله پلی‌اتیلن، از واحدهای تولیدی این بخش خواست بر اساس نیازی که استان با توجه به اجرای طرح‌های کشاورزی و سامانه گرمسیری دارد خود را به استانداردهای درجه بالاتر برسانند.

خسرو شهبازی افزود: مشکلی دیگری که وجود دارد این است که قیمتی که واحدهای تولیدی استان در مناقصه‌ها اعلام می‌کنند گاهی از سایر استان‌ها بالاتر است و پیمانکاران نیز قیمت پایین را ترجیح می‌دهند.وی یادآوری کرد: با این وجود ۷۲ درصد خریدی که در این بخش انجام دادیم از تولیدات داخل استان و ۲۸ درصد از تولیدات خارج استان بوده که از این ۲۸ درصد نیز سهم قابل توجه مربوط به استان کردستان است.به گفته این مسوول، خرید لوله‌های پلی‌اتیلن یا از سوی کشاورزان یا پیمانکاران صورت می‌گیرد.