جردن وایسمن
اسلیت

ترامپ معتقد است هدف دولت وی رسیدن به رشد اقتصادی 4 درصدی است. ایده رشد 4 درصدی آشنا به نظر می‌رسد. در واقع ترامپ نخستین کاندیدای رئیس‌جمهوری نیست که این سخنان را به زبان می‌آورد. پیش از او، جب بوش نیز دقیقا همین قول را در زمان تشکیل ستاد انتخاباتی خود داده بود. ترامپ به‌رغم ظاهر پوپولیستی که در ستادش دارد، سیاست‌هایی را پیشنهاد می‌کند که مبتنی بر کاهش گسترده مالیات و مقررات‌زدایی هستند که به شدت به افراد ثروتمند سود می‌رساند.

طرح مالیاتی جدید ترامپ مالیات‌ها را کاهش می‌دهد و مخارج مازاد را کم می‌کند. در واقع، طرح‌های این نامزد حزب جمهوری‌خواه می‌تواند 10 تریلیون دلار در دهه آینده به کسری بودجه دولت فدرال اضافه کند. ترامپ با کمک برخی جمهوری‌خواهان قدیمی مانند استیفن مور که رئیس سابق بنیاد هریتیج است، طرحی ارائه کرده است که هزینه زیادی برای دولت دارد و منفعت آن به قشر مرفه آمریکا می‌رسد. ترامپ استدلال می‌کند که طرح کاهش مالیات بر درآمد وی بار مالیاتی را برای خانواده‌های طبقه متوسط پایین می‌آورد؛ در حالی که برای شخصی که تقریبا 5 میلیون دلار درآمد دارد، تغییری در صورت‌حساب مالیاتی‌اش روی نمی‌دهد. از سوی دیگر ترامپ در مورد کاهش مالیات شرکتی نیز برنامه‌هایی دارد و می‌خواهد آن را از 35 درصد به 15 درصد برساند. وی همچنین قول داده مالیات بر املاک را رفع کند که تنها بر مالتی میلیونرها اثرگذار است.

اگر منصف باشیم، جنبه‌هایی از طرح مالیاتی ترامپ وجود دارد که نسبت به طرح‌های سایر جمهوری‌خواهان کمتر مطلوب ثروتمندان است که از این جمله می‌توان به نرخ مالیاتی حاشیه‌ای اشاره کرد که در طرح جب بوش قرار بود از 6/ 39 درصد فعلی به 28 درصد برسد؛ اما ترامپ این نرخ را 33 درصد می‌داند. صرف نظر از مالیات، او مخالف طرح نیروی (انرژی) پاک رئیس‌جمهوری اوباما برای مبارزه با تغییر وضعیت آب و هوایی به شمار می‌رود. یکی از موارد اقتصادی که ترامپ را از جمهوری‌خواهان ارتدوکس جدا می‌کند، بحث تجارت است. ترامپ از حفاظت از نیروی کار آمریکا سخن می‌گوید. او قول داده است با دستکاری ارزی چین مقابله کرده و بر کالاهای وارداتی آن تعرفه بگذارد. همچنین او می‌گوید در مورد پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) دوباره مذاکره خواهد کرد یا به‌طور کلی از آن بیرون خواهد آمد. اما ترامپ هرگز نمی‌گوید دقیقا برای چه چیزی می‌خواهد دوباره مذاکره کند. به‌طور کلی، ترامپ که در مورد حمایت از طبقه کارگر جنجال به پا کرده است، غالبا طرح‌هایی برای کمک به ثروتمندان دارد.