اوژن اسکات
سی‌ان‌ان‌ مانی

کاندیدای حزب سبز، جیل استاین همانند رقیبانش هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ دارای حمایت جمعیت اندکی است و در عناوین خبری روزنامه‌ها دیده نمی‌شود. بنابراین بسیاری از رای‌دهندگان ممکن است ندانند که وی در مورد معضلات آمریکا چه موضعی دارد. استاین که یک پزشک است، در مصاحبه‌ای از طرح‌ها و پیشنهادهای اقتصادی‌اش سخن گفته است.

اشتغال

استاین می‌خواهد آنچه وی به‌عنوان «معامله سبز» می‌نامد را ایجاد کند که طبق آن به گفته وی 20 میلیون شغل در حوزه‌های انرژی پایدار، حمل و نقل عمومی، تولیدات انرژی پاک و کشاورزی ارگانیک و چند حیطه دیگر شکل می‌گیرند. وی به سی‌ان‌ان گفت: «هزینه این طرح ایجاد شغل بسیار کمتر از بسته محرک‌های اوباما و در حدود 500 میلیارد دلار است.» وی اضافه می‌کند: «معامله سبز جنگ‌هایی برای وضعیت نفتی منسوخ در پی دارد.» مدیر ستاد تبلیغاتی استاین، گلوریا ماترا می‌گوید: «برنامه ما طرحی برای اشتغال کامل براساس گذار به اقتصادی پایدار است که تا سال 2030 به انرژی 100 درصد پاک دست یابد و دولت را به‌عنوان کارفرمای آخرین منجی تبدیل کند و تنها در موارد بسیار حساس دولت دخالت کند.» استاین همچنین می‌خواهد دستمزدها را برای آمریکایی‌های نیازمند کار افزایش داده و حداقل دستمزد فدرال را 15 دلار قرار دهد. این کاندیدا از اتحادیه‌ها حمایت کرده و باور دارد که آنها می‌توانند به کارکنان کمک کنند تا «سهم منصفانه‌ای» از ثروت را که خلق می‌کنند، نگه دارند. استاین همچنین می‌خواهد مطمئن شود که پرداخت مساوی برای کار یکسان با استفاده از رفع تبعیض‌های جنسیتی، نژادی یا سنی صورت می‌گیرد.

خانواده‌ها

استاین می‌خواهد مراقبت‌های کودکان عمومی رایگان فراهم کرده و از برنامه‌های ضد فقر استفاده ‌کند تا مسکن، غذا و سایر تسهیلات برای مردم آمریکا را تضمین کند. او همچنین می‌خواهد کمک دولت برای فراهم آوردن استاندارد زندگی را اصلاح کند. این برنامه‌ها به وسیله مالیات‌ستانی سنگین‌تر از آمریکایی‌ها تامین می‌شود. استاین می‌گوید: «ما می‌خواهیم یک مالیات بر درآمد پله‌پله‌ ایجاد کنیم، به این دلیل که بار آن بر دوش کسانی بیفتد که بیشترین سود را از زیرساخت جامعه می‌برند.» وی همچنین در ادامه می‌گوید: «این مورد شامل شرکت‌های بزرگ و ثروتمندی می‌شود که هم‌اکنون در حال غلت زدن در پول هستند و نیز شرکت‌هایی که بار مالیاتی آنها کاهش یافته است.» ماترا نیز معتقد است کالج‌ها و دانشگاه‌های عمومی باید برای مقطع کارشناسی بدون شهریه باشند.

مالیات

استاین می‌خواهد مالیات بر معاملات مالی را به کار گیرد و طبق گفته ستاد انتخاباتی وی مالیات نیم درصدی به فروش سهام، اوراق قرضه و مشتقه در وال‌استریت تحمیل می‌کند که حدود 300 میلیارد دلار در سال درآمدزایی به همراه دارد. او از بازنویسی کد مالیاتی برای منتفع کردن خانواده‌های کارگری از جمله فقیران آمریکایی حمایت می‌کند. آمریکایی‌های ثروتمند مالیات بیشتری تحت طرح استاین خواهند پرداخت. وی معتقد است: «ما نیاز داریم که مالیات اریستوکراسی (طبقه اشراف) را برگردانیم. آن نظام به این دلیل شکل نگرفت که طبقه اشراف آمریکایی‌ها هنوز توسعه نیافته بود، اما ما اکنون چنین طبقه‌ای داریم که ثروت باورنکردنی دارد و در طول نسل‌ها آن را به ارث برده است.» وی به خصوص می‌خواهد مالیات بر املاک و مستغلات را برای ارثیه‌های بیش از 3 میلیون دلاری، تا حداقل 55 درصد افزایش دهد. استاین می‌گوید وال استریت، شرکت‌های بزرگ و آمریکایی‌های ثروتمند را وادار خواهد کرد «سهم منصفانه» مالیات‌هایشان را بپردازند. او همچنین می‌خواهد کدهای مالیاتی را ساده‌سازی کند تا یارانه گرفتن پنهان شرکت‌ها را غیرممکن کند.

کارآفرینی

استاین می‌خواهد کمک‌های مالی و وام‌های با نرخ بهره کمی را برای افرادی که کسب و کار سبز راه بیندازند، فراهم کند. همچنین تمرکز وی بر کسب و کارهای محلی است که ثروت را درون جوامع نگه می‌دارد.

تجارت

استاین می‌گوید او قصد دارد پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) و هر قرارداد دیگری را که به گفته وی منجر به از دست رفتن مشاغل می‌شود، جایگزین کند. استاین همچنین باور دارد که بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی در کشورهای در حال توسعه، تعداد پناهندگان مهاجر ورودی به ایالات متحده و در جست‌وجوی کار را کاهش خواهد داد. او بیشتر بحران پناهندگان را ناشی از بحران در سیاست خارجی آمریکا می‌داند که به عقیده وی کشور را درگیر جنگ‌های حمایتی کرده است. استاین می‌گوید: «یکی از قدرتمندترین مواردی که می‌توانیم برای رفع بحران مهاجرت انجام دهیم، این است که از گسترش آن به وسیله جنگ‌های فاجعه‌بار جلوگیری کنیم.» وی می‌افزاید: «ما باید سرنگون کردن دموکراسی‌ها، حمله به کشورهای دیگر و بی‌ثبات کردن آنها را متوقف کنیم.»

بانکداری

استاین می‌خواهد بانک‌های ایالتی و فدرال عمومی ایجاد کند که به‌عنوان بنگاه‌های غیرانتفاعی (غیرسودده) عمل کنند. این بانک‌های عمومی، به گفته وی تامین بودجه برای کسب و کارهای کوچک را بر عهده داشته و در مقابل بانک‌های خصوصی قرار می‌گیرند که هدف آنها بیشینه کردن سود است. وی همچنین می‌خواهد بانک‌های فدرال رزرو را ملی کرده و آنها را تحت مقامات پولی فدرال در وزارت خزانه‌داری قرار دهد.