یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

رشد شاخص بدون محرک بنیادین

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۷۵ واحدی (۲/ ۰ درصدی) همراه شد. با پایان زمان تسویه خریدهای اعتباری کارگزاران از شنبه شاهد رشد شاخص بودیم. تداوم این امر روز گذشته رشد بیش از ۷۰ درصدی حجم و ارزش معاملات نسبت به میانگین شهریور را رقم زد. همچنان کندی خروج اقتصاد از رکود و نبود محرک جدی در بازار، مانع از حرکت سهامداران بر مبنای تحلیل است، بنابراین معامله‌گران با هدف کسب سودهای کوتاه‌مدت به سمت سهام با قابلیت نقدشوندگی بیشتر جذب می‌شوند. به این ترتیب روز گذشته نمادهای «خودرو»،«خساپا»، «شبندر» و «شبریز» پس از نماد «فارس» بیشترین اثر مثبت را بر شاخص داشتند. با وجود صف‌های خرید نمادهای خودرویی در ابتدای معاملات اما در ادامه عرضه‌های سنگین در این نمادها، آخرین قیمت این سهام را پایین‌تر از قیمت پایانی (میانگین قیمت روزانه) قرار داد. امری که بر عدم پایداری رشد کنونی تاکید دارد.

بازار ارز

رکورد جدید دلار از بهمن ۹۴

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 5 تومانی به نرخ 3573 تومان معامله شد. روز گذشته نرخ درهم تا سطح 980 تومان افزایش داشت، امری که با توجه به نرخ ثابت برابری دلار و درهم، نرخ دلار را با خود همراه کرد. علاوه بر این با تداوم دلار بالاتر از سطح 3560 تومانی در یک هفته اخیر، خوش‌بینی‌ها به دلار باعث افزایش معاملات آتی در بازار ارز شد که عامل دیگر حمایت از دلار بود. بنابراین روز گذشته نرخ دلار مجددا به سطح جدیدی از بهمن 94 رسید. با وجود این عوامل فشار، تردیدهایی را برای پایداری دلار در سطوح کنونی ایجاد کرده است. رشد اونس طلای جهانی با کاهش تقاضای دلار توسط معامله‌گران سکه(رابطه الاکلنگی ارز و سکه) عامل فشار بر دلار است. همچنین احتمال افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها نیز می‌تواند با تقویت احتیاط معامله‌گران عامل فشار بر دلار شود.

بازار سکه

تعمیق حباب منفی سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با افت هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۱۱۸ هزار تومان معامله شد. در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی و با وجود رشد ۵ تومانی نرخ دلار، چشم‌انداز کاهش تقاضای مناسبتی عامل فشار بر قیمت سکه شد. با عدم افزایش نرخ بهره آمریکا در نشست سپتامبر فدرال رزرو، اونس طلا با بیشترین رشد در ۸ هفته اخیر همراه شد و به زیر سطح ۱۳۴۰ دلاری رسید. در بازار ارز نیز عوامل حمایتی نرخ دلار را روز گذشته مجددا به سطح جدیدی از بهمن رساندند. اما همچنان احتمال افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها و کاهش تقاضای دلار توسط معامله‌گران سکه می‌تواند دلار را از سطح مزبور با افت همراه کند. همچنین از روز پنج‌شنبه با کاهش تقاضای مناسبتی شاهد تشکیل حباب منفی(کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه هستیم که در روزهای اخیر تعمیق شد.

بازار طلای جهانی

بیشترین رشد طلا در ۸ هفته

اونس طلای جهانی با رشد 1 / 2 درصدی همراه شد. نشست دوروزه سپتامبر فدرال‌رزرو بدون تغییر نرخ بهره، افت هفتگی 7/ 0 درصدی شاخص دلار را رقم زد. این عامل اونس طلای جهانی را نزدیک سطح 1340 دلار رساند. به این ترتیب بیشترین رشد هفتگی اونس طلا در 8 هفته اخیر رقم خورد. جنت یلن، رئیس فدرال رزرو اعلام کرد که وضعیت اقتصادی آمریکا و آمادگی این کشور برای افزایش نرخ بهره تقویت شده است و احتمال یک‌بار افزایش نرخ بهره در سال‌جاری وجود دارد. در هفته جاری اولین مناظره انتخاباتی آمریکا و آمارهای اقتصادی از جمله آمار مسکن، شاخص اعتماد مصرف‌کننده، سفارش کالاهای بادوام و تولید ناخالص داخلی (سه‌ماهه دوم) می‌تواند بر اونس اثرگذار باشد. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از 20 کارشناس) 12 نفر روند صعودی، 4 کارشناس روند نزولی و 4 نفر حرکت خنثی طلا را پیش‌بینی کردند.

بازار اوراق مسکن

مقاومت «تسه»ها در برابر ریزش

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ۱/ ۳ درصدی به قیمت ۸۸ هزار و ۵۱۶ تومان معامله شدند. روز گذشته اوراق جدید نیز نزدیک به سطح ۸۸ هزار تومانی معامله شدند. با وجود افت شدید قیمت «تسه»ها روز شنبه و رسیدن به کمترین سطح در ۳ ماه گذشته، اما همچنان حمایت تقاضا مانع از افت شدید قیمت اوراق است. کارشناسان به قرار گرفتن مسکن در فاز پیش‌رونق از ابتدای فروردین اشاره داشتند. افزایش شتاب رشد قیمت و معاملات مسکن نیز بر این امر اشاره دارد. به این ترتیب بازدهی اوراق از ابتدای سال ۸ درصد است. با این وجود همچنان نرخ سود واقعی وام در شرایط کنونی در سطح ۶/ ۲۲ درصد است. امری که در کنار سایر عوامل از جمله تقویت سمت عرضه و کاهش نرخ سود وام رقیب (صندوق‌های سپرده بانک مسکن) عامل فشار بر «تسه»ها است.

بازار نفت

نگاه معامله‌گران به نشست الجزیره

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی 4/ 3 درصدی همراه شد. خوش‌بینی به توافق میان صادرکنندگان بزرگ نفتی عامل حمایت از نفت بوده است. پیش‌تر برخی از اعضای اوپک از جمله عربستان به لزوم همکاری برای ایجاد ثبات در بازار نفت تاکید داشتند اما همچنان چشم‌انداز افزایش تولیدات لیبی، نیجریه و ایران تردیدهایی را برای حصول توافق ایجاد کرده است. همچنین عربستان اعلام کرد در نشست هفته جاری (26 تا 28 سپتامبر) تصمیم‌گیری نخواهد شد. این امر باعث افت قیمت نفت زیر سطح 45 دلاری شد. افت ذخایر نفت تجاری برای سومین هفته متوالی و افت شاخص دلار عامل حمایت از نفت بود. با این وجود رشد (2 موردی) تعداد دکل‌های نفتی برای دوازدهمین هفته در 13 هفته اخیر روز جمعه عامل فشار بر نفت شد. در شرایط کنونی توجه معامله‌گران به نشست صادرکنندگان بزرگ نفتی در الجزیره است.