مترجمان: پریسا امکانی

سعید بقایی

به‌طور کلی در کسب‌وکار‌ها و سازمان‌ها باید به این نکته توجه داشت که خواه بالاترین سمت را داشته باشید یا فقط یک شنونده در یک جلسه باشید، یادگیری برخی مهارت‌های نفوذ و تاثیرگذاری برای دستیابی به موفقیت بسیار حیاتی است. علاوه‌بر این، تسلط بر چنین مهارت‌هایی برای یک رهبر سازمانی که در واقع هدایتگر افراد است ضروری است. قدرت نفوذ چیست؟ در محل کار، نفوذ ظرفیت یا قدرتی است که به یک فرد نیرویی جذب‌کننده می‌دهد تا بتواند اعمال، رفتار یا نظرات دیگران را تحت تاثیر قرار دهد. نفوذ می‌تواند نشات گرفته از موقعیت یا حتی عنوان شغلی باشد ولی وجود آن برای همیشه تضمین شده نیست. در حقیقت افراد بدون توجه به جایگاهشان می‌توانند در هر سمت و نقشی که دارند موثر واقع شوند. درادامه هشت استراتژی آمده است که به افراد کمک می‌کند با استفاده از این استراتژی‌ها در محل کار سطح نفوذ و تاثیرگذاری خود را بالا ببرند:

1- همواره در تلاش برای موثر واقع شدن باشید

در ابتدا، شما باید در جست‌وجوی بهبود باشید. موثرتر واقع شدن در سرکار تمایل و تلاش خاصی می‌طلبد. اگراین مساله برای شما مهم نیست، علت آن را کشف کنید.

2- به یاد داشته باشید که همیشه در محل کار شما براساس شایسته سالاری عمل نمی‌شود

مراقب باشید گرفتار این طرز فکر نشوید که اگر شما سخت کار کنید به‌صورت عادلانه و منصفانه پاداشی به شما تعلق خواهد گرفت. رقابت واقعی در محل کار وجود دارد. بله، شایستگی‌ها و نتایج کار برای رشد شما ضروری هستند اما شما باید یاد بگیرید که چگونه ارتقا یابید و همچنان کار خود را به بهترین نحو انجام دهید.

3- همواره مهارت‌ها و دانش خود را به روز نگه دارید

امروزه حفظ مهارت‌ها و به روز نگه داشتن اطلاعات و یادگیری مستمر بسیار آسان است. دوره‌های آنلاین، وبلاگ‌ها، کتاب‌ها، پادکست‌ها، سمینارها و حتی یوتیوب دسترسی آسان به منابع یادگیری را فراهم می‌کنند. اگر شما در حال یادگیری و به روز نگه داشتن خود نباشید، مطمئن باشید همکار یا رقیب شما در حال توسعه مهارت‌ها و به روز نگه داشتن خود است.

4- نسبت به دانسته‌ها و اطلاعاتتان خودباوری داشته باشید

اگر شما به گام سه عمل کنید، بنیان و پایه قوی در روابط خود ایجاد می‌کنید تا همکاران و کارفرمایان به شما اعتماد کنند. گام بعدی این است که آنقدر شجاعت و جرات داشته باشید تا نشان دهید چه اطلاعاتی دارید و به هوشمندی افراد حاضر در تیم هستید. مجله HBR در مقاله‌ای اشاره می‌کند که یک زن در صورتی برای یک شغل اقدام می‌کند که ۱۰۰ درصد الزامات شغلی مربوط به آن را برآورده کند، درحالی‌که یک مرد حتی اگر بتواند تنها ۶۰ درصد از الزامات مربوط به یک شغل را انجام دهد برای آن شغل درخواست می‌فرستد.

5- مشکلات «مهم» را حل کنید

زنان اغلب به‌دلیل چند عملکردی بودن، انجام کارها به‌طور همزمان و کمک به دیگران به خودشان افتخار می‌کنند. بهتر است بدانید که حتی اگر شما در این صفات خوب هستید، باید با این ریسک که همزمان کارهای بی‌اهمیت زیادی به شما واگذار شود هم دست و پنجه نرم کنید. پس هر آنچه را که می‌توانید انجام دهید تا مشکلات اصلی را در کسب‌وکار خود پیدا کنید و سپس برای حل آنها اقدام کنید. هنگامی که شما شروع به حل مشکلات واقعی کسب‌وکار خود کنید، سطح تاثیرگذاری و نفوذتان به سرعت بالا خواهد رفت.

6- بدانید چه زمانی سبک‌های ارتباطی فردی(مردانه) یا اجتماعی و جمعی (زنانه) خود را نشان دهید

سبک‌های ارتباطی زنان به‌طور مداوم مورد قضاوت قرار می‌گیرد. سبک شما ممکن است بیش از حد تهاجمی، طاقت‌فرسا، رقابتی یا شاید بیش از حد گرم و دلسوزانه یا ملایم دیده شود اما هرگز درست و مناسب نیست. در دنیای کار، برای یک زن نشان دادن خشم در ظاهر دردناک است. با این حال، مردان زمانی که پرخاشگری، نفرت یا خشم خود را نشان می‌دهند، بهتر عمل می‌کنند؛ بنابراین میدان ارتباطات ناهموار است. شما در این شرایط چه کاری انجام می‌دهید؟ مراحل ترقی را به گونه‌ای طی کنید که سبک‌های ارتباطی انتخابی‌تان برای شما و محیط اطرافتان کارآ باشد. با خودآگاهی شروع کنید و پس از آن تغییرات کوچکی ایجاد کنید تا تکنیک‌های ارتباط فردی و جمعی خود را بالا ببرید. آگاه باشید که چه زمانی و کدام سبک ارتباط در یک زمینه خاص قدرت نفوذ شما را افزایش می‌دهد. سپس، خودآگاهی خود را در زمینه ارتباطات غیرکلامی افزایش دهید. این طرز رفتار شما پیام‌های بسیاری در مورد شما می‌فرستد که مخاطبانتان به‌طور ضمنی می‌توانند آنها را کشف کنند. ویژگی‌های غیرکلامی که شما باید در نظر بگیرید عبارت است از ظاهر، رفتار، حالت بدن، زبان و سبک صحبت کردن، موقعیت اتاق، زبان بدن، صدا و طرز بیان و...

7- آماده‌سازی و تمرین منجر به بهترین‌ها می‌شود

مانند یک ورزشکار، آمادگی و تمرین مهارت‌های تازه یادگرفته شده برای تغییر عادات و نتایج مهم هستند. خودآگاهی حوزه‌هایی را که شما در پی تطابق و سازگاری آنها هستید، مشخص‌تر می‌کند. تمرین به شما اجازه می‌دهد تا رفتارهای جدید خود را بسنجید. هنگامی که شما برد‌های کوچکی را در طول مسیر شغلی خود تجربه می‌کنید، اعتماد به نفس و قدرت نفوذ شما رشد می‌کند.

8- از دیگران قدردانی کنید

تلاش کنید افراد دیگر را در سرکار به رسمیت بشناسید و از آنها قدردانی کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که زنان هنگامی که توسط دیگران مورد تمجید و ترفیع قرار می‌گیرند نسبت به زمانی که خود به تنهایی ترفیع می‌یابند بیشتر احساس مفید بودن می‌کنند. این موضوع به این معنا نیست که شما نباید شیوه‌های موثر برای ترفیع (حرفه‌ای و عاقلانه) را یاد بگیرید، بلکه به این معنا است که شما باید گروه‌ها و قهرمان‌هایی در سازمان داشته باشید که مایل باشند، بهترین بودن شما را با صدای بلند انتشار دهند. قطعا اگر شروع به به‌کارگیری این استراتژی‌ها کنید، قابلیت‌های نفوذ و تاثیرگذاری خود را افزایش داده و بهبود می‌بخشید. مهم نیست که چه نقشی در سازمان دارید، توانایی شما برای تاثیرگذاری و نفوذ کلید تداوم رشد و موفقیت شما است.

منبع: businessinsider