تشدید نظارت بر بازار کامپیوتر از پاییز

دنیای اقتصاد: بازارهای کامپیوتر در تهران و دیگر شهرهای کشور تحت تاثیر حضور بازرسان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است. این حضور با آنچه در گذشته از سوی بازرسان ستادهای مختلف دیده می‌شد، متفاوت است چراکه چند دستگاه نظارتی از جمله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان بازرسی و تعزیرات حکومتی به صورت همزمان در حال کنترل بازار به‌ویژه بازار دیجیتال هستند. در این میان بازارهای کامپیوتر در پایتخت بیش از همه زیر ذره‌بین قرار دارند، چراکه به نوعی مرکزیت خرید و فروش کالاهای کامپیوتری سراسر کشور محسوب می‌شود.

در همین زمینه یکی از فروشندگان لوازم کامپیوتری در بازار تهران به «دنیای اقتصاد» می‏گوید که بسیاری از کالاهایی که در یکی، دو ماه گذشته سفارش داده بودند و باید تاکنون ترخیص می‌شد و به دستشان می‌رسید در گمرک و اسکله‏های باربری متوقف شده‌اند تا مورد بازرسی قرار گیرند.او می‌گوید: «این مساله باعث شده تا تحویل سفارش‏هایی که اغلب از شهرستان‌ها برای خرید دریافت کرده‌اند به تاخیر بیفتد.»

با وجود شدت این بازرسی‏ها اما رئیس اتحادیه رایانه تهران می‌گوید که هنوز هیچ برخورد رسمی در بازار از سوی بازرسان و ناظران ستاد مبارزه با قاچاق کالا اتفاق نیفتاده، چراکه به فروشندگان و توزیع‌کنندگان اصناف تا ابتدای مهرماه آینده فرصت داده شده تا نسبت به تکمیل مدارک قانونی کالاهایی که در انبار و ویترین‏های فروشگاهی نگهداری می‌شوند، اقدام شود.

سیدمهدی میرمهدی در این زمینه به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: «از ابتدای مهر ماه ستاد مبارزه با قاچاق کالا با آن دسته از فعالان صنفی که اقدام به فروش کالای بدون مدارک قانونی کنند، برخورد می‌کند. اما تا این لحظه هیچ اقدام یا برخوردی با فعالان صنف صورت نگرفته است و انجام مراحل بازرسی و شناسایی مدارک لازم برای اثبات قانونی بودن کالاها از اول مهر ماه آغاز خواهد شد.» به گفته او ستاد قاچاق و ارز و دیگر ارگان‏های بازرسی به فرمان رهبری برای مبارزه با فروش کالای قاچاق در کشور بسیج شده‌اند. او ادامه می‌دهد: «برای این منظور کنترل مراکز ورود کالا از مبدأ در دستور کار قرار گرفته و کسانی که به صورت عمده کالا وارد کشور می‌کنند ملزم هستند به واحدهای صنفی و توزیع‌کنندگان فاکتورهای رسمی ارائه دهند تا درصورت مراجعه ماموران به واحدهای صنفی آنها درگیر مشکلات قانونی نشوند.»

او با یادآوری تشکیل جلسه‏ای که ۲۰ روز پیش میان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و تمامی اصناف برگزار شده بود، می‌گوید: «مقرر شد که همه اصناف اگر کالایی دارند مدارک رسمی خرید خود را آماده کنند تا در زمان لازم ارائه شود و دچار ضرر نشوند. در این مدت به کسانی که برای خرید کالایشان از نماینده اصلی تاکنون هیچ تضمینی در دست ندارند نیز هشدار داده‌ایم تا هرچه سریع‌تر مدارک لازم را که نشانگر خرید قانونی کالا است، دریافت کنند.این اطلاعیه به‌صورت دستی توزیع و در سایت اتحادیه رایانه تهران قرار داده شده است و به‌زودی اطلاع‌رسانی تلگرامی را هم در این زمینه آغاز می‌کنیم.»