گروه بازار پول: سمپوزیوم مهم سیاست‌گذاران اقتصادی و مالی در «جکسون هول» آمریکا امشب شروع می‌شود تا انتظار برای سخنرانی جمعه رئیس فدرال رزرو تشدید شود. سیاست پولی تمام بانک‌های مرکزی عمده جهان بر روند بازارها تاثیرگذار است، اما بانک مرکزی ایالات‌متحده بیشترین اهمیت را در روندسازی بازارها دارد. در حالی که تقریبا تمام بانک‌های مرکزی مهم جهان در حال اجرا یا تشدید سیاست‌های انبساطی و کمک به فلز زرد هستند، احتمال انقباض پولی در آمریکا مانع رشد طلا است. اگر جنت یلن روز جمعه به احتمال افزایش نرخ‌های بهره در ایالات‌متحده در آینده نزدیک اشاره کند، باید در انتظار کاهش قیمت اونس باشیم، گرچه حمایت درازمدت نرخ‌های بهره نزدیک به صفر یا منفی در دیگر اقتصادهای جهان ادامه خواهد داشت.

اونس طلا که روز دوشنبه با ۵ دلار کاهش به قیمت ۱۳۳۶ دلار رسیده بود، روز سه‌شنبه را نیز با قیمت ۱۳۳۷ دلار به پایان برد. روز چهارشنبه با همین بها آغاز شد، اما نوسان‌ها نسبت به روزهای قبل تا عصر محدودتر بود،‌ امری که با توجه به انتظار معامله‌گران برای رسیدن اخبار متن و حاشیه جکسون هول عجیب نبود. قیمتی که تا ساعت ۶ عصر چهارشنبه برای اونس ثبت شد، ۱۳۲۸ دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی سومین روز کاری از آخرین هفته آگوست رقم خورده باشد.

مقاومت سه‌شنبه

اونس طلا بیشتر مقاطع روز سه‌شنبه را میان قیمت‌های ۱۳۳۵ و ۱۳۴۵ دلار نوسان کرد، اما در نهایت با یک دلار رشد نسبت به قیمت نهایی روز دوشنبه روی بهای ۱۳۳۷ دلار ایستاد. البته همین رشد یک دلاری هم برای طلا بد نبود؛ چراکه اولا بازار «روزهای سگی» نیمه دوم تابستان را می‌گذراند و دوم اینکه بخشی از معامله‌گران انتظار دارند فدرال رزرو به دست کم یک بار افزایش نرخ بهره وجوه فدرال در سال جاری میلادی قانع شود. آنچه در دومین روز کاری هفته به رشد فلز زرد کمک کرد، توقف موقعیت فروش و شناسایی سود بود. روز سه‌شنبه برخی از بازارهای سهام افت داشتند، اما شاخص‌های بورس در هفته جاری عمدتا رو به رشد داشته‌اند. بسیاری از شاخص‌های بورسی اخیرا در حال رکوردزنی بوده‌اند،‌ مساله‌ای که باعث خروج سرمایه از بازار فلزهای گرانبها شده است. با این همه، در این روز عوامل خارجی به نفع طلا کار کردند. سه‌شنبه همزمان با افت شاخص دلار، بهای نفت خام هم افزایش یافت.

انتظار چهارشنبه

اونس صبح چهارشنبه را به نوسان پیرامون مرز ۱۳۳۷ دلار گذراند گرچه بعد به محدوده‌های پایین‌تر سقوط کرد. انتظار برای آغاز سمپوزیوم روزهای پنج‌شنبه و جمعه در این روز مشهود بود. فدرال رزرو کانزاس سیتی این سمپوزیوم را آگوست هر سال در جکسون هول برگزار می‌کند. شاخص دلار صبح چهارشنبه با رشد خود به ضرر طلا عمل کرد، اما افت بازارهای سهام باعث افزایش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن شد تا این دو عامل متضاد به همراه حالت انتظاری، نوسان‌های اونس را محدود کنند. رویترز صبح چهارشنبه گزارش داد که سرمایه‌گذاران بین‌المللی در شرایط کنونی تمایل چندانی برای خرید و فروش طلا ندارند و ترجیح داده‌اند تا منتظر سخنرانی مهم و تعیین‌کننده جنت‌یلن رئیس فدرال رزرو آمریکا باشند.

پیش‌بینی می‌شود که تا ایراد سخنرانی یلن، بازارها نوسان چندانی را تجربه نکند. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی «اف ایکس استریت»، تحلیل‌های فنی صبح چهارشنبه نشان می‌داد که سطح حمایتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت ۱۳۳۲ دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا ۱۳۲۵ دلار کاهش خواهد یافت. سطح مقاومتی قیمت طلا نیز در آن شرایط ۱۳۴۰ دلار در نظر گرفته می‌شد، سطحی که گفته می‌شد اگر شکسته شود قیمت طلا تا ۱۳۴۵ دلار افزایش خواهد یافت. انتظار برای سخنرانی یلن اصلا عجیب نیست؛ زیرا نشست آتی فدرال رزرو قرار است در روزهای ۲۰ و ۲۱ سپتامبر برگزار شود. برخی تحلیلگران بر این باورند که اگر اظهارات یلن نشانگر عدم تمایل فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره در ماه‌های آینده باشد، قیمت طلا احتمالا تا ۱۵۰۰ دلار در هر اونس افزایش خواهد یافت. اما از آن سو، برخی مقام‌های ارشد فدرال رزرو آمریکا در روزهای اخیر از افزایش نرخ بهره طی ماه‌های آینده حمایت کرده‌اند و این مساله موجب تقویت نسبی ارزش دلار و کاهش قیمت طلا شده است.