یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

تداوم شارژ حقوقی‌ها

دیروز شاخص کل بورس با رشد 117 واحدی (15/0 درصدی) در سطح 78 هزار و 82 واحدی ایستاد. روز گذشته در ابتدای معاملات شاهد حمایت حقوقی‌ها از نمادهای «فارس» و «وغدیر» و در میانه معاملات از نمادهای «فملی» و «فولاد» بودیم. با این وجود همچنان فضای رکودی بازار و ابهامات در پایداری رشد شاخص، روند نزولی شاخص کل هم‌وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) را رقم زد. همچنین روز گذشته نماد «وخاور» پس از تعدیل مثبت سودآوری 7 درصدی بازگشایی شد و سومین نماد تاثیرگذار بر رشد شاخص بود. دیروز امکان تسویه بدهی‌های دولت به بانک‌ها از محل درآمدهای حاصل از تسعیر دارایی‌های ارزی توسط مجلس تصویب شد. در شرایطی که همچنان نمادهای بزرگ بانکی متوقف هستند، این عامل می‌تواند خوش‌بینی‌ها به این گروه را تقویت کند اما همچنان عوامل ابهام در بازار عامل فشار بر شاخص است.

بازار ارز

حرکت آرام به سمت یکسان‌سازی

دیروز هر دلار آمریکا با افت ۳ تومانی به نرخ ۳۵۴۲ تومان معامله شد. به این ترتیب برای بیست‌و‌پنجمین روز معاملاتی متوالی شاهد کم‌نوسانی نرخ دلار در بازه ۳۵۳۰ تا ۳۵۵۰ تومان بودیم. کاهش شدت نوسانات ارزی باعث طرد نوسان‌گیران از این بازار و تمایل معاملات به سمت تقاضای واقعی شده است. در این میان همچنین معاملات ارز طی هفته‌های اخیر کاملا به حالت انتظاری فرو رفته است. به این ترتیب با مهیا شدن شرایط و رسیدن به نرخ‌های تعادلی در بازار ارز به نظر می‌رسد مسیر رسیدن به نرخی واحد در بازارهای ارز تسهیل شود. نرخ ارز مبادله‌ای در معاملات دیروز در ادامه مسیر صعودی خود در سطح ۳۱۱۳ تومان قرار داشت (رشد بیش از ۲۰ تومانی از ابتدای مرداد). در شرایط کم‌نوسانی نرخ ارز آزاد، رشدهای تدریجی ارز مبادله‌ای نیز مسیر یکسان‌سازی را هموارتر می‌کند.

بازار سکه

نگاه سکه به طلا

دیروز هر سکه طرح جدید با افت هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۱۱۵ هزار تومان معامله شد. در بازار طلا، اظهارات نمایندگان فدرال‌رزرو با تقویت احتمال افزایش نرخ بهره با وجود سیگنال‌های دوگانه اقتصادی آمریکا عامل فشار بر طلای جهانی است. اما تداوم شرایط انتظاری برای سخنرانی جنت‌یلن، نوسانات طلا در بازه ۱۳۳۰ تا ۱۳۴۰ دلاری را رقم زد. در بازار ارز نیز نزدیک به یک ماه شاهد نوسان ارز در بازه ۳۵۳۰ تا ۳۵۵۰ تومانی هستیم. بدون وجود محرک جدی تداوم نوسان دلار در بازه مزبور محتمل است بنابراین با توجه به حبس بازه‌ای عوامل اثرگذار، سکه نیز با نوسانات محدودی نزدیک سطح یک میلیون و ۱۱۵ هزار تومانی همراه شده است. اما همچنان تردیدها در مورد روند اونس طلای جهانی باعث تداوم حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه شده است.

بازار طلای جهانی

حبس بازه‌ای طلا در شرایط انتظاری

دیروز ساعت 16 اونس طلای جهانی به قیمت 1337 دلار معامله ‌شد. روز گذشته رشد شاخص دلار برای چهارمین روز متوالی عامل فشار بر اونس طلا بود اما تداوم شرایط انتظاری برای سخنرانی روز جمعه رئیس فدرال رزرو، باعث تقویت فضای احتیاطی در بازارهای جهانی شد. بنابراین بازارهای سهام اقتصادهای نوظهور با افت همراه شدند. بازارهای سهام اروپا نیز پس از ثبت بیشترین رشد روزانه در دو هفته اخیر (با آمار مناسب اقتصادی) روز گذشته نوسانات اندکی داشتند. با وجود سیگنال‌های دوگانه اقتصادی آمریکا (رشد مسکن بیشتر از پیش‌بینی‌ها در مقابل شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای کمتر از پیش‌بینی‌ها)، اما اظهارات 3 نماینده فدرال‌رزرو احتمال افزایش نرخ بهره را تقویت کرده است. برآیند این عوامل نوسانات طلا را بین 1330 تا 1340 دلار رقم زده است. همچنان ریسک‌های موجود انتظار حمایت سطح 1300 دلاری از اونس طلا را تقویت کرده است.

بازار اوراق مسکن

نزول بی‌توقف «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت ۲/۲ درصدی به قیمت ۹۲ هزار و ۲۸۴ تومان معامله شدند. از ابتدای هفته جاری شاهد روند نزولی «تسه»ها هستیم. نزدیک شدن به پایان فصل تابستان (فصل رونق مسکن) و تقویت سمت عرضه، عوامل فشار بر قیمت «تسه»ها هستند. در هفته‌های اخیر با نزدیک شدن قیمت «تسه»ها به سطح ۱۰۰ هزار تومانی فرابورس اقدام به تمدید مهلت اوراق ۹۳، به مدت ۶ ماه کرد. علاوه بر این در روزهای اخیر احتمال کاهش بیشتر نرخ سود وام رقیب (صندوق‌های سپرده بانک مسکن) و رسیدن به ۹ درصد تقویت شده است. اما نرخ سود واقعی وام اوراق، در شرایط کنونی (با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود) در سطح ۹/۲۹ درصد قرار گرفته است. بنابراین بالا بودن نرخ سود وام «تسه»ها نیز عامل تقویت احتیاط میان خریداران است.

بازار نفت

فشار ذخایر بر نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 1/47 دلار معامله ‌شد. رشد شاخص دلار برای چهارمین روز متوالی (پیش از سخنرانی جنت‌یلن) و تخمین موسسه نفت آمریکا از افزایش ذخایر نفت تجاری (5/4 میلیون بشکه ای) بر خلاف پیش‌بینی معامله‌گران (از کاهش 450 هزار بشکه‌ای) عوامل فشار بر قیمت نفت بودند. همچنان آمارهای دقیق ذخایر از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) منتشر می‌شود. با این وجود روز گذشته اخباری مبنی بر احتمال حضور ایران در مذاکره غیررسمی اوپک در ماه سپتامبر (در مورد حفظ سطح تولیدات) به‌صورت مقطعی نفت برنت را به بالاتر از سطح 50 دلاری رساند. در نشست آوریل، عدم همکاری ایران مانع از توافق میان صادرکنندگان نفتی شده بود اما همچنان سطح بالای تولیدات اوپک، حجم بالای ذخایر نفت و بنزین و کاهش اختلالات عرضه (نیجریه) عوامل فشار بر قیمت نفت هستند.