دنیای اقتصاد، اردبیل، مهدی حسین‌نژاد: استاندار اردبیل گفت: به دولت پیشنهاد کردیم تا با تدوین طرح توجیهی بندر خشک برای گمرک اصلاندوز نسبت به راه‌اندازی آن اقدام کند. مجید خدابخش در جلسه شورای اداری استان که با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در استانداری اردبیل برگزار شد، اظهار کرد: گمرک اصلاندوز بعد از ۱۵ ماه فعالیت به دنبال جنگ قره‌باغ به حالت تعطیلی کشیده شد و هیات دولت در هفته‌های گذشته نسبت به حذف گمرک اصلاندوز اقدام کرد، درحالی‌که مطالبه مردم غیر از مصوبه مجلس بود تا این گمرک فعال شود.

وی تصریح کرد: با رایزنی‌هایی که با هیات‌دولت داشتیم، قرار شد گمرک اصلاندوز به بندر خشک تبدیل شود که قرار است طرح توجیهی را در این زمینه تهیه کنیم تا در کنار لغو مصوبه اخیر دولت در حذف گمرک اصلاندوز، این گمرک به بندر خشک تبدیل شود. استاندار اردبیل گفت: با احداث پل و اتصال راه‌آهن به آن سوی مرز به راحتی می‌توانیم از گمرک اصلاندوز به‌عنوان بندر خشک استفاده کنیم.

خدابخش با اشاره به طرح پایاب سد خداآفرین و تبدیل ۵۰ هزار هکتار اراضی دیم به آبی در این منطقه افزود: با توجه رهبر معظم انقلاب و با تخصیص یک میلیارد تومان اعتبار در مهار آب‌های مرزی، تلاش بر این است تا زمینه توسعه کشاورزی نوین در شمال استان اردبیل فراهم آید.وی در ادامه اظهار کرد: از سال ۸۳ تا ۹۲ در این طرح بیش از ۱۶۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده بود درحالی‌که در این ۵/ ۲سال و بعد از سفر رئیس‌جمهوری به استان اردبیل ۳۵۰ میلیارد تومان منابع در این بخش هزینه شده و امسال نیز ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است.

خدابخش با بیان اینکه با راه‌اندازی این طرح موفق می‌شویم تا کشت و صنعت‌های مختلفی را در مغان راه‌اندازی کنیم، اضافه کرد: با همکاری جهادکشاورزی و آب منطقه‌ای این طرح‌ها به سرانجام می‌رسد.وی به چهار پهنه معدنی استان اشاره کرد و ادامه داد: مطالعات اکتشافی در حال انجام است و تا آخر امسال چاه‌های آزمایشی آن به نتیجه می‌رسد تا سال بعد با استخراج و فرآوری محصولات معدنی بتوانیم در مناطق مختلف استان از ظرفیت معادن ارزشمند بهره بگیریم.

خدابخش فعالیت منطقه ویژه اقتصادی نمین را به‌عنوان یک ظرفیت و بستر مناسب توسعه اقتصادی یادآور شد و اظهار کرد: در کمیسیون اقتصادی مجلس منطقه آزاد تجاری به تصویب رسید که امیدواریم در مرحله نهایی در صحن علنی مجلس این مصوبه به تصویب نهایی برسد.