گروه خودرو: وزارت صنعت، معدن و تجارت در حالی دو شرط «آغاز تولید با ساخت داخل ۴۰ درصدی» و «صادرات ۳۰ درصدی» را پیش پای خودروسازان خارجی (برای حضور در ایران) گذاشته است که به‌نظر می‌رسد فرانسوی‌ها چندان زیر بار این شروط نرفته‌اند.

بنابر اعلام وزارت صنعت، هر خودروساز خارجی که قصد همکاری با شرکت‌های خودرساز داخلی را دارد، باید شروع تولیدش در ایران، با ساخت داخل ۴۰ درصدی آغاز شده و در ادامه نیز ۳۰ درصد از محصولات تولیدی را به بازارهای خارجی صادر کند.

هر چند منظور وزارت صنعت از در نظر گرفتن این شروط، محکم کردن پایه‌های حضور خودروسازان خارجی در ایران است، با این حال، ظاهرا شرکت‌های فرانسوی حاضر به پذیرفتن تمام و کمال این دو شرط نشده‌اند. بر این اساس، گفته می‌شود پژویی‌ها با وجود عقد قرارداد با ایران خودرو (که طبعا باید به به معنای قبول شروط دوگانه وزارت صنعت باشد)، به‌نوعی با وزارت صنعت بر سر تسهیل این شرایط به توافق رسیده‌اند؛ نشان به آن نشان که محصولات پژو قرار است با ساخت داخل ۲۰ درصدی در ایران تولید شده و طی یک سال این رقم به ۴۰ درصد برسد.

از آن سو اما به‌نظر می‌رسد رنویی‌ها هنوز نتوانسته‌اند با وزارت صنعت و شروطش کنار بیایند و اصلا یکی از دلایل اصلی به تاخیر افتادن عقد قرارداد این شرکت با خودروسازان ایرانی، همین موضوع است. بر این اساس شنیده می‌شود رنو زیر بار ساخت داخل ۴۰ درصدی (در آغاز تولید) و صادرات ۳۰ درصدی نرفته و این موضوع به محل اختلاف طرفین تبدیل شده است. حال اینکه پژو چطور توانسته با وزارت صنعت کنار بیاید و رنو فعلا نتوانسته، پرسشی است که نه مسوولان داخلی و نه مقامات رنو، پاسخ روشنی به آن نمی‌دهند.