تکرار رشد بهار در فصول آتی عکس: مجتبی سرانجام‌پور

گروه بازرگانی: در همایش مشترک اتاق بازرگانی ایران و سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو چرایی کاهش مراودات تجاری بین کشورهای عضو اکو مورد بررسی قرار گرفت. همچنین در این نشست راهکارهایی برای افزایش حجم تجارت بین اعضای سازمان اکو از سوی فعالان بخش خصوصی ایران و کشورهای ترکیه، پاکستان و افغانستان مطرح شد.

رشد یک درصدی حجم تجارت اکو یکی از اهداف اصلی این سازمان براساس سند چشم‌انداز ۱۰ ساله محسوب می‌شود، هدفی که به گفته رئیس دفتر رئیس‌جمهوری محقق نشده است. محمد نهاوندیان در این نشست خواستار استفاده از نرخ‌های ترجیحی برای پروژه‌های مشترک سرمایه‌گذاری میان اعضای سازمان اکو شد. رئیس دفتر رئیس‌جمهوری همچنین در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران با اشاره به رشد اقتصادی بهار سال جاری در کشور، ابراز امیدواری کرد که این رشد در ادامه سال نیز مستمر باشد.از سوی دیگر، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز با تاکید بر توجه سند چشم‌انداز اکو گفت: از ۶۳۵ میلیارد دلار مبادله بازرگانی کشورهای عضو اکو متاسفانه تنها ۸ درصد یعنی ۵۱ میلیارد دلار سهم تجارت درون‌منطقه‌ای بوده که بسیار ناچیز است. غلامحسین شافعی همچنین تاکید کرد سه اصل «توسعه همکاری‌های بانکی و فعال‌تر شدن بانک توسعه»، «تسهیل صدور روادید برای تجار، سرمایه‌گذاران و فعالان حمل‌ونقل ترانزیت» و «تسریع در اجرای تعرفه‌های ترجیحی و رفع تعرفه‌های تبعیضی» باید در اولویت تصمیم‌‌گیران سیاسی و اقتصادی قرار گیرد.

استفاده از تعرفه‌های ترجیحی

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در بیست و یکمین نشست کمیته اجرایی اتاق بازرگانی اکو اظهار کرد: اکو یک چارچوب و ظرفیت بسیار ارزشمند است که هنوز فرصت بهره‌برداری کامل پیدا نکرده است.محمد نهاوندیان افزود: برای کشورهای منطقه، اکو امکان همکاری جدی اقتصادی را فراهم کرده و اتاق اکو به دلیل حضور بخش خصوصی می‌تواند کانون تحقق این بهره‌برداری باشد.وی با اشاره به شرایط حاکم بر منطقه و ضرورت توجه به این ظرفیت تصریح کرد: ما نگران امنیت منطقه هستیم. کسانی هستند که آتش‌افروزی می‌کنند و بر اختلافات تاکید دارند، اما هر کسی که دلسوز منطقه است باید به دنبال جلب توجه در نقاط مشترک باشد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با بیان اینکه همکاری‌ اقتصادی منطقه‌ای گامی بلند و پایدار برای امنیت منطقه است، گفت: امنیت در منافع مشترک شکل می‌‌گیرد و همه از آن حراست می‌کنند. چراکه پیشرفت و امنیت را به همراه دارد. در حقیقت اقتصاد میدانی برای تجلی اشتراک فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی است. نهاوندیان با بیان اینکه تروریسم از ناامیدی و بیکاری نشات می‌گیرد، عنوان کرد: هر جا آشوب و برادرکشی می‌بینید، ریشه در مشکلات اقتصادی و ناامیدی جوانان دارد. بنابراین با سرمایه‌گذاری و اشتغال می‌توان امید ایجاد کرد و میان جوانان و خشونت و تروریسم فاصله انداخت. رئیس دفتر روحانی تصریح کرد: آنهایی که رشد کشورهای اسلامی را نمی‌خواهند مرتب در حال برنامه‌ریزی برای تفرقه و اختلاف هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به کودتای نافرجام ترکیه اشاره کرد و افزود: ما از ملت و کشور ترکیه در راستای دموکراسی و رای مردم حمایت کردیم و خوشحال هستیم که با همت مردم ترکیه نظم و مردم‌سالاری مورد تاکید قرار گرفت. نهاوندیان خطاب به بیگانگان هشدار داد: دوران کودتای نظامی و مقابله با رای مردم در منطقه ما سپری شده و در آینده منطقه جایی ندارد.نهاوندیان تاکید کرد: برای ایجاد امنیت و پیشرفت کشورها، باید همکاری‌های اقتصادی جدی‌تر از گذشته مد‌نظر قرار گیرد. اما سوال اینجا است، چرا تعاملات تاکنون افزایش نیافته است، قرار بود سالی یک‌درصد به حجم تجارت اعضای اکو افزوده شود، بنابراین باید همکاری‌هایی که به نفع اقتصاد است ادامه پیدا کند. وی با بیان اینکه میدان انرژی حوزه خوبی برای همکاری‌های درازمدت در بخش‌های تولید، انتقال، تبدیل و فرآوری صنایع پتروشیمی و صنایع پایین‌دستی است، اظهار کرد: باید در مورد تامین مالی برای این بخش برنامه‌ریزی شود. قراردادهای بلندمدت آثار مثبتی به همراه داشته و تضمین همکاری و پیشرفت دوسویه و چندسویه را فراهم می‌کند.

نهاوندیان همچنین خواستار تقویت بانک اکو و افزایش سرمایه آن شد. رئیس دفتر رئیس‌جمهوری تاکید کرد: باید از فعالیت‌های تجاری حمایت کرد و نرخ‌های ترکیبی برای پروژه‌های مشترک سرمایه‌گذاری ایجاد شود. همچنین می‌توان بر نرخ بیمه صادراتی و تامین مالی این تعرفه‌ها را اعمال کرد.نهاوندیان همچنین با اشاره به اینکه سیاست ایران لغو روادید با کشورهای همسایه است، گفت: باید برای بازرگانان و فعالان حمل‌ونقل سهولت در تردد تامین شود. وی با اشاره به اینکه در مورد حمل و نقل و گمرکات بارها با ترکیه صحبت شده و همکاری خوبی وجود دارد که باید به سایر اعضا نیز منتقل شود، اظهار کرد: باید همکاری بین سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان اولویت همکاری‌‌ها باشد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با بیان اینکه سیاست ایران و دولت یازدهم تقویت رویکرد چندجانبه‌گرایی است، اظهار کرد: طی سال‌های اخیر سه اجلاس سه‌گانه سران در منطقه برگزار شده و همکاری‌ خوبی میان ایران، روسیه و آذربایجان در رابطه با کریدور شمال و جنوب داشته‌ایم. نهاوندیان افزود: یکی از آن موارد ارتباطات ریلی است، در همین رابطه گفت‌وگویی با کشور آذربایجان انجام شد که یک خط جدید بین ایران، روسیه و اروپا از طریق کشور آذربایجان احداث و کشور آذربایجان را هم پس از تکمیل خط رشت - آستارا به بنادر جنوبی کشور وصل می‌کند.

نوید رشد اقتصادی پایدار

نهاوندیان همچنین در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران در مورد رشد اقتصادی فصل بهار و تداوم آن در ماه‌های آینده گفت: نرخ رشد سه ماهه ۴/ ۴ درصدی، حرکت رو به جلو را در بخش‌های مختلف نشان داد. به‌طوری که در بخش‌های صنعتی شاهد رشد بودیم و در بخش نفت جهش بی‌سابقه‌ای به دلیل رفع تحریم‌ها روی داد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با اشاره به رشد اقتصادی در صادرات غیرنفتی در بخش‌هایی مانند تولید کشاورزی و صنعتی گفت: افق پیش رو نشان از رشد دارد؛ به دلیل آنکه هزینه‌های تحریمی حذف شده است. از این رو کالاهای ایرانی قدرت رقابت بیشتری در بازارهای جهانی خواهند داشت. به گفته وی، در بازارهای داخلی نیز قیمت تولید داخلی رقابتی‌تر می‌شود و با حرکت آرام و مطمئنی که در افزایش تقاضای کل وجود دارد، می‌توان مطمئن بود، روند رشد اقتصادی ادامه پیدا کند. نهاوندیان در عین حال ابراز امیدواری کرد که رشد ۵ درصدی تحقق یابد و در مورد سرمایه‌گذاری نیز عنوان کرد: با توجه به افق مثبت پیش‌رو قطعا سرمایه‌گذاری افزایش می‌یابد و توسعه طرح‌های موجود نیز در کنار طرح‌های جدید مدنظر است که در مجموع نویدبخش رشد اقتصادی مثبت خواهد بود.

سهم 8 درصدی تجارت اعضای اکو

نایب رئیس بازرگانی ایران نیز با بیان اینکه کشورهای عضو اکو از ویژگی‌های بسیار مهمی برخوردار هستند، تصریح کرد: مطابق آمارها، در سال ۲۰۱۵ بیش از ۶۳۵ میلیارد دلار مبادله بازرگانی انجام شده که از این رقم ۸ درصد یعنی ۵۱ میلیارد دلار سهم تجارت درون‌ منطقه‌ای بوده است. به گفته غلامحسین شافعی، در سال ۲۰۱۳ سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) در منطقه اکو ۳۴ میلیارد دلار بوده که ۱۸ درصد کاهش را نسبت به سال ماقبل خود نشان می‌دهد. وی افزود: از طرفی سهم این سازمان از کل سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جهان که ۱۷۰۰ میلیارد دلار است، تنها ۲درصد است. نایب رئیس بازرگانی ایران تصریح کرد: طبق ‌آمار متاسفانه حجم کنونی تجارت و سرمایه‌گذاری در شأن این سازمان نیست و لازم است رویکردی جدید با روشی نوین در راستای طرح برنامه‌ها و چشم‌‌انداز و اجرایی کردن آن در اکو تدوین شود. این فعال بخش خصوصی گفت: رایزنی اعضا درباره سند چشم‌‌انداز ۱۰ ساله (۲۰۱۶ تا ۲۰۲۵)باید در مرکز مورد توجه قرار گیرد و دبیرخانه پیش‌نویس این سند را تهیه و آن را در اختیار اعضا قرار داده تا با اهتمام برنامه‌ جامع تدوین و پیگیری مجدانه برای اجرایی و نهایی شدن به عمل آورد. به گفته شافعی‌، در این زمینه نقش بخش خصوصی به‌عنوان قوای محرکه اقتصادهای منطقه و در راس آنها اتاق‌های بازرگانی در اولویت قرار گیرد تا بتوان از این رهگذر سند چشم‌اندازی برای ۱۰‌سال آینده طراحی کرد که مطابق با نیازهای اقتصادی منطقه بوده و بتواند مجموعه فعالان اقتصادی اکو را به دستیابی اهداف اصلی سازمان در گسترش روزافزون تعاملات و همکاری‌های درون‌منطقه‌ای کمک کند.

سازمان اکو اتحاد اقتصادی است

از سوی دیگر، رئیس اتاق بازرگانی پاکستان با اشاره به برنامه‌های سازمان افزود: کنفرانس مشترک میان اتاق ترکیه و افغانستان و اعضای اکو و «آ سه آن» و اتاق‌های بازرگانی کشورهای مسلمان برگزار می‌شود. وی همچنین به چرایی کاهش تجارت به کشورهای عضو پرداخت و گفت: باید کمیته‌های خصوصی مباحث را بررسی کنند و علت به نتیجه نرسیدن اهداف را پیگیری کنند. «عبدالرووف عالم» با تاکید بر اینکه اعضا به دنبال اقتصاد پایدار هستند، اظهار کرد: نیازمندیم تجارت میان کشورهای عضو برقرار شود تا بتوان تعامل بیشتر داشت.

رئیس اتاق پاکستان استقرار «رژیم آزادی تجاری در منطقه» را مهم دانست و اظهار کرد: بخش خصوصی مسوول توسعه پایدار است و مسوولیت رشد اقتصادی نیز بردوش این بخش قرار گرفته است که اکو بر فعال شدن این بخش اهتمام ویژه‌ای دارد. در واقع ۹۰ درصد رشد اقتصادی اکو باید از سوی بخش خصوصی پیگیری شود. همچنین اتاق اکو باید به‌عنوان یک نهاد پیشرو نقش‌آفرینی کند.

«عالم»، صدور آسان روادید و حل معضلات بانکی در منطقه اکو را مورد تاکید قرار داد و خواستار اضافه شدن دو کمیته تخصصی در حوزه‌های شرعیت اسلام و ارتقای علوم و فناوری در اکو شد. به گفته وی، حدود ۵/ ۳ میلیارد نفر یعنی ۵۰ درصد جمعیت جهان در منطقه نزدیک و همسایه اکو قرار دارند در عین حال ۱۵‌درصد ذخایر نفت و نیز ۲۴ درصد ذخایر نفت و گاز جهان را اعضای سازمان در اختیار دارند، اما نتوانسته‌ایم از این فرصت به خوبی استفاده کنیم. عالم با اشاره به اینکه ایران، قزاقستان و ترکمنستان صادرکننده گاز و نیز پاکستان و ترکیه واردکننده آن هستند، تصریح کرد: کشورهای عضو اکو از ظرفیت‌های بالایی برخوردار هستند که می‌توان به تولید برق اشاره کرد. به گفته وی، ترکمنستان و قزاقستان نیز تولیدکننده محصولات کشاورزی هستند، از این رو اکو می‌تواند صادرکننده محصولات کشاورزی باشد.

حذف شرایط روادید

رئیس اتاق بازرگانی ترکیه نیز در این نشست با اشاره به کودتای نافرجام ترکیه تصریح کرد: این اتفاق بیانگر قدرت دموکراسی بر زور و کودتا شد که با حمایت مردم به عقب رانده شد. «حصار چیکلی‌اوغلو» گفت: اتاق بازرگانی ترکیه در آن زمان توسط شبکه‌های اجتماعی به فعالان اقتصادی هشدار داد که از دموکراسی و شرایط پیش آمده مراقبت کنند. وی با تاکید بر تعامل بیشتر کشورهای مسلمان عضو در منطقه، تصریح کرد: تفاهمات بسیاری در زمینه کشاورزی، نفت، گاز و معادن و... وجود دارد و این سازمان رتبه خوبی در دنیا دارد، اما سطح پایینی از تجارت بین اعضا وجود دارد.

رئیس اتاق بازرگانی ترکیه افزود: این در شرایطی است که بیشتر سطح تجارت با کشورهای دیگر است. از این رو باید سطح تجارت خارجی با کشورهای همسایه افزایش یابد. «چیکلی‌اوغلو» با اشاره به اینکه ترکیه تجربیات خوبی در مورد مکانیزه و مدرن‌سازی گمرکات دارد، اظهار کرد: در این ارتباط با کشور پاکستان پروژه‌هایی در حال اجرا است و امیدواریم با دیگر اعضا نیز کارهای مشترک برای تسهیل تجارت و رفع موارد گمرکی ایجاد شود. وی همچنین جلسات مشترک روزهای گذشته را مثبت ارزیابی کرد و گفت: قانون حمل‌ونقل بین‌المللی (کارنه‌تیر) به خوبی در حال انجام است و ترانزیت بین کشورهای عضو و ارتباط بین گمرکات و اتاق‌های بازرگانی انجام خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی ترکیه همچنین خواستار رفع مشکلات مربوط به قوانین روادید بین کشورهای عضو اکو شد و گفت: روابط میان کشورهای همسایه باید تسهیل شود، زیرا اشتراکات زیادی میان ما وجود دارد. از طرفی «ابراهیم آکچا»، دبیرکل سازمان اکو، میزان سرمایه‌گذاری در منطقه اکو را ۳۳ میلیون دلار برآورد کرد و با غیرقابل دفاع خواندن این میزان سرمایه‌گذاری گفت: در حال حاضر سهم اکو در اقتصاد جهانی تنها ۲ درصد است که رقم ناچیزی است. بر اساس اظهارات وی اکو به بخش خصوصی اهمیت می‌دهد، چون با ابتکار حرکت می‌کند. بنابراین باید با توجه به آماده‌سازی زمینه‌های اجرایی شدن تفاهمات ایجاد شده به همگرایی بیشتر اعضا کمک کرده و تلاش کنیم با اهتمام جدی اعضا نسبت به اکوتا، حل معضل روادید و امضای تفاهمات گمرکی، رشد مناسبات اکو را فراهم سازیم.

نایب رئیس اتاق بازرگانی و صنعت اکو نیز در این نشست، موفقیت درشکست دادن کودتا را به ملت و دولت ترکیه تبریک و جاذبه‌های اقتصادی کشورهای عضو اکو را متنوع ارزیابی کرد و گفت: متاسفانه ظرفیت‌های بی نظیر موجود در این منطقه مورد غفلت واقع شده است. آذرخش حافظی با اشاره به آنچه در افغانستان وجود دارد و کشورهای مختلف می‌توانند روی آنها سرمایه‌گذاری کنند، تاکید کرد: این کشور می‌تواند حدود ۴۹ هزار مگاوات برق اضافی تولید کند. در بحث‌های جاده ای، راه‌اندازی راه‌آهن و زیرساخت‌های حمل ونقلی پتانسیل بالایی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی وجود دارد. طبق برآورد صورت گرفته افغانستان آمادگی جذب ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه خارجی را دارد.