مجن؛ بهشتی در حاشیه کویر

مجن، شهری از شهرهای استان سمنان است که در مسیر شاهرود به بسطام و در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شاهرود قرار دارد. موقعیت جغرافیایی این شهر و قرار گرفتنش در منطقه‌ای کوهستانی، به‌گونه‌ای است که آن را در یک بن‌بست قرار داده و تنها راه ارتباطی‌اش جاده‌ای آسفالته است که مجن را به شاهرود و بسطام وصل می‌کند.

مجن به‌دلیل بناهای پلکانی و معماری شبیه به ماسوله و نیز آبشاری با همین نام معروف است و به عنوان مقصدی دلپذیر برای سفرهای تابستانی مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد؛ گرچه باید گفت که این منطقه در پاییز و زمستان هم با وجود سردی هوا و بارش سنگین برف، همچنان بسیار دیدنی است. اما علاوه‌بر آبشار مجن، چند آبشار نیز در دل صخره‌ها قرار گرفته‌اند که دستیابی به آنها بسیار سخت است. همچنین صخره‌های عمودی کنار آبشار برای صخره‌نوردی بسیار مناسب هستند. آبشار تنگه داستان، آبشار تنگه اسمال، آبشار تنگه تاریک، چشمه هفت‌رنگ‌، آبشار مصنوعی، امامزاده ابراهیم، مقبره زیارتی پیر، چشمه آب درگویی و چشمه آب درخانیاب از دیگر زیبایی‌ها و نقاط دیدنی این منطقه هستند که اگر فرصت کافی داشته باشید دیدن آنها نیز خالی از لطف نخواهد بود. البته کشتزارهای گندم و باغ‌های آلبالو، گیلاس و زردآلو و نیز گل‌های زیبای آفتابگردان در جای‌جای این منطقه و در مسیر دسترسی به آبشار مجن را هم نباید از نظر دور داشت.

مسیر دسترسی

در مسیر شاهرود به بسطام پس از تقریبا ۲ کیلومتر، راه آسفالته عریضی در سمت چپ وجود دارد که شما را پس از طی ۳۵ کیلومتر به مجن خواهد رساند. پس از آن از مجن تا آبشار ۵/ ۱۲ کیلومتر راه است که ۱۰ کیلومتر این مسیر خاکی و البته برای انواع وسایل نقلیه قابل تردد است. در انتهای این جاده خاکی پارکینگی وجود دارد که می‌توانید اتومبیل خود را در آنجا پارک کنید و پس از چند متر پیاده روی درون آب سرد به زیر آبشار برسید.