گروه صنعت و معدن: آخرین وضعیت اعلام شده از طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی حکایت از اختصاص بیشترین سهم در این طرح‌ها به صنایع کوچک دارد. براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال حاضر ۹۸ هزار و ۳۶۲ طرح در کشور در حال اجرا است که از این میزان ۹۱ هزار و ۶۸ طرح به طرح‌های کوچک و بعضا متوسط اختصاص دارد. اختصاص بیشترین سهم در میان طرح‌های نیمه‌تمام به صنایع کوچک در حالی است که در سال جاری اتمام این طرح‌ها با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصدی یکی از ماموریت‌های هفت‌گانه این وزارتخانه در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود و اختصاص بیشترین سهم در میان طرح‌های با پیشرفت فیزیکی به معنی آن است که مسوولان این وزارتخانه باید راهکاری برای رونق‌بخشی به صنایع کوچک و متوسط در نظر گیرند.

براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در مدت زمان مذکور در مجموع ۹ هزار و ۴۲۵ طرح نیمه‌تمام که از پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد برخوردار هستند سهم صنایع کوچک ۸ هزار و ۳۹۳ طرح است؛ تجمیع بیشترین طرح‌های نیمه‌تمام در صنایع کوچک و متوسط موجب شد تا اختصاص ۱۶ هزار میلیارد تومان منابع برای تعیین تکلیف این طرح‌ها در دستور کار قرار گیرد. براساس اعلام این وزارتخانه متقاضیان دریافت تسهیلات پیش بینی شده باید از دو شرط پیشرفت فیزیکی بیش از ۶۰ درصد و راه‌اندازی طرح تا پایان سال ۹۵ برخوردار باشند تا بتوانند به این تسهیلات دسترسی پیدا کنند. شروطی که از آنها می‌توان به عزم جدی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای عبور از صنایع کوچک از چالش طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی یاد کرد.

وضعیت موجود طرح‌ها

بر اساس آمار اعلام شده مجموع طرح‌های در دست اجرا با پیشرفت فیزیکی صفر تا ۲۰‌درصد تا پایان خرداد سال جاری برابر با ۷۷ هزار و ۴۷۶ فقره بوده که بیشترین طرح‌های در دست اجرا برای این بخش به گروه ۱۰ تا ۵۰ نفر کارکن با ۴۲ هزار و ۲۵ فقره طرح اختصاص داشته است. این آمار نشان دهنده آن است که بیشترین تمرکز طرح‌هایی که به تازگی استارت خورده به صنایع کوچک اختصاص یافته است. در این بخش ۲‌هزار و ۸۸۹ فقره طرح به گروه ۵۰ تا ۱۰۰ نفر کارکن و ۲‌هزار و ۳۴ فقره طرح نیز به گروه ۱۰۰ نفر کارکن و بیشتر اختصاص داشته است. بر اساس داده‌های جدول در مجموع در طرح‌های با پیشرفت فیزیکی صفر تا ۲۰ درصد اشتغال‌زایی بیش از دو میلیون و ۳۶ هزار نفری پیش‌بینی شده است. سرمایه پیش‌بینی شده برای اجرای این گروه از طرح‌ها نیز معادل ۵ هزار و ۸۱۴ میلیارد ریال است.

برای طرح‌های با پیشرفت فیزیکی ۲۰ تا ۴۰ درصد نیز در مدت زمان مورد بررسی در مجموع ۶ هزار و ۱۵۳ فقره طرح ثبت شده است. بیشترین طرح‌های در دست اجرا برای این بخش نیز به گروه ۱۰ تا ۵۰ نفر کارکن با ۳ هزار و ۶۹۲ فقره طرح اختصاص دارد. اشتغال‌زایی پیش‌بینی شده برای طرح‌هایی که پیشرفت فیزیکی ۲۰ تا ۴۰ درصد دارند نیز بیش از ۲۶۴ هزار نفر است. سرمایه پیش‌بینی شده برای طرح‌های با پیشرفت فیزیکی مذکور معادل ۷۶۵ هزار میلیارد ریال است. بررسی وضعیت موجود طرح‌های صنعتی در دست اجرا نیز نشان می‌دهد که ۵ هزار و ۳۰۸ فقره طرح با پیشرفت فیزیکی ۴۰ تا ۶۰ درصدی ثبت شده است که بیشتر طرح‌های این گروه نیز به ۱۰ تا ۵۰ نفر کارکن با ۳ هزار و۴ فقره طرح اختصاص دارد. در مجموع مطابق برآورد وزارت صنعت، معدن و تجارت برای طرح‌های با پیشرفت مذکور اشتغال‌زایی بیش از ۱۹۸ هزار نفری پیش‌بینی شده است. سرمایه پیش‌بینی شده برای این طرح‌ها نیز حدود ۴۴۱ هزار میلیارد ریال است.

از سوی دیگر مطابق آمار ارائه شده ۴‌هزار و ۸۷۸ فقره طرح نیز با پیشرفت ۶۰ تا ۸۰‌درصدی در مدت زمان مذکور ثبت شده که همانند طرح‌های قبلی بیشترین تمرکز را در گروه ۱۰ تا ۵۰ نفر کارکن دارد. در این بخش بیش از دو هزار و ۷۴۹ فقره طرح ثبت شده است. اشتغال‌زایی پیش‌بینی شده برای طرح‌های صنعتی با پیشرفت فیزیکی ۶۰ تا ۸۰ درصد بیش از ۱۷۴ هزار نفر است. سرمایه پیش‌بینی شده برای این طرح‌ها نیز بیش از ۵۲۸ هزار میلیارد ریال است. از سوی دیگر، مطابق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت معادل ۴ هزار و ۵۴۷ فقره طرح با پیشرفت فیزیکی ۸۰ تا ۱۰۰ درصد در سه‌ماه منتهی به خرداد ماه به ثبت رسیده است که بیش از ۲ هزار و ۵۲۹ فقره طرح به گروه ۱۰ تا ۵۰ نفر کارکن اختصاص دارد. اشتغال‌زایی پیش‌بینی شده برای این طرح‌ها نیز بیش از ۱۵۰ هزار نفر است. سرمایه پیش‌بینی شده برای اتمام طرح‌های با پیشرفت فیزیکی ۸۰ تا ۱۰۰ درصد نیز بیش از ۴۴۵ هزار میلیارد ریال است.

صنایع کوچک؛ پیشران طرح‌های نیمه تمام