تولید 1/ 5 میلیون تنی محصولات کشاورزی

دنیای اقتصاد، تبریز، رعنا نیک‌رفتار: نشست اخیر کمیته اقتصاد مقاومتی بخش کشاورزی آذربایجان شرقی با حضور مدیریت ارشد استان و مدیران و فعالان این بخش، شاهد ریل‌گذاری تا پایان سال جاری با رویکرد ارتقای همه شاخص‌های کشاورزی نسبت به سال قبل بود. افزایش چشمگیر سهم کشاورزی از اعتبارات استانی در مدت سپری شده از حیات دولت تدبیر و امید، تصمیم برای افزایش تسهیلات اعطایی صندوق توسعه و حمایت از کشاورزی آذربایجان شرقی از ۶۰۰ میلیارد ریال سال گذشته به یک هزار میلیارد ریال در سال جاری و وعده بسیج سازندگی برای احیا یا ایجاد ۲۱۰ واحد تولیدی کشاورزی در شهرستان‌های استان از مصوبات کمیته اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی بود. شرکت‌کنندگان در این نشست بر ضرورت اتصال هیات‌های تجاری علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در آذربایجان شرقی به بخش کشاورزی و تلاش برای عملیاتی کردن بایسته‌های سند تدبیر و توسعه استان در بخش راهبردی کشاورزی تاکید کردند.

افزایش 5 درصدی سهم کشاورزی

اسماعیل جبارزاده، استاندار آذربایجان شرقی در این نشست با اشاره به اینکه سهم کشاورزی از اعتبارات استانی در ابتدای سال ۹۲ به چهار درصد کاهش یافته بود، گفت: این رقم در دو سال گذشته به ۹ درصد افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری به ۱۱ درصد برسد. وی مشکلات گذشته در بخش‌های مختلف همچون کشاورزی را به‌دلیل بی‌برنامگی دانست و گفت: عمل بر اساس سلیقه و ذائقه و آزمون و خطا، موجب هدر رفت منابع در گذشته شد. جبارزاده با بیان اینکه در سند تدبیر توسعه استان نقشه راه مشخص شده است، اظهار کرد: بخش کشاورزی همراهی مناسبی با اجرای این سند داشته و با توجه به انتخاب استان به عنوان الگوی اقتصاد مقاومتی در کشور، کشاورزی استان هم می‌تواند الگوی سایر استان‌ها باشد. استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به رکوردشکنی تولید گندم در سال جاری با پیش‌بینی خرید ۸۰۰ هزار تن در استان خاطرنشان کرد: درحالی‌که در اسفند سال ۹۲ برای سه روز ذخیره گندم نداشتیم، امروز سیلوها خالی نشده، تولید جدید وارد شده است. وی با اشاره به اهمیت کشاورزی استان در برنامه اقتصاد مقاومتی و اینکه عمده صنایع استان همچون شیرینی و شکلات، لبنی و فرش وابسته به کشاورزی است، بر ضرورت همراهی همه دستگاه‌ها در تحقق این برنامه‌ها تاکید کرد.

جبارزاده با بیان اینکه مشکل بخش کشاورزی، مشکل همه مسوولان استان است، گفت: در کنار فعالان این بخش هستیم و از رونق تولید در این بخش حمایت می‌کنیم‌. وی با اعلام اینکه کل تسهیلات در گردش استان برای سال جاری در بخش‌های مختلف اقتصادی هفت هزار میلیارد ریال است، گفت: سهم اعتباری بخش کشاورزی باید مشخص شود. جبارزاده در پاسخ به خواسته یکی از فعالان بخش کشاورزی استان در زمینه پرداخت تسهیلات اختصاص یافته به واحدهای راکد بخش صنعت به بخش کشاورزی گفت: تسهیلات اختصاص یافته برای خود بخش صنعت هم کافی نیست و باید برای حمایت از بخش کشاورزی به دنبال منابع جدید باشیم. وی صندوق حمایت از بخش کشاورزی را ظرفیتی مناسب برای این بخش دانست و گفت: با توسعه دفترهای این صندوق در سایر شهرستان‌ها و ایجاد یک صندوق در هر شهرستان می‌توان بهره بیشتری از این ظرفیت برد. وی بر ضرورت جذب سرمایه خارجی در این بخش نیز تاکید کرد و گفت: با استفاده از توان نهادهای غیردولتی همچون بسیج سازندگی و نهادهای حمایتی همچون بنیاد برکت می‌توان گام‌های بزرگ‌تری به‌منظور اهداف برنامه اقتصاد مقاومتی همسو با سند تدبیر توسعه استان برداشت.

ضرورت همگرایی برای رفع موانع

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی هم با اشاره به مفهوم اقتصاد مقاومتی گفت: پررنگ شدن این موضوع در کشور به‌دلیل آسیب‌پذیری مقوله اقتصاد نسبت به زمینه‌های سیاسی و دفاعی است. داوود بهبودی با اشاره به چالش‌هایی که در زمینه برخی شاخصه‌های اقتصادی وجود دارد، بر ضرورت همکاری مجموعه‌های دولتی، خصوصی و غیردولتی برای رفع موانع موجود در مسیر توسعه اقتصادی تاکید کرد. وی با اشاره به اینکه سند تدبیر توسعه بخش کشاورزی استان همسو با اقتصاد مقاومتی و جامع‌تر از اهداف تدوین شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای این بخش است، یادآوری کرد: با توجه به خرد بودن بیشتر فعالیت‌های بخش کشاورزی، مدیریت مناسب این بخش به‌منظور اهداف توسعه ضروری است. بهبودی با بیان اینکه سرمایه تمام مشکلات این بخش را حل نمی‌کند، گفت: با ارزیابی ویژگی واحدهای فعال و تعمیم عملکرد این واحد به واحدهای نیمه فعال و راکد می‌توان شاهد رونق تولید در این بخش بود.

تولید پنج میلیون و 106 هزار تن

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی هم در این نشست با اشاره به سیمای کشاورزی استان، مجموع تولیدات کشاورزی آن در بخش‌های مختلف دام، طیور، شیلات، باغی و زراعی را پنج میلیون و ۱۰۶ هزار تن در سال اعلام کرد. اکبر فتحی با اشاره به فعالیت ۵۶۵ واحد صنایع تبدیلی در استان، ظرفیت فرآوری این واحدها را دو میلیون تن در سال دانست. فتحی با اشاره به افزایش جذب تسهیلات بخش کشاورزی استان از صندوق توسعه ملی در دو سال گذشته گفت: درحالی‌که در سال ۹۲تنها ۶۲ درصد از سهمیه استان از این محل جذب شده بود، سال گذشته ۳۷ درصد بیش از سهمیه استان جذب شد. فتحی با اعلام اینکه ۵۹ درصد واحدهای بخش کشاورزی استان فعال، ۲۷ درصد راکد و ۱۴ درصد نیمه فعال است، گفت: برای راه‌اندازی واحدهای راکد و فعال‌سازی واحدهای نیمه فعال در کنار تکمیل واحدهای در حال احداث ۴۱۶۵ میلیارد و ۷۳۹ میلیون ریال اعتبار و تسهیلات نیاز است.

وعده اعطای یک هزار میلیارد ریال

مدیرعامل صندوق توسعه و حمایت از کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در این نشست با اشاره به آغاز فعالیت صندوق با ۱۷۴۰ میلیون ریال سرمایه در سال‌های قبل اظهار کرد: این رقم اکنون به ۳۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته است. بشیر جعفری افزود: صندوق در سال گذشته ۶۰۰ میلیارد ریال تسهیلات با نرخ سود چهاردرصد به اعضای خود اعطا کرد که ۳۰۰ میلیارد ریال آن از محل سرمایه‌های خود صندوق‌ها و بقیه از محل اعتبارات بانک‌های طرف قرارداد صندوق بود. وی با اشاره به برنامه راه‌اندازی صندوق توسعه در شهرستان‌های میانه، مرند، اهر، جلفا و مراغه و آذرشهر اظهار کرد: ۴۱ درصد سرمایه صندوق باید از سوی دولت تامین شود و هر صندوق نیز ۱۰۰میلیارد ریال آورده اولیه داشته باشد. دبیر خانه کشاورز استان هم در این نشست، افزایش تولید بخش کشاورزی استان به بیش از ۱/ ۵ میلیون تن در سال با وجود رکود و نیمه‌فعال بودن واحدهای این بخش را تامل برانگیز دانست و گفت: تعاونی‌های خرده پا و کوچک نقش مهمی در شکوفایی بخش کشاورزی ایفا می‌کنند. مصطفی قنبری با تاکید بر ضرورت دانش‌بنیان شدن تولید در بخش کشاورزی گفت: سرمایه‌گذاری در این بخش باید به سمت تعاونی‌ها سوق پیدا کند. در این نشست تعدادی از فعالان بخش خصوصی و مسوولان اتحادیه‌های کشاورزی استان مشکلات مربوط به بخش فعالیت خود را مطرح کردند. تسریع در واگذاری و نصب پنل‌های خورشیدی در مناطق عشایری استان و افزایش مراکز عرضه مستقیم محصولات کشاورزی از خواسته‌های مطرح شده در این نشست بود. در پایان این نشست کتاب «پهنه‌بندی آبادی‌ها، تحولی در نظام ترویج کشاورزی ایران» نیز با حضور استاندار آذربایجان شرقی و هیات همراه رونمایی شد.