دنیای اقتصاد: بازار جهانی موبایل‌های هوشمند حالا دومین فصل متوالی رکود را بدون رشد پشت سر گذاشته است. بررسی‌های اخیر موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان می‌دهد که تولیدکنندگان در فصل دوم سال جاری میلادی در نهایت ۳/ ۳۴۳ میلیون دستگاه موبایل هوشمند را به سراسر دنیا صادر کرده‌اند که این میزان در مقایسه با صادرات جهانی این محصولات در فصل دوم سال ۲۰۱۵ رشد تنها ۳/ ۰ درصدی داشته است. آخرین رشد سالانه قابل توجه این بازار با ۱/ ۳ درصد مربوط به فصل اول سال جاری میلادی بوده است.

«ریان ریث» یکی از کارشناسان IDC می‌گوید: «با این همه هنوز بعضی تغییرات در بازار موبایل‌های هوشمند دیده می‌شود و بسیاری از تولیدکنندگان استراتژی تجاری خودشان را دوباره تنظیم می‌کنند تا بتوانند از این تغییرات بهره بیشتری ببرند. بازارهای بزرگ و پیشرفته تلاش بیشتری برای عرضه محصولات به عنوان یک سرویس می‌کنند تا به این ترتیب از چرخه کوتاه جایگزینی با مدل‌های جدید جلوگیری کنند. این در حالی است که در بازارهای بزرگی مانند چین رقابت تولیدکنندگان داخلی با شرکت‌هایی مانند اپل در نهایت باعث کاهش میزان صادرات جهانی این شرکت بزرگ شده است. با این همه اما اندک رشد بازار جهانی موبایل‌های هوشمند به کمک تقاضا و خرید در بازارهایی مانند اندونزی، هندوستان و خاورمیانه اتفاق افتاده است.»

با این همه شرکت بزرگ سامسونگ توانسته همچنان جایگاه خود را به‌عنوان بزرگ‌ترین و پرفروش‌ترین تولیدکننده موبایل‌های هوشمند در جهان حفظ کند. بسیاری از تحلیلگران بازار معتقدند که این اتفاق به خاطر فروش خوب دو گوشی Galaxy S۷ و S۷ Edge رخ داده است. اپل اما فصل دوم امسال را با کمترین میزان رشد فصلی خود در طول یک سال به پایان رسانده است. این اتفاق به دنبال انتظار خریداران آی‌فون برای ورود مدل جدید این گوشی پرطرفدار افتاده است. اپل در این فصل ۴/ ۴۰ میلیون دستگاه آی‌فون به سراسر دنیا صادر کرده که این رقم در هفت فصل گذشته کمترین میزان صادرات جهانی این شرکت بوده است. با این همه اما اپل توانست با معرفی و عرضه گوشی کاربردی و نسبتا ارزان‌قیمت iPhone SE در دو فصل گذشته بازار کشورهای در حال توسعه را گرم و با خودش همراه کند. «آنتونی اسکارسلا» یکی دیگر از کارشناسان موسسه IDC در این مورد می‌گوید: «صرف‌نظر از گوشی Galaxy S۷ شرکت سامسونگ، اغلب شرکت‌های تولیدکننده از جمله اپل موفقیت خوبی با عرضه مدل‌های ارزان‌تر در مقایسه با مدل‌های پرچمدار خود به‌دست آورده‌اند.

همان‌طور که قیمت موبایل‌های هوشمند کاهش می‌یابد، شدت رقابت شرکت‌های تولیدکننده به سمتی پیش می‌رود که مدل‌های پرچمدار خودشان را با قیمت‌هایی منطقی‌تر و ارزان‌تر به بازار عرضه کنند تا به این ترتیب قدرت خرید مردم بالاتر برود. برندهای چینی مانند Huawei، OPPO، vivo و Xiaomi نمونه‌های خوبی برای موفقیت در این زمینه هستند و به این ترتیب هم توانسته‌اند در سال‌های اخیر با سرعت بیشتری در بازار موبایل‌های هوشمند رشد کنند و موفقیت‌های بیشتری در بازارهای مختلف جهانی به‌دست بیاورند.» هوآوی یک بار دیگر در این فصل توانست به کمک فروش داخلی خود در چین والبته فروش خوب در کشورهای اروپایی، جایگاه سومین تولیدکننده پرفروش بازار جهانی موبایل‌های هوشمند را به خود اختصاص دهد. عملکرد خوب و تقاضای بالا برای محصولات این شرکت در دو منطقه چین و اروپا تضمین خوبی برای رشد این شرکت در فصل‌های آینده هم می‌تواند باشد. عرضه مدل‌های پرچمدار این شرکت با قیمت‌های بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ دلار توجه بسیاری از کاربران و خریداران را به هوآوی جلب کرده است.

OPPO حالا با رشد بیش از صد درصدی در جایگاه چهارم این جدول قرار دارد و مدل پرچمدار R۹ این شرکت توانسته طرفداران زیادی در بازارهای مختلف دنیا پیدا کند. این شرکت همچنین حالا برای آشنایی بیشتر مردم دنیا با برندش سعی دارد در رویدادهای بزرگ و سرگرمی‌های محبوب در سراسر جهان حضور پررنگی داشته باشد. Vivo هم تولیدکننده چینی دیگری است که حالا با عملکردی خوب توانسته به جمع پنج تولیدکننده برتر بازار جهانی موبایل‌های هوشمند بپیوندد. این شرکت حالا تمام تمرکزش را بر بازار منطقه آسیا پاسیفیک گذاشته است، درحالی‌که حضور پررنگ و موثری هم در بازار چین دارد.

دومین فصل متوالی بدون رشد بازار موبایل

دومین فصل متوالی بدون رشد بازار موبایل