وداع تلخ، ورود خاموش

گروه بورس: پایان هفته بورس تهران با رویدادهای داغی مواجه شد، جایی که محمد فطانت در کمتر از ۲۴ ساعت از ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار استعفا داد و شاپور محمدی جایگزین وی شد و بلافاصله تودیع و معارفه شدند. علاوه بر نفس استعفا که در فضایی نسبتا خاموش و البته ناگهانی انجام شد، روز گذشته نیز جلسه تودیع و معارفه ریاست سازمان در حاشیه برگزار شد. از سوی دیگر در بازار نیز شروع غیرمنتظره‌ای را در معاملات شاهد بودیم، به‌طوری که حمایت ناگهانی کدهای حقوقی از برخی نمادهای شاخص‌ساز جهش حدود یک درصدی را در معاملات دیروز رقم زد. مجموع این موارد نشانه‌هایی است از مسوولیت دشوار محمدی در جایگاه جدید خود و مسیرهایی که می‌تواند با آنها مواجه شود.

فطانت که در دوره کوتاه ریاست خود چندان به رسانه‌ای‌شدن علاقه‌مند نبود، در پایان فعالیت نیز در سکوت خبری از تالار شیشه‌ای خداحافظی کرد. عصر سه‌شنبه خبر استعفای فطانت در حالی به‌صورت تدریجی مطرح شد که اصحاب رسانه را غافلگیر کرد اما این پایان غافلگیری نبود و در ادامه نیز در یک مراسم غیررسمی و البته با حضور عمده مقام‌های رسمی، از فعالیت‌های فطانت تقدیر و نسبت به حضور محمدی در سمت ریاست بورس ابراز امیدواری شد. نکته قابل‌توجه در این برنامه، حضور معدود و کمرنگ رسانه‌های عمومی بود که بار دیگر بر ضعف هماهنگی با اصحاب رسانه تاکید داشت. بنابراین ریاست قبلی که دوران سختی را پشت‌سر گذاشته بود وداع کم‌استقبالی را بدون دعوت از بسیاری از فعالان حوزه بازار سرمایه با تالار شیشه‌ای تجربه کرد.

در سمت دیگر، ریاست جدید سازمان بورس زیر ذره‌بین قرار گرفته است. وی در حالی در یک برنامه غیررسمی و در خاموشی نسبی وارد بازار سرمایه شد که به نظر می‌رسد شرایط دشواری را در ادامه خواهد داشت. نخستین معارفه که می‌توانست اثرگذاری بالایی بر فعالان بازار سرمایه داشته باشد، بیشتر به ارائه سخنرانی‌های تشریفاتی و بدون ارائه برنامه‌های مدون سپری شد. این تودیع و معارفه در شرایطی انجام شد که اگر سناریوی خوشامدگویی بزرگان بازار سهام در معاملات روز گذشته تایید شود، به نظر می‌رسد سکان‌دار جدید بورس وظیفه سختی در آینده دارد. جایی که باید بدون توجه به منافع اشخاص و گروه‌های ذی‌نفع در بازار به رسالت اصلی خود و توسعه بازار سرمایه کشور بپردازد. امری که بار دیگر بر لزوم «شفافیت» در «تالار شیشه ای» تاکید می‌کند. امید است پس از این ورود خاموش در ادامه فعالیت شاهد بهبود روزافزون بازار سرمایه در تمامی حوزه‌ها باشیم.