رسالت مهم «وبهشهر» ؛کمک به توسعه کشور در کنار سودآوری مطلوب

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت توسعه صنایع بهشهر با حضور بیش از ۷۹ درصد سهامداران تشکیل شد. این جلسه به ریاست محمودی ، نظارت آقایان گودرزیان و محمدی و دبیری مقیم‌زاده برگزار شد. در این مجمع پس از تصویب صورت‌های مالی از سوی سهامداران تقسیم مبلغ ۲۰۰ ریال سود به ازای هر سهم به تایید حاضران در جلسه رسید. همچنین در این مجمع شرکت‌های سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، سرمایه‌گذاری توسعه ملی، خدمات مدیریت‌مدار، سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع‌سیمان، سرمایه‌گذاری غدیر، سرمایه‌گذاری ملی ایران، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشور، سرمایه‌گذاری گروه صنایع بهشهر ایران (علی‌البدل) و ره‌پویان پردازش گستر صحرا (علی‌البدل) به عنوان اعضای هیات‌مدیره شرکت به مدت دو سال انتخاب شدند. در ابتدای مجمع جمال دامغانیان مدیرعامل شرکت به قرائت گزارش عملکرد هیات‌مدیره برای سال مالی ۹۴ پرداخت و به سوالات اکثر سهامداران پاسخ گفت.

پیام هیات مدیره

شرکت توسعه صنایع بهشهر به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین مجموعه‌های تولیدی و خدماتی، کمک به توسعه کشور را در کنار سودآوری مطلوب، رسالت خود قرار داده و به حضوری قدرتمند در عرصه کسب و کار می‌اندیشد. اگرچه رونق و رکود در اقتصاد امری اجتناب‌ناپذیر بوده و بحران اقتصادی جهانی اخیر تهدیداتی را در پیش‌روی شرکت‌ها و بخش خصوصی کشور قرار داده و حاشیه سود بسیاری از فعالیت‌های صنعتی را دچار تغییر کرده اما این امر در صنایع دارای مزیت نسبی در قیاس با صنایع دیگر می‌تواند به عنوان یک فرصت نگریسته شود. شرکت توسعه صنایع بهشهر سعی کرده است که با آگاهی از این مزیت‌ها تلاش نماید تا کارآیی و بهره‌وری شرکت‌های عضو گروه را افزایش و به این وسیله چشم‌انداز مثبتی به لحاظ قدرت رقابت‌پذیری برای شرکت‌های مجموعه و به‌تبع آن بازدهی مناسبی برای سهامداران محترمش تامین کند.

مرور کلی بر جایگاه شرکت در صنعت و وضعیت رقابتی آن در سال مالی 1394

در حال حاضر شرکت توسعه صنایع بهشهر از لحاظ طبقه‌بندی بورس یک شرکت هلدینگ صنایع غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر شناخته می‌شود. با این حال از لحاظ فعالیت، این شرکت یک شرکت هلدینگ سرمایه‌گذاری بوده که عمده سرمایه‌گذاری‌های آن بر شرکت‌های صنایع غذایی، شوینده و خدمات متمرکز است. در حال حاضر شرکت توسعه صنایع بهشهر از لحاظ سرمایه و ارزش بازار جزو شرکت‌های بزرگ فعال در بورس اوراق بهادار می‌باشد.

تاریخچه

شرکت توسعه صنایع بهشهر (سهامی عام) در سال ۱۳۴۹ تحت شماره ۱۴۳۹۳ در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده و از سال ۱۳۵۳ در سازمان بورس و اوراق بهادار پذیرفته شده است. این شرکت اولین شرکتی است که سهام آن در راستای سیاست خصوصی‌سازی، از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران به عموم مردم واگذار شد. بدین جهت علاوه بر اهمیت نسبی آن به عنوان یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های صنعتی کشور، موفقیت آن به عنوان اولین تجربه در امر خصوصی‌سازی از اهمیت بسیاری برخوردار بوده است.

موضوع شرکت بر طبق اساسنامه، سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها از طریق خرید و فروش سهام آنها، خرید و فروش اوراق بهادار و مشارکت در بانک‌ها و سایر شرکت‌ها می‌باشد. در حال حاضر این شرکت به سبب حضور موفق و بلندمدت در صنعت محصولات غذایی و همچنین توانمندی محوری خود یعنی توزیع و پخش محصولات، سرمایه‌گذاری‌های خود را در صنعت روغن خوراکی، صنایع شیر، صنعت قند و صنعت شوینده و بهداشتی متمرکز کرده است که جمعا فروش سالیانه‌ای در حدود ۳۰ هزار میلیارد ریال را دربرمی‌گیرد.

علاوه بر صنایع فوق این شرکت براساس ظرفیت‌های مدیریتی و تخصصی موجود، در پرتفوی سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت خود طبق استراتژی دیرینه و در راستای ایجاد جریان درآمدی بادوام، نسبت به سرمایه‌گذاری در صنایعی چون بانکداری، بیمه، ساختمان و شرکت‌های سرمایه‌گذاری به عنوان مکمل زنجیره تامین فعالیت‌های موجود اقدام کرده است.

سرمایه

سرمایه شرکت در هنگام تاسیس مبلغ ۲۵۰ میلیون ریال منقسم به ۲۵ هزار سهم ده‌هزار ریالی با نام تمام پرداخت شده بوده که طی چندین مرحله تاکنون افزایش یافته است. سرمایه ثبت شده شرکت در تاریخ ۲۹/ ۱۲/ ۱۳۹۴ مبلغ ۳۲/ ۵.۰۸۰ میلیارد ریال منقسم به ۳۲/ ۵.۰۸۰ میلیون سهم یک‌هزار ریالی با نام بوده است. شایان ذکر است که پیرو تصویب سهامداران در مجمع فوق‌العاده مورخ ۱/ ۱۰/ ۱۳۹۴ سرمایه از مبلغ ۳۲/ ۵.۰۸۰ میلیارد ریال به مبلغ ۷.۰۲۱ میلیارد ریال (به میزان ۲/ ۳۸ درصد) از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران افزایش یافت که در ۲۹ خردادماه ۱۳۹۵ به ثبت رسید.

سند چشم‌انداز

طبق سند چشم‌انداز، این شرکت می‌خواهد به عنوان یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری برتر از لحاظ ارزش بازار مطرح باشد و با جذب و مدیریت سرمایه در صنایع و خدمات سودآوری که دارای مزیت رقابتی می‌باشند با اولویت خدمات توزیع، صنایع پایه‌ای، خدمات مالی، صنایع غذایی و بهداشتی، بالاترین ارزش را برای سهامداران خود به ارمغان آورد.

بیانیه ماموریت

۱- به‌کارگیری شیوه‌های ارزش‌آفرینی و افزایش بهره‌وری و بازدهی دارایی شرکت‌های عضو خانواده

۲-با سرمایه‌گذاری در توسعه و تکمیل زنجیره‌های صنعت توزیع و مدیریت برند، مزیت رقابتی خود را در بخش خدمات تقویت کنیم.

۳- در بازار سرمایه کشور با انجام سرمایه‌گذاری‌های سودآور بلندمدت و میان‌مدت با اولویت اعمال نفوذ غیرکنترلی و مدیریت ریسک پرتفوی، رشد پایدار بازده سرمایه صاحبان سهام را به ارمغان آوریم.

۴- ما می‌خواهیم با جذب و مدیریت مطلوب سرمایه‌ها، موجبات بهبود کارآفرینی و خلق ارزش را برای جامعه فراهم آوریم.

۵- ما می‌خواهیم با ارتقای سطح انگیزه‌ها، ضمن توسعه و تحول سرمایه‌های انسانی خود، سازمانی یادگیرنده و منعطف داشته باشیم تا با به‌کارگیری تمام استعداد و توان، بهترین ارزش‌آفرینی‌ها و نوآوری‌ها را ارائه دهیم.

استراتژی

۱- متنوع‌سازی ساختار سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت و میان‌مدت

۲- افزایش توانمندی شرکت مادر در زمینه شناسایی و مدیریت فرصت‌های سرمایه‌گذاری، واگذاری، ادغام و شراکت‌های راهبردی

۳- تقویت مکانیزم‌ها و شیوه‌های تامین مالی شرکت مادر و بهینه‌سازی مدیریت منابع و مصارف بلندمدت و میان‌مدت

۴- تاکید بر استقلال شرکت‌های زیرمجموعه با به‌کارگیری رویکرد کنترل مالی از طریق طراحی و استقرار نظام عملکرد مدیریت براساس استراتژی‌ها و بودجه‌های مصوب

۵- افزایش بهره‌وری سرمایه‌گذاری‌های تحت‌مدیریت با تبدیل دارایی‌های غیرمولد به دارایی‌های مولد، فروش و واگذاری شرکت‌های کم‌بازده و زیان‌ده و وصول مطالبات

عملکرد شرکت اصلی

الف- کنترل بر عملکرد شرکت‌های تابعه

ب- نظارت بر عملکرد شرکت‌های وابسته

ج- شناسایی موقعیت‌های مناسب سرمایه‌گذاری در بازار و اصلاح ساختار سرمایه‌گذاری‌ها

د- تمرکز بر سود عملیاتی در راستای کسب سود پایدار

ه- مدیریت مجامع شرکت‌های زیرمجموعه

و- اصلاح ساختار تامین مالی

ز- وصول مطالبات

ح- مدیریت هزینه‌های شرکت

چشم‌انداز

* جایگاه اول در روغن تخصصی

* جایگاه دوم در روغن خانوار

* ایجاد سود پایدار برای سهامداران

ماموریت:

خلق ارزش افزوده، تعریف نو از کیفیت با استفاده از فن‌آوری‌های نوین

راهبردهای بازاریابی و فروش

* ارتقای برند و سهم بازار

* ارتقا و توسعه کانال‌های فروش

* ارتقا و توسعه خدمات به مشتریان

راهبردهای زیرساختی

* توسعه و بهره‌وری منابع انسانی

* بهبود مستمر سیستم‌ها و روش‌ها

* مدیریت بهینه منابع شرکت

راهبردهای زنجیره تامین

* کاهش هزینه‌های تبدیل

* مدیریت موجودی در زنجیره ارزش

* افزایش کیفیت، سلامت غذایی و تنوع محصولات

ارزش‌های شرکت:

حفظ و صیانت از سرمایه‌های ذی‌نفعان (مشتریان، کارکنان، سهامداران و جامعه)

برنامه‌های آتی شرکت

* طراحی و بازآفرینی سند استراتژیک ۵‌ساله شرکت

* بازاربینی و اوراق‌گزینی و ایجاد تنوع در سبد سرمایه‌گذاری شرکت متناسب با استراتژی شرکت مادر

* بازنگری سبد سرمایه‌گذاری‌های غیربورسی متناسب با چشم‌انداز و ماموریت شرکت

* برقراری ارتباط موثر با شرکت‌های گروه توسعه صنایع بهشهر به عنوان بازوی اجرایی و سرمایه‌گذاری گروه توسعه صنایع بهشهر

* انجام مراحل بعدی افزایش سرمایه شرکت به منظور ارتقای جایگاه شرکت در بازار سرمایه

* ایجاد کمیته سرمایه‌گذاری در راستای نظام راهبری شرکت در جهت حمایت از منافع سهامداران و ذینفعان

برنامه‌های آینده:

* افزایش بهره‌وری و بازده دارایی‌ها، واگذاری دارایی‌های غیرمولد، تکمیل زنجیره‌های صنعت توزیع و مدیریت برند و ارتقای سطح انگیزه‌ها

* اهتمام به توسعه توانایی‌های مدیریتی در مجموعه از طریق به‌کارگیری مدیران توانمند، انتقال تجارب و برگزاری دوره‌های هدفمند در حوزه کلان و عملیاتی

* حضور موثر در بازار سرمایه و ارتقای شفافیت فعالیت‌های شرکت از طریق اطلاع‌رسانی مناسب در بورس

* جابه‌جایی سرمایه‌گذاری‌ها و تامین مالی سرمایه‌گذاری‌های جدید از طریق عواید حاصل از واگذاری برخی سرمایه‌گذاری‌های موجود در راستای دستیابی به صنایع دارایی مزیت نسبی

رسالت مهم «وبهشهر» ؛کمک به توسعه کشور در کنار سودآوری مطلوب

رسالت مهم «وبهشهر» ؛کمک به توسعه کشور در کنار سودآوری مطلوب