گروه بنگاه‌ها: مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو معتقد است که بهره‌وری به معنی استفاده بهینه از منابع می‌تواند ما را در بحران‌ها حفظ کند. محمود نوریان با اشاره به اینکه منافع کوتاه‌مدت و بلند‌مدت بهره‌وری همچون افزایش تولید، بهبود کیفیت، توسعه صادرات، افزایش رفاه عمومی‌، کاهش بیکاری و در کل بهبود شرایط کسب‌و‌کار بر هیچ کس پوشیده نیست، افزود: در برنامه ششم توسعه کشور، به دو هدف کلی «شناسایی ذخایر معدنی در مناطق اولویت‌دار و ارتقای سهم معدن و صنایع معدنی در اقتصاد کشور» تاکید شده است.

وی افزود: از طرفی در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، حوزه معدن و صنایع معدنی جایگاه دوم را در رشد تولید ناخالص ملی به خود اختصاص داده که این امر نشان از توان بخش معدن در اقتصاد ایران دارد، اما نباید تنها به ظرفیت‌ها دلخوش بود، بلکه باید توجه داشت که آنچه موجب ارزش آفرینی و سوددهی در تولید می‌شود کاهش هزینه تولید و افزایش کیفیت با بهره‌گیری از نیروی انسانی کارآمد، به کارگیری روش‌های نوین و استفاده از تکنولوژی مدرن است.

وی با اشاره به سند چشم‌انداز صنعت فولاد کشور در افق ۱۴۰۴ که تولید ۵۵ میلیون تن فولاد را هدف‌گذاری کرده، افزود: باید چیزی در حدود ۱۳۵ میلیون تن سنگ‌آهن استخراج و از آن ۸/ ۱۴ میلیون تن سنگ‌آهن دانه‌بندی، ۷۷ میلیون تن کنسانتره و ۷۲ میلیون تن گندله تولید کرد، در حالی‌که هم‌اکنون میزان استخراج سنگ‌آهن در کشور ۴۰ میلیون تن و تولید کنسانتره ۲۴ میلیون تن، گندله ۲۲ میلیون تن و آهن اسفنجی ۱۸ میلیون تن است. نوریان با تاکید بر ضرورت برداشته شدن موانع توسعه در معادن گفت: طی چند سال اخیر مشکلاتی نظیر عدم دسترسی به تکنولوژی‌های جدید در اکتشاف، استخراج و فرآوری، فرسودگی تجهیزات و در نتیجه افزایش هزینه‌های استخراج و فرآوری وجود دلالان بین‌المللی برای صدور محصول وجود داشته است. وی افزود: تامین قطعات مورد نیاز معادن و صنایع معدنی و ممنوعیت داد و ستد‌های مالی از طریق بانک‌های جهانی که همگی ناشی از تحریم‌های بین‌المللی بود دشواری‌های بسیاری برای فعالان بخش معدن به‌وجود آورد. نوریان گفت: از سوی دیگر نبود قوانین ثابت یا عدم تعهد به قوانین موجود در بخش معدن موجب شده که دولت هر از گاهی با صدور بخشنامه‌ای، تلاش کند حاکمیت خود را بر معادن اعمال کند. وی افزود: این موضوع نه تنها مشکلات جدید ایجاد می‌کند بلکه عملا به سرمایه‌گذار بخش خصوصی هشدار می‌دهد که «ریسک سرمایه‌گذاری در معدن و صنایع معدنی ایران بسیار بالاست» مانند تغییر نرخ محاسبه قیمت گندله و آهن اسفنجی که از ۲۳ به ۲۰ درصد قیمت شمش فولاد خوزستان کاهش پیدا کرد و موجب ضرر و زیان تولید‌کنندگان گندله و آهن اسفنجی شد و بازار سهام نیز واکنش منفی نسبت به این تصمیم نشان داد. وی گفت: افزایش یکباره و پیش‌بینی نشده هزینه‌های تولید به دلیل افزایش هزینه‌های آب، برق و گاز و حمل‌ونقل که معمولا چند‌بار در سال اتفاق می‌افتد و کاهش شدید قیمت‌های جهانی سنگ آهن از دیگر مشکلات بوده و هست.

وی درباره دریافت بهره مالکانه از دو معدن چادرملو و گل‌گهر گفت: آنچه که ما باید همانند سایر معادن کشور پرداخت کنیم حقوق دولتی است نه بهره مالکانه، چرا‌که به ناحق پروانه‌های بهره‌برداری چادرملو و گل گهر توسط دولت قبل سلب شده تا بهانه‌ای برای دریافت بهره مالکانه باشد در حالی‌که مالک این معادن میلیون‌ها سهامدار فعال در بازار سرمایه هستند. نوریان تصریح کرد: چنین چیزی در هیج جای دنیا وجود ندارد و همه کشورهای دنیا چیزی به نام حقوق دولتی از معادن می‌گیرند که از گذشته در قانون معادن ما نیز بوده است و هر معدن با توجه به قیمت‌هایی که وزارتخانه هر ساله مشخص می‌کرده، درصدهایی را برای حقوق دولتی پرداخت می‌کردند. مدیر عامل چادرملو با اشاره به بکار‌گیری روشی نوین در طرح فولاد ثامن اردکان گفت: در فناوری به‌کار رفته در طراحی و ساخت واحد یک میلیون تنی تولید فولاد و واحد یک‌میلیون و ۵۵۰ هزار تنی آهن اسفنجی در مجتمع گندله‌سازی اردکان علاوه بر افزایش ظرفیت اسمی، در مصرف برق ۳۰ درصد و در مصرف آب ۴۳ درصد صرفه‌جویی می‌شود.