محمد رامین کمیلیان

نکته‌ای که کارآفرینان باید بدانند این نکته مهم است که سرمایه‌گذاران توانگر در عین حالی که قصد «توانگر» کردن کارآفرین را دارند، به قصد کسب منفعت، سرمایه‌گذاری می‌کنند. چون این سرمایه‌گذاران بر خلاف صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، از سرمایه شخصی خود سرمایه‌گذاری می‌کنند، مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا تصمیم قطعی بگیرند. ممکن است طولانی‌تر از آنچه کارآفرین در ذهن دارد باشد. با توجه به این موضوع رعایت نکات زیر می‌تواند تا حدی به تسریع جذب سرمایه کمک کند.

۱- آماده شنیدن نه باشید. ناراحت شدن از «نه» شنیدن ناشی از غرور بی‌جا است. وقتی یک کارآفرین «نه» می‌شنود، شخصیت او مورد تردید قرار نگرفته بلکه این ایده ‌او است که «نه» شنیده است. کارآفرینان نباید این «نه» را شخصی تلقی کرده بلکه باید سعی کنند ایراداتی را که باعث شده سرمایه‌گذار ‌ایده را نپذیرد رفع کنند. در مواردی هم ممکن است ایده ایراد نداشته باشد، بلکه ممکن است این حوزه مورد علاقه سرمایه‌گذار نبوده یا احساس کند که نمی‌تواند در این زمینه کمکی به کارآفرین کند. دانستن این موضوع باید به کارآفرین این اعتماد نفس را بدهد که مصمم به کار خود ادامه دهد.

۲- مشق شب خود را انجام داده باشید. وقتی در جلسه با سرمایه‌گذار توانگر قرار می‌گیرید، آماده پاسخ به سوالات کلی و جزئی باشید. اگر جواب سوالی را نمی‌دانید از اینکه بگویید به شما اطلاع خواهم داد نهراسید، این نشان‌دهنده بلوغ شخصی شما است. بین ندانستن و آماده نبودن فرق بسیاری وجود دارد. پیش‌بینی دقیق فروش ۵ سال آینده بسیار سخت خواهد بود و سرمایه‌گذار انتظار نخواهد داشت که با دقت بسیار بالا به این سوال جواب دهید، ولی باید بتوانید با دقت بسیاربالا هزینه‌های آتی خود را (برای ۶ تا ۱۸ ماه آینده) ارائه دهید. رعایت این نکته بسیار مهم است، زیرا به سرمایه‌گذار این اطمینان را می‌دهید که در عین حال که بلندپروازید، واقع‌گرا نیز هستید. تا حد ممکن با نمونه‌ای کارآ از محصول یا ایده (MVP) به جلسه بروید. بسیار مهم است که سرمایه‌گذار نمونه کارآ از کار شما را لمس کند و ببیند. این به تصمیم‌گیری سرمایه‌گذار کمک می‌کند.

۳- با سرمایه‌گذاران صداقت کامل داشته باشید و به وقت او احترام بگذارید. سرمایه‌گذاران توانگر جدای از پول بسیار می‌توانند کمک کنند تا شبکه ارتباطی شما برای رشد کار گسترده شود. به آنها به چشم مربی نگاه کنید و از تجربه آنها استفاده کنید. این فکر که آنها ایده شما را درک نمی‌کنند از سر بیرون کنید و خودبزرگ‌بین و مغرور نباشید. آنها چه در حوزه شما تجربه داشته باشند چه نداشته باشند، به‌عنوان افرادی موفق می‌توانند راهنمایی‌های ارزنده به شما ارائه دهند. قدر این موقعیت را بدانید. در ضمن به وقت او احترام بگذارید. دیر رسیدن به جلسه نشان از بی‌اهمیتی است. شما باید مسیر رسیدن به جلسه را از قبل بررسی کرده و پیش‌‌بینی ترافیک‌های احتمالی را بکنید. به موقع رسیدن به جلسه اولین تاثیر مثبت در ذهن سرمایه‌گذار است که به تصمیم‌گیری او کمک می‌کند.