مهدی نوابی
عضو جامعه تخصصی گردشگری الکترونیک

در ابتدا و قبل از شروع هر صحبتی اجازه بدهید که به چند آمار مهم توجه کنیم:

- 83 درصد از کسانی که سازندگان تعطیلات هستند از اینترنت و رسانه‌های اجتماعی برای انگیزه دادن استفاده می‌کنند (Google).

- 52 درصد از کاربران گفته‌اند تصاویر به اشتراک گذاشته‌شده توسط دوستانشان بهترین مشوق برای تصمیم‌گیری در مورد سفر بوده است (tnooz).

- 52 درصد از مسافران برنامه سفر خود را از طریق رسانه اجتماعی با دیگران تبادل می‌کنند (adweek).

- 76 درصد از مردم تصاویر سفر تعطیلات خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند (tnooz).

این آمار به وضوح نشان می‌دهند گردشگران بیش از هر زمان دیگری به شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی روی آورده‌اند. هدف آنان دریافت یا ارائه انگیزه یا دریافت یا ارائه توصیه در هر مرحله‌ای از سفر است. بنابراین ضروری به نظر می‌رسد شرکت‌هایی که به نوعی در این چرخه سفر درگیر هستند، اعم از تورگردانان، ارائه‌کنندگان سرویس‌های مهمان‌پذیری و حتی مقاصد گردشگری، خود را با این فضای جدید وفق دهند و در تمام طول سفر ارتباط خود را با گردشگران حفظ کنند.

اما سوال اینجا است که چگونه می‌توان به این هدف نائل آمد؟

انگیزش

کلیدی‌ترین نکته در اینجا این است که در همه جا و در تمام مکالمات اجتماعی حضور داشته باشید.

این یک موضوع ثابت شده است که سفر به عنوان یک موضوع مردمی در شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص در بسترهایی که مبتنی بر تصویر هستند، مورد توجه قرار می‌گیرد. به عنوان مثال هشتگ travel در زمان نگارش این متن ذیل بیش از 104 میلیون عکس در اینستاگرام قرار داده شده است. این نشان می‌دهد محتوای بسیار زیادی در این فضا وجود دارد و این همان 83 درصد از فعالان این عرصه هستند که محتوای خود را روی این فضا قرار می‌دهند. کلید این بخش همان است که بالاتر اشاره شد؛ در همه جا حضور داشتن رمز موفقیت در این مرحله از سفر است. محتوای به روز و جذاب که بیشتر مبتنی بر تصاویر جذاب و انگیزشی باشد، مهم‌ترین مولفه برای موفقیت در این بخش است.

برنامه‌ریزی

کلیدی‌ترین موضوع در این حوزه نیز این است که خود را در مرکز چرخه برنامه‌ریزی قرار دهید. به یاد داشته باشید رسانه اجتماعی تنها جایی برای گرفتن انگیزه نیست. در سال 2016 گردشگران این‌گونه رفتار نمی‌کنند که از رسانه‌ اجتماعی تنها یک ایده بگیرند و بعد با جست‌وجو در گوگل برنامه‌ریزی سفر را انجام دهند؛ بلکه همان‌گونه که گفته شد 52 درصد از گردشگران برنامه‌های سفر خود را در رسانه‌های اجتماعی با یکدیگر تبادل می‌کنند. مهم‌ترین عامل برای تحت تاثیر قرار دادن روند برنامه‌ریزی گردشگران، پیشخوانی ذهن ایشان است. به این منظور شما باید در مرکز ذهن آنان حضور داشته باشید. تحقیقات حاکی از آن است که کسانی که یک پست را در شبکه اجتماعی لایک می‌کنند یا صفحه‌ای را دنبال می‌کنند، با آن مجموعه مذبور، از قبل ارتباط ذهنی داشته‌اند. بهترین راه برای داشتن ارتباط این است که محتوای بیشتری را به اشتراک بگذارید و مخاطبان‌تان را نیز به اشتراک محتوای بیشتر تشویق کنید. می‌توانید برای مخاطبانی که نوشته‌ها یا تصاویر شما را لایک می‌کنند یا کامنت می‌گذارند، جوایز و مشوق‌هایی را در نظر بگیرید تا ارتباطشان را با شما بیشتر کنند.

رزرو

نکته کلیدی در این مرحله نیز این است که روند رزرو را ساده‌سازی کنید و با پیشنهادهای خود مخاطب را به رزرو تشویق کنید. رسانه‌های اجتماعی راه زیادی را از زمانی که در سال 2004 فیس‌بوک راه‌اندازی شد تاکنون پیموده‌اند. انتظار زیادی نیست که شما مطلبی را به اشتراک بگذارید و انتظار داشته باشید که با مخاطب خود هم‌افزایی کنید زیرا مخاطبان در حال حاضر آمادگی این موضوع را دارند. محتواها می‌توانند کاملا هدف‌دار باشند. موضوعات و روند‌های رزرو به‌صورت کاملا مشخص به مخاطب ارائه شوند. شما باید سامانه رزرواسیون خود را به روشنی و با سادگی هرچه تمام‌تر اجرا کنید. هر قدم پیچیدگی، یک قدم مخاطب را از شما دور خواهد کرد و این به معنی از دست دادن سرمایه است. در این راستا از شبکه‌های اجتماعی نیز می‌توانید برای به اشتراک گذاشتن محتواهای انگیزه‌دهنده برای رزرو استفاده کنید و مشوق‌ها را از این طریق به مخاطبان خود ارائه دهید.

اشتراک‌گذاری

«دیگران را به سفری که رفته‌اید، ترغیب کنید»؛ این مساله کلیدی در این بخش است. تمام نکته اشتراک‌گذاری در این است که احساسات و تجربیات خود را از سفر مستند کنید و در پایان چرخه سفر خود آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید تا نسل‌های بعدی مسافران را نیز به سفر رفتن به مناطقی که دیده‌اید ترغیب کنید. در هفته‌های گذشته در همین ستون در مورد روش‌های مختلف تشویق مخاطب در به اشتراک گذاشتن مستندات سفر بسیار صحبت شده است؛ روش‌هایی همچون محتوای تولید شده توسط مخاطب و... بنابراین برای درک بهتر این بخش می‌توانید به نوشتارهای گذشته رجوع کنید.