زهرا مجتهد: وجود تحریم‌ها طی سالیان گذشته سبب شده تا تولیدکنندگان ایرانی بر زانوی خود تکیه زده و آنچه بیرون از مرزها پیش از این به آن دست می‌یافتند، طی همین دوره با تکیه بر توان و تلاش خود بومی‌سازی کرده و در ایران به مرحله تولید برسانند. یکی از این کالاها که مورد توجه صنعت پتروشیمی، پالایشگاهی و فولادی قراردارد، کاتالیست است که این بار بدون وجود حتی یک مقاله از دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی در کشور اقدام به تولید و بومی‌سازی آن شده است. کاتالیست بومی‌سازی شده در صنعت فولاد و پتروشیمی حدود ۴ سال است که به آزمایش گذاشته شده و با بررسی‌های به عمل آمده توانسته است رضایت فعالان صنعت را جلب کند. در این میان نیز رقبا برای حفظ و کسب بازار خود در ایران اقدام به کاهش قیمت‌های خود برای تنگ‌تر کردن فضای رقابت، نسبت به محصولات داخلی کرده‌اند. این در حالی است که متوسط قیمت کاتالیست اروپایی ۳۵ دلار و متوسط قیمت کاتالیست ایرانی ۲۰ دلار است.

اگرچه وجود رقبا از طرفی سبب می‌شود که تولیدکننده داخلی به حفظ و ارتقای کیفیت محصولات خود اهمیت بدهد، اما در شرایطی که تحریم‌ها تقریبا رفع شده و فضای واردات کالاهای استراتژیک به ایران با تغییر همراه است تولیدکنندگان داخلی نباید نادیده گرفته شوند. صنعت کاتالیست نیازمند حمایت صنعت پتروشیمی و پالایشگاهی است و از آنجا که این صنعت نوپاست برای تحقیق و مطالعه نیازمند زمان است، بنابراین نگاه ویژه‌ای برای رشد و توسعه آن می‌طلبد تا بتواند در داخل کشور و در سطح منطقه عرض اندام کند. اغلب در مورد محصولات تولیدشده در داخل معتقدند که محصول ایرانی کیفیت ندارد یا قادر به تولید انبوه نیست اما باید گفت که کاتالیست‌های تولیدشده در داخل کشور از سوی واحد شناسایی بررسی‌های رآکتوری مرکز تحقیقات کاتالیست پژوهشگاه صنعت نفت، مورد تایید و کنترل کیفیت قرار گرفته‌اند، از طرفی چند میلیون دلار سرمایه‌گذاری صرف تجهیز آزمایشگاه‌ها و پایلوت‌های کنترل کیفیت کاتالیست‌های پرمصرف صنایع پالایش نفت و پتروشیمی شده است. این صنعت نقش موثری در برطرف کردن نیاز کاتالیست فرآیندهای اوره و آمونیاک شرکت‌های پتروشیمی و برطرف کردن نیاز کاتالیست فرآیند تولید گاز هیدروژن صنایع پالایشگاهی داشته است. از طرفی تولیدکنندگان کاتالیست سعی داشته‌اند که تا یکی از دغدغه‌های اصلی چند سال اخیر مدیران مجتمع‌ها را با ارائه محصول بومی‌سازی شده با کیفیت برطرف کنند. در این شماره باشگاه مدیران به این مساله پرداخته شده که آیا کاتالیست بومی‌سازی شده در صنعت پتروشیمی توانسته است موفق عمل کند؟

سهم کوچک از بازار کاتالیست کشور در اختیار تولیدکنندگان ایرانی

امیرهومن کریمی وثیق
مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان نفت و گاز سرو

در چند سال اخیر صنعت دانش بنیان و استراتژیک کاتالیست کشور با رشد قابل توجهی روبه‌رو بوده است. به‌گونه‌ای‌که توانسته است در بخشی از صنایع کشور، یکی از مهمترین دغدغه‌های واحدهای مصرف کننده کاتالیستی را برطرف کند. این رشد به جهت ایجاد و افزایش همدلی است که بین مدیران و مسوولان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان ایجاد شده است. نتایج این همکاری‌ها منجر به افزایش سطح علمی ‌کارشناسان و افزایش کیفی محصولات تولیدی هر دو شرکت شده است. از این رو در کنار یکدیگر قرار گرفتن تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان محصولات کاتالیست به هم‌افزایی قابل‌توجهی منجر خواهد شد که اثر مستقیم آن در افزایش بهره‌وری صنایع کشور خواهد نشست. تنها در این صورت است که صنعت کاتالیست داخلی می‌تواند به جایگاه واقعی خود رسیده و علاوه‌بر رفع نیاز کاتالیست کشور، این نوید را به واحدهای مصرف‌کننده پتروشیمی، پالایشگاهی بدهد که شرکتی دانش بنیان و متخصص در کنار دست آنها قرار گرفته است که یکی از مهمترین و بزرگ‌ترین گلوگاه‌های دوران تحریم را توانسته است برطرف کند. طی یک دهه اخیر برخی از صنایع کشور با مشکلات عظیمی ‌روبه‌رو بودند که حتی برخی از کارخانجات را تا مرز تعطیلی کشاند. صنعت کاتالیست کشور نیز ضمن آنکه توانسته است این برهه زمانی حساس را پشت سر بگذارد، توانسته است به تولید محصولات استراتژیک خود ادامه داده و به‌طور متوسط هر سال 2 کاتالیست جدید را روانه بازار کند.

اگر به سیاست‌های کلانی که در زمان تاسیس این صنعت از سوی دولت نهادینه شده است، نگاهی بیاندازیم در می‌یابیم که در دو دهه قبل با تصمیم‌گیری دقیقی که صورت پذیرفته بود، این صنعت دانش بنیان در حال حاضر مصداق دقیقی از یک اقدام در جهت اقتصاد مقاومتی است؛ به طوری که در سال 1383 و در زمانی که در تامین کاتالیست‌های صنایع پتروشیمی، پالایشگاهی خلأ وجود نداشت، با درایت وزیر صنایع فعلی، آقای مهندس نعمت‌زاده، دستور تاسیس آن صادر گردید. از طرفی این صنعت نو پا نیز توانسته است فضای کاری صنایع پتروشیمی‌ و پالایشی را در این زمینه تغییر دهد. به گونه‌ای که فعالیت این صنعت داخلی، باعث افزایش سطح دانش کاتالیستی صنایع مذکور شد. چرا که شرکت‌های خارجی از ابتدای فعالیت صنعت نفت ایران، فضایی بسته به لحاظ ارائه اطلاعات کاربردی را ایجاد کرده بودند که این خود وابستگی هرچه بیشتر به بیگانگان را باعث می‌شد.

تولیدکنندگان حاضر در این صنعت، بدون در اختیار داشتن حتی یک مقاله کاربردی، به مبحث کاتالیست ورود کرده و اقدام به سرمایه‌گذاری کرده‌اند، در صورتی که می‌توانستند این سرمایه‌گذاری را در زمینه‌های زود بازده‌تر وارد کنند لیکن عرق ملی و عمق نگاه آنها به این کالای استراتژیک مانع آن شد.از طرف دیگر لازم است بدانیم، به جهت بالا بودن سطح دانش فنی تجهیزات مربوطه، ساخت تجهیزات مورد نیاز تولید کاتالیست نیز به دست خود سازندگان آن صورت پذیرفته است. به گونه‌ای که در حال حاضر کارگروه کوره این صنایع به یکی از قوی‌ترین مراکز طراحی و ساخت کوره و تجهیزات سنگین صنعتی تبدیل شده‌اند. نتایج به‌دست آمده است این صنعت با مفاهیم اقتصاد مقاومتی منطبق است. به‌طوری‌که در زمان عدم نیاز صنایع پتروشیمی ‌و پالایشی، شرکت ملی پالایش و پخش و در کنار آن شرکت پتروشیمی ‌شیراز و بعدا شرکت پتروشیمی ‌رازی به موضوع بومی‌سازی و خودکفایی کاتالیست وارد شدند تا بتوانند با چشم‌اندازی به آینده در مسیر اقتصادی مقاومتی قدم برداشته و واحدهای فعال و طرح‌های پتروشیمی ‌و پالایشی کشور را از نیاز به کالاهای استراتژیک برطرف کنند.

تا زمانی که صنعت کاتالیست ایرانی فعالیت خود را آغاز نکرده بود، این محصولات به صورت انحصاری و قیمتی بالاتر به بازار ایران عرضه می‌شد، اما با تولیدات کاتالیست ایرانی تا ۵۰ درصد کاهش هزینه خرید کاتالیست برای صنایع پتروشیمی‌و پالایشی به وجود آمد. افزایش راندمان تولید محصولات پتروشیمی ‌و پالایشی نیز دیگر مزیتی بود که به واسطه استفاده از کاتالیست‌های ایرانی به دست آمد. همان‌طور که روشن است افزایش راندمان تولید و کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیرات از جایگاه بسیار بالایی نزد مجتمع‌های بزرگ صنعتی کشور برخوردار است، به طوری که در یکی از این موارد در مجتمع پتروشیمی شیراز که پیشرو در بومی‌سازی کاتالیست «ریفرمینگ اولیه با بخار آب» است، کاتالیست ایرانی توانست با عملکردی بالاتر و با طول عمر بیشتری نسبت به کاتالیست اروپایی فعالیت خود را انجام دهد. تجارب موفق استفاده از کاتالیست ایرانی در شرکت‌های پتروشیمی ‌رازی، فناوران، پتروشیمی ‌پردیس و پالایشگاه‌های تهران، شیراز، اراک، بندرعباس و... وجود دارد.

صنعت کاتالیست کشور به واسطه نتایج موفقی که در این مدت به دست آورده است زمینه مستعدی برای توسعه در جهت رفع نیاز سایر کاتالیست‌های مورد نیاز صنایع پالایش و پتروشیمی را دارد، از طرفی به جهت وجود منابع نفت و گاز کشور ایران و طبق برنامه‌های توسعه ششم که راه‌اندازی طرح‌های پتروشیمی ‌و پالایشی در آن جای دارد، ایران به یکی از بزرگ‌ترین بازارهای مصرف کاتالیست جهان طی چند سال آینده تبدیل خواهد شد، بنابراین مسیر روشنی را برای این صنعت با حفظ بالاترین سطح حمایت‌ها از سوی دولت و اقدامات حمایتی از سوی واحدهای مصرف‌کننده می‌توان تداعی کرد. در مقابل تولیدکنندگان کاتالیست ایرانی نیز به گواه نتایج عملیاتی محصولاتشان، همواره به مقوله حفظ و افزایش کیفی کالاهای تولیدی توجه ویژه‌ای داشته‌اند که این موضوع می‌تواند اطمینان خاطری را برای استفاده و جایگزینی کالای ایرانی رقم زند.در حال حاضر صنعت کاتالیست کشور از متوسط گردش مالی سالانه ۶۰۰ میلیون دلار و حجم مصرف ۷۰۰۰ تن برخوردار است که تا پایان برنامه توسعه ششم این رقم به بیش از ۱۰۰۰ میلیون دلار در سال خواهد رسید.

میزان مصرف کل کاتالیست در کشور طی ۳ سال گذشته (منبع:گزارش‌های سالانه گمرک کشور)به‌رغم وجود توانایی‌های بالای سازندگان کاتالیست ایرانی، کمتر از ۲۰ درصد از مجموع میزان مصرف کاتالیست کشور، توسط کاتالیست تولید داخل استفاده می‌شود. به طوری که حتی در برخی از شرایط خط تولید کاتالیست تولیدکنندگان نیز از ظرفیت خالی رنج می‌برد.حتی با وجود نمونه‌های موفق ذکر شده، اخیرا برخی از مدیران تصمیم ساز صنایع پتروشیمی‌و پالایشگاهی در مناقصاتی که در حوزه کاتالیست‌های ریفرمینگ برگزار نموده‌اند، با حذف شرکت‌های ایرانی، تکیه به شرکت‌های درجه دو چینی کردند و واحدهای تولیدی خود را به کالاهایی بدون گواهی‌های کیفی سپردند. در جلساتی که تولیدکنندگان این صنعت با مسوولان وزارت صنایع داشتند این مطالب انتقال پیدا کرد و درخواست شد ضمن رسیدگی به اقدامات صورت گرفته از سوی این شرکت‌ها، زمینه‌ای را فراهم آوردند تا با استفاده از ابزارهای حمایتی و مشوق‌های صنعتی برای واحدهای مصرف کننده کاتالیستی، بستر فعالیت شرکت‌های ایرانی به گونه‌ای رقم خورد که مانع هدررفت سرمایه‌های ملی شود.اقدام این شرکت‌ها که تمایلی به بهره‌برداری از تجارب مجتمع‌های دیگر را نداشته و با خرید خارجی این محصولات، سعی در حفظ وابستگی خود به شرکت‌های خارجی دارند تبعات سنگینی را به همراه دارد، چرا که این موضوع علاوه‌بر آنکه باعث خروج میلیون‌ها دلار ارز از کشور می‌گردند، باعث هدر رفت سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در کشور شده و یک صنعت دانش محور را از فرصت‌های رشد محروم می‌سازند.

از این رو وجود بسترهای مستعد سرمایه‌گذاری در جهت تبلور دانش ایرانی و رفع نیاز صنایع کشور که نیم نگاهی به بازارهای جهانی دارد مهر تاییدی بر این موضوع است که این صنعت اقتصاد‌محور از ارزش والایی برای حمایت، رشد و رسیدن به جایگاه ویژه برخوردار است. اهمیت این موضوع زمانی آشکار می‌شود که بدانیم شرکت‌های اصلی تولیدکننده کاتالیست در جهان به کمتر از تعداد انگشتان دو دست رسیده و این شرکت‌ها بعضا از سابقه فعالیت بیشتر از ۱۰۰ ساله در حوزه کاتالیست کشور را در اختیار خود دارند که این مطلب موکد وجود فضای بسته اطلاعاتی و سطح بالای دانش فنی را می‌رساند.صنعت دارای یکسری نقاط عطفی است که شرایط استراتژیک کشور را از قطع نیاز به واردات کاتالیست در مسیر هموارتری قرار می‌دهد. به‌دلیل نزدیکی بعضی از فرآیندهای موجود در صنایع پتروشیمی‌ و پالایشگاهی، برخی از کاتالیست‌های مصرفی این صنایع نیز مشترک می‌باشند، به عنوان نمونه، در ماه اخیر تولیدکنندگان صنعت کاتالیست ایرانی با یک برنامه ۳ ساله در زمینه کسب دانش فنی و صنعتی‌سازی کاتالیست متانیشن وارد شدند و موفق به معرفی محصول این محصول استراتژیک که در دو صنایع پتروشیمی و پالایش نفت، کاربرد دارد، گردیدند. مقرر شده است، کاتالیست متانیشن که در فرآیند تولید اوره و آمونیاک صنایع پتروشیمی ‌و در تولید گاز سنتز صنایع پالایشی استفاده می‌شود، به واسطه قراردادهای صنعتی منعقد شده با پتروشیمی‌ رازی که در زمینه اقتصاد مقاومتی همواره پیشرو بوده است و نیز شرکت پالایش نفت تبریز در اولین زمان ممکن بارگذاری شود. یکی از تجارب موفق در حوزه اقتصاد مقاومتی مشارکت با مجتمع‌های پتروشیمی ‌شیراز و رازی در زمینه کاتالیست ریفرمینگ اولیه و ثانویه بوده است که طی چند سال اخیر منجر به بومی‌سازی آنها و طی شدن مسیر خودکفایی این محصولات استراتژیک شده است.

در سال گذشته با دریافت اطمینان موثر از تولید داخل، وزارت صنعت، معدن و تجارت، حقوق گمرکی ورود کاتالیست، با کمی ‌افزایش همراه شد. اما یقینا این مقدار افزایش میل و رغبتی را برای خرید کاتالیست داخلی ایجاد نمی‌کند وگرنه کالایی که به واسطه کیفیت برتر خود باعث حذف برندهای هندی و اروپایی در ۳ سال اخیر شده است توسط برخی از مجتمع‌ها مورد بی‌مهری قرار نمی‌گرفت. چرا که شرایط دامپینگ در این صنعت بسیار مستعد بوده و شرکت‌های ایرانی توان مقابله با آن را ندارند که در این زمینه نیازمند حمایت دولت و صنایع مربوطه است تا با اقدامات به موقع و حمایت‌های خود مانع نابودی فعالیت‌شان شوند.در حال حاضر نیز با رفع موانع ورود کالا و برطرف شدن شرایط تحریم، امکان حضور کالاهای خارجی در بازار کشور به وجود آمده است که این موضوع باید شرایطی را فراهم آورد تا ضمن آنکه شرکت‌های مصرف کننده از وجود گزینه‌های تامین کننده کالاهای استراتژیک خود مطمئن شوند، شایسته است سهم خود از حمایت تولید و صنعت داخل را نیز ایفا کنند. قطعا فراموش نخواهیم کرد که در شرایط تحریم‌های شدید اقتصادی و خالی بودن بازار ایران از سوی برندهای معتبر خارجی صنعت کاتالیست کشور توانست خوش بدرخشد و با تولید و ارائه محصولاتی با کیفیت برتر نسبت به نمونه‌های خارجی، از کارنامه درخشانی برخوردار شود. امید است که با تشریک مساعی تمامی‌ دست‌اندرکاران صنعت کشور بتوانیم شاهد خودکفایی صنعت کاتالیست در آینده نزدیک باشیم.

تاکید بر کیفیت مستمر

علیرضا گرامیان
رئیس مهندسی فرآیند و کنترل تولید پتروشیمی رازی

شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی از کاتالیست‌های مختلفی استفاده می‌کنند، اما اخیرا مجموعه‌هایی نظیر پتروشیمی رازی که آمونیاک و اوره تولید می‌کنند از کاتالیست‌هایی که در داخل کشور تولید می‌شوند، بهره می‌گیرند.استفاده از کاتالیست نمی‌تواند چشم بسته صورت بگیرد و با ریسک آنکه اگر خوب نبود و جواب نداد به‌راحتی بتوان آن را عوض کرد همراه است. از پروسه خرید تا مصرف کاتالیست باید با چشم باز انتخاب‌ها صورت گیرد تا ریسک کمتری را متحمل شویم.دیدگاه ما این است که برای بومی‌سازی کاتالیست‌ها گام به گام جلو برویم. در مورد کاتالیست‌های تولید شده نیز این مطلب را باید در نظر داشت که هنوز به تولید انبوه نرسیده‌اند. از طرفی بسته به نیاز داخلی شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی شاهد هستیم که به‌طور مثال تولید برخی از کاتالیست‌ها در داخل به صرفه نیست این امر در واحدهای تولیدکننده پلی اتیلن و پلیمری دیده می‌شود. در نهایت 12 مجتمع پتروشیمی و پالایشگاهی هستند که اگر دو شرکت تولیدکننده کاتالیست به‌طور مستمر فعالیت داشته باشند می‌توانند نیاز کاتالیست تمام این شرکت‌ها را تامین کنند.به‌طور اجمالی کاتالیست‌های بومی‌سازی شده در شرکت‌های پتروشیمی تولیدکننده کودهای شیمیایی (مانند پتروشیمی رازی، پردیس، خراسان، کرمانشاه و شیراز) و صنایع فولاد و پالایشگاه‌های نفت شامل:

1- کاتالیست حذف گوگرد گاز خوراک واحدهای آمونیاک و مورد مصرف در پالایشگاه‌های گاز (کاتالیست اکسید روی) که دارای عمر مفیدی معادل 2 سال هستند.

2- کاتالیست ریفورمر بخار آب (Steam reforming catalyst) برای شکستن مولکول گاز متان و تولید گاز هیدروژن با حضور بخار آب مورد مصرف در واحدهای تولید آمونیاک و صنایع فولاد با عمر مفیدی معادل 5 سال.

3- کاتالیست ریفورمر ثانویه برای تولید هیدروژن در دمای بالا از گاز متان- عمر مفید کاتالیست حدود 10 سال هستند.

که البته در پتروشیمی رازی استفاده از کاتالیست‌های تولید شده در داخل کشور با مشخصات زیر برنامه‌ریزی شده است:

1- کاتالیست‌های مورد مصرف در واحدهای تولید گوگرد

2- کاتالیست‌های مورد مصرف در واحدهای تولید اسید سولفوریک

3- کاتالیست‌های تبدیل co به co2 در واحدهای آمونیاک

4- کاتالیست متانیتور در واحد آمونیاک

البته این امر در راستای اقدام به اقتصاد مقاومتی است.

در بسیاری از موارد ما با در نظر گرفتن 10 تا 15 درصد ضریب قیمت برای شرکت‌های ایرانی در تلاش هستیم که رقابت مناسبی با شرکت‌های خارجی به انجام برسد.انتظار ما هم از تولیدکنندگان داخلی کاتالیست این است که به سطح کیفیت توجه مستمر داشته باشند.متاسفانه در بسیاری از شرکت‌های تولید داخل دیده می‌شود که در دوره‌های نخست کیفیت مورد توجه است و ارزنده، اما پس از گذشت زمان یا تغییر در نیروهای انسانی کیفیت نیز رو به افول می‌گذارد.از دیگر تقاضاها نیز خدمات بعد از فروش است. پتروشیمی رازی تقریبا جزو اولین شرکت‌های پتروشیمی بود که خرید داخلی را انجام داد و باعث شد کم‌کم ترس مدیران شرکت‌های دیگر ریخته شود و از کاتالیست ایرانی و بومی‌سازی شده استفاده کنند. اعلام رضایت یک شرکت سبب بهره‌گیری سایرین از محصول داخلی و حمایت از آن خواهد شد.بر همین اساس علاقه‌مندیم که از کیفیت این محصولات کاسته نشود.

نگرانی‌ از عمل کردن به تعهدات

حاج علیان
رئیس مجتمع شرکت پتروشیمی پردیس

اگر صنعتی در داخل کشور نیازهای پتروشیمی‌ها را تامین کند، به‌طور حتم برنامه این شرکت‌ها به تامین نیاز از داخل کشور تغییر خواهد کرد.در ایام تحریم بیشتر صنعتگران با معضل تامین مواد اولیه مواجه شدند. حتی در صنایع کوچک نیز این امر دیده می‌شد به‌طوری که آنها نیز نمی‌توانستند به تعهدات خود برای تامین نیاز صنایع بزرگ‌تر عمل کنند.شرکت‌های حاضر در صنایع کوچک به این دلیل که برخی از مواد اولیه خود را باید از خارج از کشور تامین می‌کردند و تامین‌کننده‌های خارجی نیز تا زمانی که صد درصد پول به‌طور نقد پرداخت نمی‌شد کالا را نمی‌فروختند، آنها یا باید اعتماد می‌کردند یا تشریفات چند ماهه را متحمل می‌شدند. در خصوص سود صنعت کاتالیست و بومی‌سازی آن باید گفت که این صنعت، نوپا است. در همین راستا دیده شده که این صنعت توانایی‌هایی دارد که شرکت‌های مصرف‌کننده کاتالیست را به سمت و سویی برده است تا اقدام به خریدهای داخلی کنند. آنچه در این دوره از تجربه مصرف کاتالیست به ثبت رسیده، خروج آن از امتحان و آزمایش‌های موفق در حوزه پتروشیمی است. در صنایع دیگر نیز که اقدام به بومی‌سازی کرده‌اند نیز تجربه‌هایی داریم و احساس خوشایندی نسبت به این موضوع به ما دست می‌دهد. اما انتظار و نگرانی ما از عمل کردن آنها به تعهدات است. در برخی موارد دیده شده که در صورت بهره‌گیری از منابع داخلی به دلایل مختلف نظیر تغییر نرخ ‌ارز آنها دیگر قادر به ادامه تامین پتروشیمی‌ها نبوده‌اند. البته این در جامعه ما یک مساله کلی تلقی می‌شود و امیدواریم که بتوانیم به راحتی از کنار آن عبور کنیم. در حال حاضر پروژه فاز 3 پتروشیمی پردیس در حال اجرا است و در بیشتر موارد از صنعت داخلی برای پیشرفت و توسعه آن بهره گرفته‌ایم. بنابراین قصد ما نیز اقدام به اجرای اقتصاد مقاومتی است ولی در عین حال انتظار داریم که موانع نیز برطرف شوند تا راحت‌تر بتوانیم نقش توسعه‌ای خود را ایفا کنیم.

اگر ما تمایل داریم که صنعت‌مان پا بگیرد باید از تلاش و کار دست بر نداریم و فقط منتظر حمایت‌های دولت نباشیم. این امر جز در جا زدن عایدی برای مملکت ما نخواهد داشت.عاقبت پیکان هم همین بود که دائم به دست دولت نگاه می‌کردیم؛ نه تحولی و نه تغییری.از آنجا که ما علاقه خاصی به مملکت خود داریم، بهتر است که از این علاقه و تعصب در مسیر برنامه‌ریزی برای شرایط سخت و بهبود آن استفاده کنیم.نقش دولت تنها هموار کردن مسیر باشد که سرمایه‌گذار با برخورد کردن به چند دست‌انداز، از سرمایه‌گذاری خود منصرف نشود. به این موضوع بهتر است این گونه نگاه شود که فقط خروج ارز با خرید محصولات خارجی صورت نمی‌پذیرد و یک سرمایه‌گذار که می‌تواند در توسعه مملکت نقش‌آفرینی کند نیز اگر جای دیگری را مانند دبی یا ترکیه مستعد سرمایه‌گذاری بداند، به آن سمت و سو خواهد رفت و همچنان ارزها است که از مملکت ما خارج خواهند شد.به هر ترتیب در حوزه کاتالیست نیز سرمایه‌هایی در داخل کشور متمرکز شده و مطالعاتی صورت گرفته است. اما آنچه مسلم است نباید در این حوزه برای به ثمر رسیدن اهداف صنعت عجله داشت. این صنعت زمانبر است. شرکت‌هایی در دنیا حضور دارند که سالیان سال است که فعالیت دارند و از خیلی جهات پیشرفته‌تر هستند. این در شرایطی است که تولیدکنندگان داخلی برای بقای خود دست از رقابت برنداشته‌اند.

آنها حتی این قابلیت را دارند که در سطح منطقه مطرح شوند؛ اما باید اعتمادها جلب شود.شما برای خرید یک وسیله معمولی مصرفی در زندگی خود به‌طور حتم در مورد کیفیت آن از دوستان و آشنایان پرس و جو می‌کنید. این بررسی به نحوه کارکرد آن بازمی‌گردد وقتی از رضایتمندی دیگران مطلع شدید به آن اعتماد می‌کنید. این مساله به‌صورت آرام‌آرام در بازار شکل می‌گیرد و در نهایت سبب می‌شود که کالا مورد توجه دیگران قرار گیرد. این نتیجه در صنعت حاصل هنر مدیران، کارکنان و بازاریابان آن شرکت است تا کالا مسیر خود را در بازار پیدا کند.