گروه گردشگری، امیر شاملویی: تعداد گردشگران در استانبول آنقدر کم شده است که می‌توان صدای گام‌های آنها را در خیابان‌هایی که مراکز خرید در آن قرار گرفته‌اند شنید. «اکسپرس تریبیون» در گزارشی با بیان این موضوع نوشته است: «حدود یک هفته پیش، بمب‌گذاری‌های مرگباری در این شهر رخ دادند و در پی آن سکوت وحشت‌آوری بر این شهر حاکم شده است.»

براساس این گزارش، جادوی این شهر بزرگ ترکیه، قرن‌ها است که بازدیدکنندگان را به دیدار از جاذبه‌های آن مانند مساجد تاریخی و کاخ‌های آن فراخوانده است؛ اما برای افرادی که در بخش گردشگری فعالیت می‌کنند، عملیات تروریستی اخیر مانند کوبیدن میخ دیگری بر تابوت این صنعت ترکیه است که در طول سال اخیر با حملات دیگری نیز مواجه شده بود.

اورهان سونمز، یکی از فعالان گردشگری می‌گوید: «این فاجعه است. تمام زندگی من به عنوان یک راهنمای تور سپری شده است. بیشتر ما به نقطه عطفی رسیده‌ایم که نمی‌دانیم آیا می‌توانیم ادامه بدهیم یا خیر.» رستوران‌های منطقه گردشگری سلطان‌احمد خالی شده‌اند و اتاق‌های هتل‌های ۵ ستاره را می‌توان با چانه‌زنی در مورد قیمت رزرو کرد. در سال‌های گذشته، صف جمعیت برای ورود به مسجد ایاصوفیه در این موقع از سال ممکن بود یک ساعت یا بیشتر طول بکشد اما امروز می‌توان قدم زد و به راحتی با چند نفر دیگر از بازدیدکنندگان از این مکان دیدن کرد.

۱۹ گردشگر خارجی نیز در میان ۴۵ نفری که در جریان حمله به فرودگاه آتاتورک که از سوی شبه‌نظامیان داعش انجام شد، حضور داشتند و تحلیلگران بر این باورند که این حمله ممکن است عامدانه برای تضعیف دولت ترکیه با استفاده از ضربه زدن به صنعت گردشگری آن برنامه‌ریزی شده باشد. از سوی دیگر TAK که یک گروه رادیکال کرد است نیز چند حمله در سال جاری انجام داده و پس از کشته شدن ۱۱ نفر در بمب‌گذاری یک خودرو در استانبول در ماه ژوئن، به شهروندان خارجی در مورد دور ماندن از این کشور هشدار داده است. در همین حال آمریکا، آلمان و چند کشور دیگر به اتباع خود در مورد تهدیداتی که در ترکیه وجود دارد، هشدار داده‌اند. در ماه مه امسال، ترکیه بدترین میزان افت بازدیدکنندگان را در ۲۲ سال اخیر تجربه کرد که تعداد آنها نسبت به سال گذشته ۳۵درصد کاهش پیدا کرده بود. این مطلب از آنجا مهم است که صنعت گردشگری ۳۰ میلیارد یورو (۲/ ۳۳ میلیارد دلار) به اقتصاد ترکیه کمک می‌کرد. هر چند، بخشی از این اتفاق نیز به‌دلیل ممنوع شدن بسته‌های تعطیلات سفر به ترکیه برای شهروندان روس در پی درگیری‌های این دو کشور بود؛ با این وجود، هنوز سفر چینی‌ها به این کشور ادامه دارد اما از نظر فعالان این بخش، کافی نیست و این کشور به گردشگران آمریکایی و اروپایی نیاز دارد.