گروه گردشگری: فعالان گردشگری می‌گویند تعداد تماس‌ها با آژانس‌های مسافرتی برای پیگیری اوضاع ترکیه، پروازها و تورهای آن، بسیار زیاد شده است. اتفاقاتی که در آن کشور، پشت سر هم رخ می‌دهد، مستقیما با امنیت مسافران و گردشگران ارتباط دارد و شرایط برای مسافران مبهم شده است.

با این همه هنوز آمار مشخصی از تعداد انصرافی‌ها وجود ندارد. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران در این‌باره خبرگزاری مهر گفته است: «ما نظام آماری منظمی از اینکه چقدر از تعداد گردشگران ایرانی عازم ترکیه، تنزل پیدا کرده‌اند، نداریم اما پیش‌بینی‌ها بر اساس تجربه‌ها و شنیده‌ها و منطق، کاهش گردشگر را نشان می‌دهد.» محمدحسن کرمانی یادآور شده است که دولت اگر سیاستی درباره سفر به ترکیه دارد باید اعلام کند؛ سیاستی که می‌تواند به صورت ارشادی یا عادی ابلاغ شود.

از سوی دیگر رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران به «ایسنا» گفته است که شمار انصرافی‌ها از سفر ترکیه بالا نیست چون به هر روی بسیاری از افراد در آن کشور وقت سفارت دارند یا انگیزه‌شان از این سفر کاری است. البته رضا اباذری تاکید کرده که ترکیه قطعا باید منتظر بازتاب منفی این حادثه‌ تروریستی از سوی سایر کشورها باشد و یقینا طول خواهد کشید تا گردشگری این کشور موقعیت قبلی خود را به‌دست آورد؛ مخصوصا آنکه مبادی اصلی گردشگری این کشور، مثل خیابان مشهور «استقلال» و فرودگاه بین‌المللی «آتاتورک» کانون حوادث تروریستی بوده که جان ده‌ها انسان را به مخاطره انداخته است.

شرایط انصراف از سفر به ترکیه

درهمین حال، گردشگرانی که پس از حوادث تروریستی ترکیه قصد لغو کردن سفر خود به این کشور را دارند، می‌توانند طبق قانون انصراف دهند اما باید بابت آن جریمه بپردازند.طبق متن قرارداد غیرچارتری که مورد تایید سازمان میراث فرهنگی وگردشگری است و بین مسافر و آژانس توریستی بسته می‌شود، حدود وظایف و مسوولیت‌های طرفین و همچنین خدمات و نرخ سفر تعیین شده است که براساس آن اگر مسافر بخواهد برای حفظ جان و تامین امنیت خود از سفر انصراف دهد، در هر حال باید بخشی یا تمام جریمه را به آژانس مسافرتی پرداخت کند. در چنین مواقعی توجیه آژانس آن است که برای رزرو این خدمات از قبل هزینه‌ای را پرداخت کرده که با انصراف از آن، آژانس مسافرتی مشمول خسارت می‌شود. به گزارش «ایسنا»، طبق این قرارداد کارگزار متعهد است برنامه‌ سفر مورد توافق را به‌طور کامل انجام دهد و در صورت وقوع هرگونه پیشامد غیرمنتظره از قبیل شرایط فوق‌العاده جوی، جنگ، شورش و مشکلاتی که از کنترل کارگزار خارج بوده و سبب ابطال یا تغییر برنامه گشت یا سفر شود، هیچگونه مسوولیتی متوجه کارگزار نخواهد بود. حالا توصیه فعالان گردشگری به گردشگران ایرانی که مجبورند به دلایل مختلف به ترکیه بروند این است که در درگیری‌های سیاسی، تجمع‌ها و جاهایی که افراد زیادی حضور دارند، حاضر نباشند چون احتمال انفجار و خطر زیاد است.