گروه گردشگری: دو هتل پنج و سه ستاره در ارومیه با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افتتاح شد. به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با افتتاح این هتل‌ها دیگر استان آذربایجان غربی معبر گردشگران نخواهد بود بلکه با زیرساخت‌های کافی و امکانات خوبی که دارد می‌تواند به مقصد گردشگران تبدیل شود.

به گزارش میراث آریا، در مراسم افتتاح و شروع عملیات این پروژه‌های گردشگری که با دستور رئیس‌جمهوری و از طریق ویدئو کنفرانس با حضور وی انجام شد، مسعود سلطانی‌فر با بیان این مطلب که هتل پنج ستاره آنا اولین هتل پنج ستاره استان است، خاطرنشان کرد: «این پروژه در زمینی به مساحت چهار هزار مترمربع و زیربنای ۲۷ هزار مترمربع دارای تمام استانداردهای روز دنیاست و با سرمایه‌گذاری ۱۸۰ میلیارد تومان از سوی بخش خصوصی ساخته شده است.» معاون رئیس جمهور همچنین با تشریح ویژگی دو پروژه دیگر این استان تصریح کرد: «هتل سه ستاره آتا در سلماس با ۳۰ اتاق و پنج میلیارد تومان سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی و کمپ گردشگری شاهین‌دژ با مساحت ۲۵ هزار متر مربع و پیش‌بینی استفاده ۲۰ هزار نفر در سال از دیگر پروژهای آماده افتتاح از سوی ریاست‌جمهوری است.»

وی با اشاره به دغدغه رئیس‌جمهور مبنی بر ساخت هتل‌های مناسب در کشور یادآور شد: «از ابتدای تاریخ هتل‌سازی، ۱۲۵ هتل چهار و پنج ستاره در کشور ساخته شده که این آمار در طول سه سال دولت یازدهم به تنهایی ۳۱ هتل است. طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پنج سال آینده تعداد هتل‌های ساخته شده در ایران با کل آمار قبلی برابری خواهد کرد.» سلطانی‌فر افزود: «تحریم‌ها باعث شد از ظرفیت‌های کشور کمتر استفاده شود ولی با شکستن تحریم‌ها ما توانستیم قدم‌های مثبتی برداشته و راه‌های سرمایه‌گذاری و گردشگری را هموار سازیم. استان آذربایجان غربی نیز از جمله استان‌هایی است که می‌تواند قدم‌های مثبتی در زمینه سرمایه‌گذاری و گردشگری بردارد.» رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به قراردادهای منعقد شده با سرمایه‌گذاران خارجی در بخش هتل‌سازی نیز گفت: «به‌تازگی با دو شرکت آلمانی و ترکیه‌ای تفاهم نامه‌های ساخت ۲۰ هتل چهار و پنج ستاره امضا کرده‌ایم.»

براساس این گزارش، برای احداث هتل آنای ارومیه (پنج‌ستاره) و هتل آتای سلماس (سه ستاره) در مجموع یک هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است. هتل آنای ارومیه پنج ستاره ممتاز بوده و با چهار هزار و ۱۰۰ متر عرصه و ۲۷ هزار مترمربع زیربنا در ۲۱ طبقه احداث شده است. میزان سرمایه‌گذاری انجام شده برای این پروژه گردشگری ۱۸۰۰ میلیارد ریال برآورد می‌شود و ۴۸۰ میلیارد ریال تسهیلات برای این هتل اعطا شده است. هتل سه ستاره آتا ارومیه نیز در ۷۰۰ متر عرصه و چهار طبقه احداث و برای ساخت آن ۵۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری از سوی سرمایه‌گذار انجام شده است.