خط‌و‌نشان پوتین برای ناتو

گروه جهان: ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه می‌گوید به‌زودی علیه استقرار موشک‌های آمریکا در کشورهای مجاور روسیه مانند رومانی اقدامی تلافی‌جویانه خواهد کرد. به گزارش سی‌ان‌ان چندی پیش ایالات‌متحده موشک‌های دفاعی خود را در یکی از شهرهای مرزی رومانی مستقر کرد و آن را بخشی از تعهدات خود در قبال مبارزه با حملات کشورهای سرکش دانست.

واشنگتن می‌گوید: استقرار این سیستم ارتباطی با تیره شدن روابط بین واشنگتن و مسکو ندارد و تنها برای دفع حملات کشورهای سرکش این سیستم را در رومانی مستقر کرده است. این در شرایطی است که روسیه همواره استقرار موشک‌های آمریکایی را در کشورهای بالتیک تهدیدی علیه امنیت ملی خود اعلام کرده است. روز جمعه پوتین در دیدار با آلکسی سیپراس، نخست‌وزیر یونان دوباره بحث استقرار موشک‌های آمریکا را پیش کشید و هدف از استقرار این موشک‌ها را تهدید مسکو اعلام کرد. پوتین گفت: «تا دیروز در آن مناطق مردم اصلا نمی‌دانستند در تیررس بودن یعنی چه؟ اما حالا ما مجبور خواهیم شد که برای تامین امنیت خود اقداماتی انجام دهیم».

ناتو می‌گوید سیستم موشکی مستقر شده در رومانی جنبه دفاعی دارد و اصلا توانایی تهاجم را ندارد. به گفته مقامات ناتو این سیستم تنها موشک‌های مهاجم را رهگیری و خنثی می‌کند. اونا لانژسکیو، سخنگوی ناتو به سی‌ان‌ان گفت: «هر تهدیدی از سوی روسیه غیرقابل توجیه و غیر‌مسوولانه است. او افزود: روسیه می‌داند که سیستم موشکی ما صرفا دفاعی است و هیچ‌گونه توجیهی برای تهاجمی بودن این موشک‌ها ندارد. در واقع باید گفت این موشک‌ها تهدیدی علیه روسیه محسوب نمی‌شود.»

سیستم موشکی ناتو در پایگاه هوایی آمریکا در رومانی مستقر شده است. چنین سیستم ضدموشکی هم برای لهستان در نظر گرفته شده است. پوتین از چندی پیش نسبت به استقرار سیستم‌های ضدموشک در لهستان هم هشدار داده بود. او در دیدار با سیپراس با ابراز نارضایتی از استقرار این موشک‌ها در لهستان گفت: این همان است. ما منتظریم تا لهستان قدم جدی برای استقرار این موشک‌ها بردارد تا تصمیم خود را علنی کنیم. ما اقدامی انجام نخواهیم داد تا زمانی که لهستان موشک‌ها را در کنار مرز مستقر کند.

ریک فرانکونا، یکی از تحلیلگران نظامی در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان تاکید کرد که پوتین تاکنون چندین‌بار چنین تهدیداتی را علیه ناتو داشته است و واشنگتن و ناتو باید این تهدیدات را جدی بگیرند. البته این کارشناس معتقد است که روسیه هیچ‌گاه حاضر به رویارویی با ناتو نیست اما واشنگتن همواره باید این سخنان را جدی بگیرد و روسیه را تحت‌نظر داشته باشد. او می‌گوید: پوتین شخصیت قابل‌اطمینانی نیست و هر آن باید انتظار واکنشی سخت از سوی او را داشته باشیم.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو امروز به لهستان می‌رود و با «آندره دودا» رئیس‌جمهوری این کشور دیدار می‌کند. این دو قرار است در مورد نصب سیستم دفاعی در لهستان گفت‌وگو داشته باشند. استقرار سیستم ضدموشکی در لهستان نخستین گام ناتو در جهت اجرای تعهدات این سازمان به کشورهای شرق اروپا است. این تنها بخشی از سیستم دفاعی وسیعی است که ناتو برای اروپا در نظر گرفته است. سیستم فرماندهی ناتو در آلمان خواهد بود و بخشی از سیستم‌های دفاعی نیز در ترکیه مستقر خواهد شد. گفته می‌شود اسپانیا نیز جزو کشورهایی است که میزبان این سیستم‌های دفاعی خواهد شد.

روسیه معتقد است که ایالات‌متحده قصد دارد تا خود را به مرزهای روسیه بیش از پیش نزدیک کند و این کشور را از نزدیک رصد کند. مسکو این اقدام ناتو را به رهبری آمریکا تهدیدی علیه امنیت ملی خود می‌داند. برخی می‌گویند ممکن است در سال ۲۰۱۷ بین روسیه و ناتو رویارویی به‌وجود آید. «ژنرال سر ریچادر شیرف» یکی از فرماندهان ناتو در بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴، اخیرا کتابی را به رشته تحریر درآورده و در آن مدعی شده جنگ آینده بین ناتو و روسیه خواهد بود. اسم این کتاب که «۲۰۱۷، جنگ با روسیه» است، به شکل داستانی نوشته شده اما در آن رئیس‌جمهوری فرضی روسیه در قبال تهدیداتی که ممکن است از سوی ناتو به‌وجود آید دست به اقدام پیشگیرانه می‌زند و این عمل موجب یک جنگ فراگیر بین روسیه و ناتو می‌شود. برخی اما می‌گویند روسیه از لحاظ اقتصادی ضعیف شده است. این کشور با پایین آمدن قیمت نفت و تحریم روبه‌رو است و توانایی جنگ فراگیر را ندارد، اما با توجه به اینکه مسکو انرژی بخش عظیمی از اروپا را تامین می‌کند می‌تواند از کارت گاز و نفت خود استفاده کند.