جایگاه مدیریت رسانه در ایران و جهان

آیین رونمایی از کتاب‌های «سیاست‌گذاری رسانه‌ای» تالیف دکتر طاهر روشندل اربطانی و «از سرمایه شهرتی تا شهرت رسانه‌ای» تالیف مشترک دکتر روشندل و دکتر سیدمهدی شریفی با حضور جمعی از مسوولان، استادان ارتباطات و مدیریت رسانه و دانشجویان این رشته‌ها در فرهنگسرای رسانه تهران برگزار ‌شد. دکتر سید وحید عقیلی رئیس دانشکده علوم انسانی و اجتماعی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی- تهران، نخستین سخنران این مراسم بود که به خلأ کتاب‌های مربوط به مدیریت رسانه به‌ویژه درخصوص سیاست‌گذاری‌های سازمان‌های رسانه‌ای در کشور اشاره کرد که بسیار محسوس است و گفت: کتاب جامع سیاست‌گذاری رسانه‌ای که با تلاش دکتر روشندل تالیف و تدوین شده، نخستین کتاب در سال‌های پس از انقلاب در حوزه سیاست‌گذاری برای سازمان‌های رسانه‌ای است. سرپرست جدید روزنامه فرهیختگان اظهار امیدواری کرد: سازمان‌های بزرگ، متوسط و کوچک رسانه‌ای با استفاده از چنین منبع تاثیرگذاری، سعی در بهبود و ارتقای سازمان‌ خود داشته باشند.

دکتر محمد دادگران استاد برجسته و پژوهشگر حوزه ارتباطات، دیگر سخنران این مراسم بود که با اشاره به متفاوت بودن کار در سازما‌ن‌های رسانه‌ای گفت: راه‌اندازی رشته دکترای مدیریت رسانه در ایران زودتر از راه‌اندازی این رشته در مقطع دکترا در انگلستان صورت گرفت. این مساله توجه جهانی به رشته مدیریت رسانه و رشد کمی آن را نشان می‌دهد و در صورتی که با رشد کیفی مواجه شود، بیشترین و بهترین تاثیرگذاری را در جامعه خواهد داشت.این استاد صاحب نام که آثار و تالیفات متعددی در زمینه ارتباطات جمعی، مطالعات انتقادی و... دارد، رشد فرهنگ نقادی در کشور را در بهبود مسیر پیشبرد و دسترسی جامعه به اخبار و اطلاعات لازم و ضروری دانست و گفت: ما نباید از نقد بترسیم و باید با حفظ حرمت‌ها به نقد و نقادی عملکردها روی بیاوریم که این مساله نیازمند گسترش فرهنگ نقد در کشور است.دکتر محمد سلطانی‌فر از چهره‌های شناخته‌شده حوزه ارتباطات نیز در ادامه مراسم به سخنرانی پرداخت و با اشاره به نسبت رسانه‌ها و افراد، در این خصوص به سه رده‌بندی موجود اشاره کرد و گفت: بعضی رسانه‌ها به خودی خود مرجع اعتبار شده و حضور در آنها باعث معروفیت و شهرت است. همچنین برخی افراد که از شهرت خوبی در جامعه برخوردارند، موجب افزایش اعتبار و جایگاه رسانه خود می‌شوند و در حالت سوم ترکیب فرد مشهور و برند مشهور موجب توجه بیشتر افکار عمومی به رسانه می‌شود.وی گفت: آنچه در سیاست‌گذاری رسانه‌ای باید مورد توجه قرار گیرد این است که دوره سیاست‌گذاری‌های از بالا به پایین در سازمان رسانه‌ای سپری شده و این سازمان‌ها باید نیازهای مردم، افکار عمومی و منتقدان را در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های خود لحاظ کنند.

در ادامه این مراسم دکتر سیدمهدی شریفی استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران که به همراه دکتر روشندل به‌طور مشترک کتاب «از سرمایه شهرتی تا شهرت رسانه‌ای» را تالیف کرده‌اند، درباره وضعیت موجود رسانه‌ها در کشور سخن گفت و از بی‌توجهی اغلب رسانه‌ها برای رشد و ارتقای کارکنان سازمان رسانه‌ای انتقاد کرد. او تاکید کرد که سازمان رسانه‌ای باید برای توسعه منابع انسانی خود سرمایه‌گذاری کند. این در حالی است که در حال حاضر هزینه‌کرد در حوزه‌های فناوری و ساخت و سازهای ساختمانی بیش از توجه به منابع انسانی در سازمان‌های رسانه‌ای است. پس از او دکتر روشندل مولف کتاب سیاست‌گذاری رسانه‌ای طی سخنانی، به درآمیختگی زندگی انسان‌های امروز با انواع رسانه‌ها اشاره کرد و افزود: رسانه‌ها در هزاره سوم کل زندگی بشر را در سیطره خود دارند. به گفته وی نقش رسانه‌ها در سیاست، اقتصاد، ‌فرهنگ و سایر حوزه‌های زندگی بشر قابل کتمان نیست و زندگی مردم بدون حضور رسانه‌ها قابل تصور نیست.او از ضرورت به‌کارگیری هرچه بیشتر دیپلماسی رسانه‌ای در کشور سخن گفت و آیین گرامیداشت این دو کتاب را، آیین گرامیداشت دانش و رشته مدیریت رسانه دانست و تاکید کرد: همه باید برای فهم و برنامه‌ریزی دقیق‌تر در حوزه مدیریت رسانه که تاثیرگذاری بسیار فراوانی در زندگی ما دارد تلاش کنیم.

وی افزود: خلأ چشم‌اندازهای لازم برای تدوین سیاست‌گذاری سازمان رسانه‌ای مرا بر آن داشت تا با همکاری دوستان، سهمی در رفع خلأهای این حلقه مفقوده داشته باشم و امیدوارم با نقادی و اخذ نظرات بزرگان، علاقه‌مندان و دانشجویان مسیر تاثیرگذاری رسانه‌ای تسهیل شده و خلأ‌های موجود برطرف شوند.دکتر محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران، آخرین سخنران این مراسم بود که در سخنان خود به مقایسه سازمان‌های رسانه‌ای درایران و جهان پرداخت و خبرسازی را یکی از تکنیک‌های نادرست رسانه‌های غربی برشمرد. وی با تقدیر از تلاش‌های ارزنده دکتر شریفی و به‌ویژه دکتر روشندل که کتاب‌هایشان توسط دو ناشر معتبر کشور به چاپ رسیده، گفت: ما باید خبرسازی و اطلاع‌رسانی صادقانه را برای تاثیرگذاری و تصمیم‌سازی ملی و بین‌المللی ترویج کنیم. دکتر صلاحی گفت: متاسفانه ما سهمی از سیطره رسانه‌ای جهانی نداریم و نمی‌توانیم حرف حقمان را بزنیم و در این خصوص نیازمند برنامه‌ریزی و استفاده از نظرات کارشناسان و خبرگان امر برای رسیدن به چنین جایگاهی هستیم.